Problem med mySQL databas

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Problem med mySQL databas

Inlägg av SeniorLemuren »

Ja som ni kanske sett i en annan tråd så har jag problem med att starta XP. Jag kan starta i felsäkert. Det verkar omöjligt att hitta felet så jag tänker ominstallera till Win 7.

Problemet är att jag har en komponentdatabas lokalt på disken som jag inte kommer åt eftersom det inte går att starta mySQL i felsäkert läge. Hur kan jag rädda den. Går det att hitta vart den ligger rent fysiskt på disken och flytta över den till min andra disk som jag tillfälligt har installerat XP på och där installera mySQL och öppnad den för att kopiera den?
sodjan
EF Sponsor

Re: Problem med mySQL databas

Inlägg av sodjan »

"MySQL file location" ger ganska många träffar i Google.
T.ex en där det står:
Check your my.cnf file in your MySQL program directory, look for

[mysqld]
datadir=

The datadir is the location where your MySQL database is stored.
Sen borde det (kanske) gå att flytta och öppna dessa filer i en annan MySQL installation.

Se även t.ex:
http://stackoverflow.com/questions/4847 ... ical-files
http://stackoverflow.com/questions/8791 ... -frm-files
skalman23

Inlägg av skalman23 »

SeniorLemuren skrev:Hur kan jag rädda den.
Det är inga konstigheter att rädda den. Vanligtvis ligger datafilen i katalogen: C:/Documents and Settings/All Users/Application Data/MySQL/MySQL Server X.X/Data/

Googla sedan på mount MySQL data file. Problemet är löst. Om du kan så testar du lämpligen att installera databasen det på en annan dator innan du ominstallerar.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Ber om ursäkt att jag inte meddelade hur det gick. Det var inget stort problem att leta reda på den, så det är löst för länge sedan. Tack i alla fall. :)
Skriv svar