visolux rlk 23-2000

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Rezekne

visolux rlk 23-2000

Inlägg av Rezekne »

Har problem med den. Den uppför sig normalt att en lysdiod tänds när man sätter något framför den, men får ingen spänning på växlingskontakten.
Det är en utgången modell men verkar rätt dyr och en ersättarmodell kanske också är "för" dyr?
http://www.plccenter.co.uk/en-GB/Buy/VI ... irect=true

Den är helt tyst när den reagerar, finns det ett relä som borde klicka lite eller är det bara "diskreta" kretsar?

Någon med förslag?
Användarvisningsbild
CPMS

Re: visolux rlk 23-2000

Inlägg av CPMS »

Verkar sitta ett relä på utgången så du ska inte få någon spänning, tycker man borde höra om det drar men ett litet relä är väldigt tyst.
Finns tydligen en timerfunktion i sensorn, det är inte så enkelt att den är inställd som tillslagfördröjd?

Prova att stänga av timern (alla Dip off) och summra/resistansmät mellan C och NO.

Datablad?:
http://files.pepperl-fuchs.com/selector ... 92_eng.pdf
Rezekne

Inlägg av Rezekne »

"Verkar sitta ett relä på utgången så du ska inte få någon spänning, tycker man borde höra om det drar men ett litet relä är väldigt tyst."
Ska kolla igen. Mina dip-switchar står med nr 1 på on och alla andra på off. täcks inte i beskrivningen i databladet.

Reagerade på att det i mitt orginaldatablad från visolux står "volt free changeover relay" men vet inte hur jag ska tolka det.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

1:ans DIP styr Light/Dark ON så du har nog inte timern påslagen.

Troligvis är det en konstig översättning av potentialfri växlande reläutgång
Rezekne

Inlägg av Rezekne »

Men hur menar du med att jag inte ska få någon spänning på utgången med ett relä där?
Har provat igen med alla dippar på off och det som ska stängas av stängs inte av, mätte dock ingen spänning nu.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

OK, var nog lite snabb där och förutsatte vissa saker. Om du inte har något inkopplat på reläutgången får du bara en brytning och en slutning, om du ex. har fasen kopplad till C (common) så självklart ska den komma ut på någon av dom andra polerna beroende hur relät står.
Rezekne

Inlägg av Rezekne »

Ok, som jag förstår det nu är "volt-fri" en inte helt tydlig benämning för att man kan bryta en helt annan typ av spänning än den som driver relä-mekanism. I mitt fall är det samma men det är oviktigt här.
Timer-funktionens uppgift är antagligen för att enkelt kunna sortera bort "brus", i mitt fall skulle jag nog sätta timern på ca 5-10 sekunder.

Verkar som att jag har koll på funktionen nu. Står att man inte får pilla isär enheten då den inte blir tät igen... Kanske gör jag det ändå om jag inte får fart på den. Intressant att se hur det ser ut inuti- kanske, och så kanske den börjar fungera igen och gå i några månader.
Skriv svar