Hej på Er allihop.
Har en fundering om vilken "väg jag skall gå" för att från ett pytonscript spela upp ett antal mp3-filer beroende på vad en användare matar in i form av knapptryckningar och liknande.
De funktioner jag behöver är:
- Spela upp ljudfilen
- Stoppa ljudfil
- Eventuellt loopa ljudfilen
Har läst en del om och testat mpg321, omxplayer, pygames. Tittat en del på att använda subprocess för att skicka kommandon till spelaren men blir inte klok på vad jag skall använda.
Det som är viktigast för mig är att mitt pythonscript så att säga startar uppspelningen och går vidare för att polla lite knappar och lite annat.
Jag har inget behov av något grafiskt gränssnitt utan bara textbasserat som skall fungera från start även utan att man loggar in. Det fungerar med cron enligt denna länk.
Att spela upp ljud från RPi med python
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Re: Att spela upp ljud från RPi med python
http://www.pygame.org/docs/ref/music.html
Den ska tydligen vara bra, dock står det
Den ska tydligen vara bra, dock står det
Beror på hur viktigt det är att använda just mp3.Be aware that MP3 support is limited. On some systems an unsupported format can crash the program, e.g. Debian Linux. Consider using OGG instead.
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Re: Att spela upp ljud från RPi med python
LarryXz: Egentligen skulle jag skrivit ljudfil. ffmpeg finns ju så konvertering av mp3 till ogg eller annat format är säkert inget problem.
Men fungerar pygame även om man "inte loggat in" utan kör med ett cron-jobb direkt från uppstart?
Fast jag kan ju alltid testa, återkommer senare med resultat.
Men fungerar pygame även om man "inte loggat in" utan kör med ett cron-jobb direkt från uppstart?
Fast jag kan ju alltid testa, återkommer senare med resultat.