RDF-controller

Berätta om dina pågående projekt.
stefandrake

RDF-controller

Inlägg av stefandrake »

Jag håller på att bygga en styrning till ett filtersystem till en koi-damm och har kört fast lite vad gäller strömförsörjning, eller rättare sagt så har jag en väldig beslutsångest. Mina el och elektronikkunskaper är begränsade så därför tänkte jag kolla om man kunde få lite hjälp här.

Filtret i fråga är ett trumfilter ( http://www.aqua-forte.com/aquaforte-pro ... kopie.aspx ) som drivs av en 24 volts motor med en drivström på 2-10 A enligt manualen och med en startström på 35 A. Filtret ska styras via en Arduino och 2 reläer och jag tror att jag lyckats få till en fungerande kod för styrning av motorn och även en 12 volts magnetventil. En flottör triggar motor och magnetventil ca. 3 gånger i timmen och driftstiden varje gång är ca. 15 sekunder. Jag behöver alltså en matning på 12 och 24 volt varav 24 voltsmatningen ska klara en startström på 35 ampere. Eftersom vatten är med i bilden så vill jag hålla hela styrboxen fri från högspänning och en tanke är att mata reläna med ett batteri. Frågan är bara vad man ska ha för laddare och om man ska köra ett 24 volt-batteri samt en omvandlare till 12 volt. Eller är detta en helt muppig lösning? Finns det bättre alternativ? Kan man koppla 2 st 12 volts batterier i serie och via dom ta ut både 24 och 12 volt?

Jag ska dessutom använda några 230 V luftpumpar som drar ca. 30 watt styck och i den bästa av världar så hade jag velat ha en UPS eller liknande kopplad till dom och med batteridrift på trumfiltret så hade man ju fått allting att gå en stund vid strömavbrott. Jag har en inverter 12-230 v men hur kopplar jag in den så att den bara går vid strömavbrott?
Det finns ju en del olika alternativ för att uppnå detta men jag har inte kunskap nog att avgöra vad som är den smartaste lösningen.
Finns det ett smidigt sätt att via en 230-matning få ut såväl 12 som 24 volt och även 230, dessutom med möjligheten att driva allting några timmar vid strömavbrott?

Hur hade ni gjort?
Användarvisningsbild
Icecap

Re: RDF-controller

Inlägg av Icecap »

Ackumulatorer är definitivt muppigt!

Jag hade löst det vid att dels ha 12V till styrningen, som i sin tur styr ett relä som ger 230Vac till en transformator som i sin tur driver motorn.

Att ha batteri-backup är såklart möjligt och DÅ kan det vara vettigt att ha ett 24V system. Men då att ta ut 12V vid att ta ut i mitten är fel! Det kommer att ge en snedbelastning som kommer att ställa till problem.

Ska det vara med backup får du först räkna ihop alla laster som ska drivas av den backup, sedan kan man kolla på lösningen.
stefandrake

Inlägg av stefandrake »

Ok, jag har förstått nu att det inte är någon höjdare att ta ut 12 v i mitten så den tanken är lagd på is. :oops:

Men vad sägs om ett 24 volts batteri på 10-20 ah och ett par sådana här då för att försörja Arduinon och magnetventilerna? (jo det har tillkommit en ventil) http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... nformation

Batteriet hade jag tänkt mata med en Cetek eller liknande och 230-pumparna skulle jag då kunna ha en vanlig UPS till.
Jag vill verkligen ha en backup och på detta sätt borde jag ju kunna ha en betydligt mindre ups får jag för mig, dessutom slipper jag ju som sagt 230 i samma låda som arduinon. Jag använder ett vanligt reläkort till den nu och vill inte blanda in 230 där för jag litar inte riktigt på kvalitén på reläna. Visst skulle man kunna ha ett till riktigt 230-relä men det blir ju onödigt meckigt tycker jag och onödigt dyrt med tanke på den stora ups:en som skulle behövas.

Hur är det här med en DC-motors startström när man ska dimensionera en nätdel. Behöver man ta hänsyn till den när man läser specifikationer eller finns det en marginal som gör att dom klarar startströmmen. Drivströmmen är ju bara 2-10 ampere (jo, grovt mått) medan startströmmen är 35 ampere. Funkar en switchad nätdel på 250 watt då?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Den omvandlare ska fungera utmärkt för att få 12V.

UPS'en blir inte speciellt mycket mindre, jag kan nog lova att pumparna tar mer energi, det viktiga är strömförbrukning och tiden som den strömförbrukning finns.

Tar man filtermotorn som exempel drar den kanske 10A (högt räknad) 3 gg/timme i 15 sekunder per gång. Detta motsvarar en konstant förbrukning om 0,3W. Pumparna drar 30W kontinuerligt - per styck och du har "några". Ser du vad som verkligen drar ström?

Så det är dags att faktisk specificera exakt vad som ska drivas!
stefandrake

Inlägg av stefandrake »

Det som ska drivas är en 230 v luftpump på 30 watt samt en dc motor på 24 v och gissningsvis 10 A samt 2 av dessa magnetventiler: https://www.m.nu/brass-liquid-solenoid- ... p-851.html och naturligtvis aduinon.
Jag tycker att tabellen för effekförbrukningen för magnetventilerna ser skum ut, kan dom ha kastat om siffrorna tro?

Jag förstår precis hur du tänker med din lösning, men det skulle innebära at jag dels måste ha en nätdel som klarar 12 volt och minst 5 amp samt ett relä till ytterligare en nätdel 230-24 volt minst 10 amp som klarar en startström på 35 amp. och en ups. Dessutom får jag ju in starkström i lådan så frågan är om det finns ännu smidigare lösningar?
Nerre

Inlägg av Nerre »

24 V in till lådan och en switchad regulator som tar ner till 12 V för de delar som vill ha 12 V.

Finns kanske mindre och smidigare än den här (vet inte om den är switchad, med tanke på utseendet så kan den nog vara linjär).
http://www.kjell.com/sortiment/el/strom ... ter-p44133

Ditt största problem blir antagligen startströmmen till den där motorn, 35 A är rätt mycket, du behöver grova kablar.
stefandrake

Inlägg av stefandrake »

Något sådant hade jag också tänkt mig. Startströmmen har jag också oroat mig för, det var delvis därför tankarna på en batteridrift uppstod. Jag har som sagt inte kunskap nog för att dimensionera en nätdel till en dc-motor.
Frågan är väl hur grova kablar man egentligen behöver, startströmmen är ju under så väldigt kort tid och om man tittar på motorn så är den levererad med ca. 1.5 meter klena kablar. Gissar på 0,75-1.0 kvadrat. :shock:
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Eftersom du behöver 12V, 24V och 230V, samt vill ha batteribackup på det hela så skulle jag valt att bara ha en uppsättning batterier.

1st 24V blybatteri i lämplig storlek
1st omvandlare 24V-12V tex den från kjell
1st omvandlare 24VDC till 230VAC
1st ctek-laddare
1st flerpoligt relä som kopplar om 230V-lasten till nätdrift och stänger av 230V-omvandlaren när nätspänning finns.

Hur lång kommer kabeln från batterierna till 24V-motorn att vara? Om du har tex en lång 1.5mm skarvsladd och ett batteri kan du prova dig fram vilket som är den längsta kabel du kan ha när motorn fortfarande startar inom kort tid (låt den inte stå och brumma länge för då går den sönder om den inte har riktigt övertempskydd).

Om du tex kommer fram till att 6 meter 1.5mm2-kabel funkar kan vi räkna ut hur grov kabel som behövs för 25 meter.
stefandrake

Inlägg av stefandrake »

Sådärja, det var något liknande det jag var ute efter, men jag hade inte riktigt förstått det där med det flerpoliga reläet. Det var nästan en för enkel lösning! :razz:

Tack!!!

Kablarna kommer inte att bli långa max en meter eller så.

Vad tror du om tabellen över effektåtgången för magnetventilerna jag länkade till? Det kan inte stämma aa?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

I den länk anger de INTE effekten någonstans som jag kunde hitta! De anger däremot ström och spänning och de värden är ganska tydliga. Vad är problemet?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Magnetventilen är av tillverkaren konstruerad för att användas vid 12V 3A.
Någon på m.nu har provat ventilen vid 6V och konstaterat att den faktiskt orkar öppna då också, även om den använder mindre effekt eftersom ventilen inte anpassar strömförbrukningen efter spänningen.

Om du vill spara energi så du kan ha längre drifttid på batteri bör du välja bistabila magnetventiler eller motorventiler (går att bygga billigt med rc-servo).
Jag har några biffiga 24V vriddon liggande, men det är antagligen overkill för denna applikation.
stefandrake

Inlägg av stefandrake »

Då kanske värdena stämmer trots allt, jag fick i min elektroniska enfald för mig att effektförbukningen skulle vara konstant vilket i så fall skulle innebära att den vid 6 volts spänning skulle dra mer ström än vid 12 volt och inte tvärtom som det står i tabellen.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Spolen är gjort av en koppartråd, detta ger (räknat som DC) ett motstånd.
Detta motstånd har 12V över sig vid 3A genom, alltså motsvarar det 4 Ohm.

Alltså kan man enkelt räkna på det hela.
stefandrake

Inlägg av stefandrake »

Tack för alla tips och råd, nu har jag nog en fungerande strömförsörjning och batteribackup!
Återstår att koppla in allt i en passande låda. Tips på var man köper bra och hyfsat billiga apparatskåp mottages tacksamt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar