Schema mm för rörradion Radiola M55 ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
JonasE

Schema mm för rörradion Radiola M55 ?

Inlägg av JonasE »

Hej!

Jag har fått en Radiola M55 av en släkting. Jag har inte sett den än, men den står nu hos mina föräldrar.

Jag försöker hitta ett vettigt schema till den. Både hur den är kopplad internt och sen framför allt hur man kopplar in batterier etc. Det var tydligen blybatterier till den som man vackert fick ta på ryggen och gå in till urmakaren i byn för att ladda.

Det sitter tre rör i den, jag hoppas skicket är bra på dem. Resten verkar vara i bra skick, inklusive kontroll-lappen under (testad och godkänd av...). :D

Behöver också veta vilken typ av högtalare/hörlur som kan anslutas. Något högimpedivt, misstänker jag?

En manual och/eller detaljerat schema hade varit guld värt.

Tacksam för input!

Mvh Jonas
Senast redigerad av blueint 5 februari 2014, 21:59:06, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: var: Radiola M55
dinofino

Re: Radiola M55

Inlägg av dinofino »

JonasE

Inlägg av JonasE »

Jo, men försök få hem schemat därifrån... Och manual verkar de inte heller ha.

Mvh Jonas
dinofino

Inlägg av dinofino »

Se sidans info

To get schematics or pictures in big size
Below is a middle sized picture with watermark which can be changed by clicking the thumb nails on the right of it. Members click the middle sized figure to download the real big sized information after first having selected one of the small pictures or schematics. Guests get the page to become a member - and the contact form to send us information or pictures for this model. We will then possibly upload them, naturally with a courtesy remark (first name, name, city, country) - if not wished otherwise.
Use the red slider bar for more thumbnail pictures.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Beträffande högtalaren så bör den anpassas till rörets anodimpedans eftersom anodspänningen passerar genom högtalaren.
Det kan även lösas med en utgångstransformator och en lågohmig högtalare.
Man kan bli medlem och få möjlighet att ladda ner ett schema om intresse finns.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Schema mm för rörradion Radiola M55 ?

Inlägg av MiaM »

Om man förstorar upp tumnageln från radiomuseum så ser man åtminstone hur allt är kopplat.

Gissningsvis kan man se lämpliga anodspänningar och gallerspänningar på rörens datablad.

De fem bananuttagen baktill verkar väl vara jord, glödspänning för alla tre rören, anodspänning för rör 1, gallerspänning för rör 2, anodspänning för rör 2+3, gallerspänning för rör 3.
Användarvisningsbild
Jörgen S

Re: Schema mm för rörradion Radiola M55 ?

Inlägg av Jörgen S »

Har du tur så är original batterikabel kvar , den skall vara fast monterad. Den har tydliga märkningar med hur den skall kopplas.
för schema kan du även titta på M40 M63 dessa är i stort sätt samma koppling.
Högtalare från tiden brukar oftast ha en impedans på 4000Ohm .Hörlurar 2000Ohm. undantag finns givetvis.
Skriv svar