Få fart på gammalt sågverk

Berätta om dina pågående projekt.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27345
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Få fart på gammalt sågverk

Inlägg av danei »

Jag håller på med att försöka få fart på ett gammalt sågverk som stått still i minst 30år. Sågverket är avsevärt äldre, gården byggdes i slutet av 1800 talet, antagligen sågverket också. Nu är tanken att det ska drivas av en dieselmotor hämtat från en Nissan kingcab, osäker på årsmodell med någon gång på -80 talet var den nog ny. Den är mekanisk kopplad nu, men el och bränsle återstår. Då insåg jag att jag glömde att plocka bränslepumpen innan bilen gick till skroten.

Pumpen ska mata till den mekaniska pumpen på motorn, så något större tryck lär inte behövas. Är det någon som har en pump som skulle kunna funka till det?
Senast redigerad av MadModder 19 april 2014, 23:02:30, redigerad totalt 2 gånger.
Anledning: Bytte rubrik. (var K: Bränslepump)
Användarvisningsbild
Rossen
Inlägg: 837
Blev medlem: 23 juni 2004, 21:06:35
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: K: Bränslepump

Inlägg av Rossen »

Någon av de billigare här borde fungera utmärkt:
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv ... mp-523226/
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27345
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: K: Bränslepump

Inlägg av danei »

Japp, om ingen har något liggande i "bra att ha" högen så blir det nog en sådan pump.
Seroster
Inlägg: 1317
Blev medlem: 5 oktober 2010, 23:50:04
Ort: Kristianstad

Re: K: Bränslepump

Inlägg av Seroster »

Du kan försöka på skroten annars.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27345
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: K: Bränslepump

Inlägg av danei »

Nu kommer vårkänslorna och suget att ta tag i projektet igen. Dessutom ligger det några sågbara ekstockar. Lite synd att de ska bli ved.
Är det någon som vet vad man bör ha för pump. Det är en dieselmotor från en Nissan Kingcab 80tal någonting tror jag. Det är alts för att mata från en tank (jeepdunk) in till den mekaniska pumpen på motorn. Min gissning är att det är ett ganska lågt tryck som krävs. Men är det någon som har lite mer på fötterna är rena gissningar? Jag har inte skruvat dieselmotorer så mycket om man säger så.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35150
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: K: Bränslepump

Inlägg av säter »

Det brukar fungera med vanliga lågtryckspumpar.
Det viktiga är att trycket inte är för högt.

Är inte en Nissan-diesel lite i klenaste laget till ett sågverk?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27345
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: K: Bränslepump

Inlägg av danei »

Det återstår att se. Den är monterat och ansluten mekaniskt i dagsläget. Men vi har inte räknat på det mer än grova överslags beräkningar. Jag hoppas att det funkar.

Det är ett sågverk av den här typen, antagligen från samma period. Gården byggdes någon gång i slutet av 1800talet. Den har tidigare drivits av elmotor och senare av traktor med remskiva. Men det är över 30 år sedan det var igång.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35150
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: K: Bränslepump

Inlägg av säter »

Du får väl köra på låg växel, och låta det ta den tid det tar.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27345
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: K: Bränslepump

Inlägg av danei »

Backen :-)
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 12639
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: K: Bränslepump

Inlägg av MiaM »

Backväxeln är bra för att sammanfoga sådant man råkat såga isär av misstag, har jag hört :mrgreen:


Vad gäller soppapump så om det knappt behövs något tryck alls så kan du kanske göra det så enkelt att du har bränsletanken högre upp än motorn? Höjdskillnaden avgör självtrycket (fast det måste givetvis kunna komma in luft i tanken (utan att det också kommer in skräp) för att det ska funka).


Tänk för övrigt på att förbränningsmotorer specas vid en maxeffekt som de mestadels orkar kortare stunder, medan en elmotor specas vid kontinuerlig effekt och de tål avsevärt mycket mer under kortare stunder. Om du t.ex. sågar 50% av tiden och 50% av tiden går åt för att plocka bort det gamla och lasta in nytt material i sågen så lär du nog kunna ta ut nära på dubbla effekten från en elmotor.

Med andra ord, om elmotorn finns kvar (ihoprostad och eländig i nåt hörn) så gissar jag att du borde multiplicera dess märkeffekt med säkert minst 2-3 för att veta lämplig effekt på en förbränningsmotor.
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 12639
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: K: Bränslepump

Inlägg av MiaM »

säter skrev:Du får väl köra på låg växel, och låta det ta den tid det tar.
Är det inte åtminstone vid vissa fall bättre att köra med full hastighet men mata in det som ska sågas saktare?
Anders Olsson
Inlägg: 1109
Blev medlem: 3 september 2010, 15:17:20
Ort: Lysekil

Re: K: Bränslepump

Inlägg av Anders Olsson »

Matarpumpen på motorn (Volvo TD45B) i min skogsmaskin ska enligt verkstadshandboken ge 0,4bar.
Erfarenhetsmässigt skulle jag inte tro att det är superkritiskt.
Som exempel händer det att matarpumpens filter blir tätt. Detta leder till att motorn blir svagare vid belastning och låter som att den misständer. Men när detta händer är filtret helt igensatt.

Jag skulle bli förvånad om pumparna på Biltema inte fungerar. Du kan ju välja en av de med högre tryck för att ha marginal.

Om det är en klingsåg med typ 1m klinga så lär du ha ganska bra varv på en såpass liten motor om det ska funka.
Jag vet flera som provat driva sågverk med jordbrukstraktorer i 70-90hk-klassen, men det brukar sluta med att de köper en lastbilsmotor. Man försöker hålla varvet nere för att det inte ska väsnas så mycket och glömmer att lägre varv betyder mindre effekt.

Sedan tenderar fordonsmotorer att ha ganska snäll regulator också, för att de inte ska bli allt för hoppiga att köra. Det gör att varvtalet får sjunka en del innan regulatorn drar på fullt.
Industrimotorer, typ sådana som driver elverk, har betydligt brantare regulator och lämpar sig bättre för situationer där man vill hålla konstant varv.

Elmotorn är annars ytterst lämplig för att driva sågverk, men det kräver att du har minst 50A huvudsäkring om du ska driva ett gammalt klingsågverk.

Jag har kört ett snarlikt sågverk en del och det driver vi med en 22kW (30hk) elmotor.
Det är inte direkt för mycket effekt, men det funkar skapligt.
Samma sågverk provade en tidigare hyresgäst driva med en jordbrukstraktor, men han la ner dom försöken ganska snabbt.
Elmotorer är jäkligt bra bett i vad gäller denna typ av laster helt enkelt.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27345
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: K: Bränslepump

Inlägg av danei »

Elmotorn finns inte kvar. Det är just kostnaden för att ha en stor huvudsäkring och det faktum att det antagligen kommer att användas ganska lite som gör att elmotor inte är aktuellt. När den gick på el blinkade tydligen lamporna i hela byn när den startades.

När det kördes med traktor förutsätter jag att det handlade om en mindre jordbrukstraktor, men som sagt det var innan min tid. Det där med backväxel var inte på skoj, för att få rätt rotations riktning måste det bli backen. Det är helt klart en chansning, men om vi bara får snurr på prylarna med den här motorn så kanske man kan byta upp sig om det är motorn som är orsak till mest problem.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Inlägg: 4852
Blev medlem: 9 maj 2010, 23:34:56
Skype: challe.claesson
Ort: Näsåker Västernorrland
Kontakt:

Re: K: Bränslepump

Inlägg av ochkl0620 »

En bekant hade ett sågverk i den här stilen. Drevs av en lastbilsmotor :-)
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 12639
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: K: Bränslepump

Inlägg av MiaM »

Anders Olsson skrev:Matarpumpen på motorn (Volvo TD45B) i min skogsmaskin ska enligt verkstadshandboken ge 0,4bar.
0,4 bar är drygt 4 metervattenpelare (mVp)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tryck

Det trycket fås alltså med självtryck om tanken monteras drygt fyra meter ovanför motorn, ifall det hade varit fråga om vatten.

Eftersom diesel verkar ha en densitet på ca 0,82 så lär man få montera tanken högre upp, närmare bestämt på knappt fem meters höjd, för att få 0,4 bar.

Om det går att montera tanken på en sån höjd (utan att det blir löjligt, upphissning i flaggstång är kanske ingen höjdare) så torde det väl vara absolut enklaste lösningen?
Skriv svar