Triac-kort

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Triac-kort

Inlägg av $tiff »

Jag behöver en modul som kan switcha några kanaler 230 VAC. Reläer är ju tråkiga, så jag tänkte använda mig av triac istället. Tyvärr är jag inte riktigt lika betrogen med triac som med reläer, så jag skulle vilja få min design på den biten verifierad av någon som anser sig kunna detta.

Jag börjar med schemat på en av kanalerna:
Bild

Jag har hämtat "en hel del inspiration" från Discolitez.
Det handlar om helt vanlig on/off-switchning av lite större apparater (typ CRT-skärmar, slutsteg, etc.). Alltså ingen fasstyrning jag försöker bygga.
Komponeneterna jag tänkt använda är: BTB12 (triac) och MOC3041 (optokopplad triactrivare med nollgenomgång och pinkompatibel med IL410 som syns på schemat)
Insignalen (Triac1) är en logisk (5V) styrsignal. Mains är fas eller nolla från väggen. OUT ska driva apparaten i fråga.
C1 är av X2-typ. Vad C1-R3 gör för nytta är lite mysko. Ett transientfilter?
Kommer det inte ligga 230 VAC (=325 Vtopp) över motstånden någon gång, isåfall räcker det ju inte med normala hålmonterade motstånd, eftersom de har max arbetsspänning 200-300 V.

Hoppas detta kan fungera väl ändå, för jag har redan caddat ett kort med en AVR Tiny som hjärta.

Så, ventilera gärna åsikter!
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Tja det hela skall väl kunna fungera bra tycker jag. Bra med nollgenomgångsdetektor för det minskar transienter genom triacen en hel del vilket gör livet lite lättare för den speciellt vid induktiva laster. C1 och R3 är som du säger ett filter, kallas för snubberfilter har jag för mig. Det används till att avleda ev transienter förbi triacen.

Vad har förresten R1 för funktion?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Tack för svaret :)

Jag undrar också vad R1 har för funktion. Jag kan tänka mig någon sorts pulldown/up, eller vad man nu ska kalla det vid växelspänning. Enligt andra ritningar räcker det med R2 för att begränsa strömmen genom optokopplaren/triacgaten och motsvarigheten till R1 utelämnas helt.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Det finns kompletta "Solid state relays", som har allt inbyggt. T.ex från Crydom eller Crouzet. Se ELFA 37-433-09 eller 37-433-25. Eller sid 166 i katalogen...

Om du inte behöver alltför många, så har jag några 3A (Crydom D2W203F) och 5A (Crouzet GA8-6D05-317) moduler liggandes...
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> sodjan

Tack för erbjudandet, men den här gången kommer jag faktist väldigt billigare undan med de komponenter jag redan valt. Dessutom vill jag ha lite högre märkning på primärströmmen med tanke på vad jag ska driva. I övrigt är en lösning med solid state av din sort oförskämt lätt :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

R1 är äl att klassa som pulldown. DVS se tiill att det inte ligger rågon spänning där när det inte ska göra det.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Tror den behövs för att man skall kunna styra triacen oavsett polaritet på spänningen. Har man tex fasen där nere och nollan därupp så vet jag inte hur man då skall kunna styra triacen eftersom det inte kommer någon spänning in på gate, detta då om inte R1 resistorn hade varit där.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Kretsen ser ingen som helst skillnad på nollan och fasen, så den teorin kan jag inte hålla med om. :)
Användarvisningsbild
BER

Inlägg av BER »

Huvud funktionen för C1 och R3 är inte att vara transientskydd. Ett snubber filter är till för att generera tändspänningen för triacen.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

nätet är tämligen späningsstyvt så den tror jag inte riktigt på.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Sådär, nu har jag sparkat igång ännu ett projekt...

Angående schemat jag frågade om, så hittade jag precis samma koppling i databladet för MOC3041 (optoisolatorn), så jag antar att det är ett vedertaget sätt att koppla triacs på.

Idag etsades det ett fyrkanaligt Triackort med en Tiny13 som bestämmer:

Bild Bild Bild
Större Större Större
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Snyggt kretskort.. belyser du genom vanligt papper? Har provat det en gång med jag fick det inte att bli så bra (tror jag belös för kort tid)

Ser ut som kopparn på bilden längst ner till vänster har försvunnit lite där..men det har du säkert sett. Sen lär det inte bli lika roligt att löda på dessa små pads som är på vissa ställen :shock: ;)
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jepp, belyser genom vanligt papper 12 min i UV-box med 5 lysrör. Funkar kalasbra.
Jag är medveten om att kopparn är borta lite här och var längst kanterna. Laminaten jag fick tag i var gamla och skabbiga. Men bättre det än inga alls.
Löda på små pads? Mina pads är inte alls små någonstans. Sånt tänker jag på när jag designar. Dock har jag några 0805-komponenter (SMD). Fast de är ganska snälla ändå.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Okej. Nej dom flesta lödöar ser bra ut, tänker mest på dom i mitten som ser väldigt tunna ut där borret nästan dratt med sig kopparn. tål nog inte många omlödningar. Men förhoppningsvis skall det ju inte behövas. Själv brukar jag oftast överdimensionera alla ledningar och pads när jag ritar kretskort :)
Användarvisningsbild
BER

Inlägg av BER »

...jag mindes fel ,kollade upp vad snubbern används till. Snubb off, så den ser till att triacen inte tänder... dvs Henry har helt rätt.
Skriv svar