Skadligt att jorda chassi?

Berätta om dina pågående projekt.
Corpze

Skadligt att jorda chassi?

Inlägg av Corpze »

Hej, nu har jag brännt min andra Sabertooth, och jag begriper inte hur.

Jag har kopplat som schemat visar nedan, två st Biltema 12v 63AH tätade blysyra-batterier hopkopplade för att ge 24v.
Jorden har jag skruvat fast i chassit på min robot. Huvudbrytaren har jag på plusledningen fram till min sabertooth.

Batterierna gav 24.6v vid tillfället och inget var kortslutet.

Vad som hände var att när jag vred på huvudströmmen så startar sabertoothen men ingenting händer. den ger 5v till R/C mottagaren och den skickar signaler som den ska (testat med SyRen-enhet kopplat på ett litet 10ah 12v batteri.)
Sabertoothen har jag inställd på differential drive, ingeting händer.
Jag provar att ställa in sabertoothen på micro-controller R/C drift. Då hoppar motor B igång, Motor A rör sig inte över huvud taget.

Jag bryter strömmen och går igenom alla kopplingar igen, allt är som det ska.
Sätter på strömmen igen, denna gången vill den inte ens starta.

Jag provar att driva sabertoothen på ett av mina 10Ah batterier på 12 v, den startar men vill inte driva nåt.
Provar att koppla in den på två st 10Ah 12v batterier, ca 25.6v, Den startar men vill inte driva nåt.

Kopplar in den på mina stora batterier igen, det händer ingenting.

Varför bränner jag mina sabertooth-enheter hela tiden?
Electrokit vet inte varför, Dimension engineering vet inte varför? Jag vet inte vad jag skall göra längre.

Mina frågor som rör sig i huvudet just nu är, kan det vara min jord till chassit som är boven?
Skall jag placera huvudbrytaren mellan mina batterier istället för på plus-ledningen?

MVH
koppling.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bearing

Re: Skadligt att jorda chassi?

Inlägg av bearing »

Jag skulle ha kopplat ett motstånd i serie med en liten brytare parallellt med huvudbrytaren. Använd den för att ladda upp kondensatorerna i elektroniken innan du slår på huvudbrytaren. Annars går det hundratals ampere mellan batteriet och kondensatorerna när huvudbrytaren sluts. Välj storlek på motståndet så att det tar en sekund ungefär att ladda kondensatorerna. Använd ett effektmotstånd, annars kommer det bara fräsa till i resistorn.

Du kan även behöva dra tvinnade kablar hela vägen från batteriet till elektroniken. Kan hända att din nuvarande koppling ger för hög induktans, vilket gör att det blir resonans mellan kondensator och induktans, vilket gör att spänningen blir för hög.
Corpze

Inlägg av Corpze »

Oj, nu blev det lite för invecklat för mig... du har inte möjlighet att skissa upp snabbt hur du menar? Hur stort motstånd och kondensator bör man ha till 2st 12v 63Ah batteri? eller är det motorerna som drar strömmen som bestämmer det?
Vad jag förstått så stallar motorerna vid 40-60A

Kablarna jag använder är dessa:
http://solarpower-mart.com/yahoo_site_a ... 55_std.jpg

MVH
svanted

Inlägg av svanted »

vet inte ens vad en sabertooth är.....
det du beskriver här verkar ok...
och ibland kan det vara fel på ett sätt att man själv inte är medveten om vad som är fel, att man råkat se fel eller gjort en tankevurpa så att det e.g.
inte är som man tror.
strömrusningen från 2 st 63Ah blybatterier behöver inte vara högre än från 2st 10Ah, så felet finns nog inte där...

motor a/b kan de rotera åt båda hållen?
de har bara en kabel på ritningen?, vilket ju inte funkar...
och då ska inte - på dem vara kopplade till chassit eller batteriminus, är de det?
utan till en utgång på kortet.
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

ett tips för att slippa strömrusningen är att sätta en till brytare i serie med en 24v lampa, typ 5w, då kommer den slockna när kondingarna är uppladdade, då kan man slå på huvudströmmen.

Den kanske inte slocknar helt om det är något som startar när man slår på strömbrytaren som drar ström, men den kommer dimmras ned iaf.
bearing

Inlägg av bearing »

Corpze skrev:Oj, nu blev det lite för invecklat för mig... du har inte möjlighet att skissa upp snabbt hur du menar? Hur stort motstånd och kondensator bör man ha till 2st 12v 63Ah batteri? eller är det motorerna som drar strömmen som bestämmer det?
Vad jag förstått så stallar motorerna vid 40-60A

Kablarna jag använder är dessa:
http://solarpower-mart.com/yahoo_site_a ... 55_std.jpg

MVH
Såhär, eller med en 24V glödlampa istället för motstånd, som föreslagits ovan. 5-15W, typ.
precharge.PNG
Du ska inte använda roboten med motståndet i serie med batteriet. Utan endast slå till den lilla brytaren för att ladda upp kondensatorerna på kretskortet (2x1200uF) på ett snällt sätt, så att de når batterispänning, innan du slår på huvudbrytaren.

Efter att ha läst dina inlägg igen, inser jag att svanted är något på spåren. Kanske är det bara dålig kontakt någonstans, felkopplat, eller liknande.

Du har inte skrivit om roboten fungerat tidigare? eller gick den sönder i samma ögonblick som du slog till huvudbrytaren för första gången?

EDIT: Glömde rita in den föreslagna minuskabeln på bilden. Den ska alltså dras bredvid pluskabeln. Ifall du inte lyckas tvinna de grova kablarna kan du bunta ihop dem så att avståndet mellan dem är så lågt som möjligt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

svanted skrev:motor a/b kan de rotera åt båda hållen?
de har bara en kabel på ritningen?, vilket ju inte funkar...
Intressant fråga.
Corpze

Inlägg av Corpze »

Tack för alla svar, jo motorerna kan rotera åt båda hållen, är vanliga rullstolsmotorer, och roboten har fungerat några veckor då jag körde på 2st 10Ah batterier...

såhär ser "el-centralen" ut: http://elektronikforumet.com/forum/down ... &mode=view

det som inte syns på bild är batterierna samt motorerna... matarströmmen är högst upp (grov röd kabel) jorden in i sabertoothen (svart 4mm2 kabel i mitten av plinten) sitter skruvad rätt i ramen. kablarna lägst ut på båda sidorna om sabertoothen är till motorerna.

Det lilla kortet längst ner (SyRen 10) är bara ditlagt för att illustrera för dimension engineering hur jag kopplat, sladdarna är bara ditlagda för fotots skull.

Allt är lika kopplat så när som på huvudbrytaren när jag körde roboten i youtube-klippet.
Användarvisningsbild
exile
EF Sponsor

Inlägg av exile »

När jag kollar på bilden som du bifogar ser jag att det lilla kretskortet inte har "batteri jorden" ansluten.
Det är troligt att det kan vara fel källan, istället får det lilla kortet sin jord genom svarta kabeln som går till mottagaren som i sin tur går till "sabertooth" (stora kretskortet). Efter som det verkar vara en spänningsregulator på lilla kortet så blir det problem när kondensatorn på lilla kortet laddar upp (strömrusning) efter som de små "kablarna" har ganska hög resistans finns det en risk att det lilla kortet spänningsregulator ger ut 5volt förhållande till sin "jord" men strömrusningen kan göra att spänningen mellan stora kortet och det lilla kortet är betydande, exempel 2volt så i det fallet får du 7volt (5v+2v) in på det stora kortet vilket skadligt uC på det stora kortet.

Det är vad jag tror.

Men det kan finnas andra faktorer som jord slinga mm men den ovan tror jag personligen på.
Corpze

Inlägg av Corpze »

De korten var inte inkopplade alls andra gången jag provade, endast sabertoothen (till vänster på bilden). Ström från batteri med huvudbrytare, jord från chassi, motorkablar direkt till motorerna samt 5v, 0v och signal till/från R/C mottagaren.

De andra korten är bara ditlagda med lösa kablar för att illustrera hur jag kopplat. Jorden till det lilla kortet du menar är dragen från chassit.

Det tredje kortet som bara har en plus dragen från distrubitionsblocket är för framtida bruk och bara ditskruvat, ingen säkring i det uttaget.

Mvh
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Är du säker på att du inte har kortis i motor A? Har du provat att köra motorerna direkt på ett batteri? Har du provkört och mätt upp att båda motorerna drar lika mycket ström? Kan kanske vara så att motor A håller på att ge upp eller blir överbelastad och där med skjuter din Sabertand :humm:
Corpze

Inlägg av Corpze »

Nej jag har inte provat att köra motorerna separat sedan de fungerade sist (innan korten brann) så det kan jag prova.

Däremot har jag testat att starta sabertiothen utan motorerna inkopplade, lika död då tyvärr :-(
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

ok,passa på att mäta med en ampermäter och jämför motorerna med varandras uppmätta värden. Om du fick samma typ av fel på din första Sabertand som på den som sitter nu så skulle jag misstänka motorn.

Edit. kolla att det inte finns något löst ledande material i motor A, typ en lödloppa,liten skruv eller en liten bit lös ledare från en kabel.
Corpze

Inlägg av Corpze »

Det kanske inte spelar någon roll, men jag hann bara vrida på strömmen innan den slutade fungera, än mindre köra någon motor åt något håll.
Men det som jag tycker är märkligast är att den inte blev helt skrot förrens efter andra eller tredje gången jag slog på strömmen. Andra gången jag slog på strömmen kunde jag iaf köra Sabertoother i sk. Micro processor mode, inte differential mode som jag skall köra med vanligtvis...
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Hmmm :humm: Då faller nog min teori om motorknas. Lutar då mer åt det andra skriver i tråden om strömspikar eller dyl. Man tycker ju att konstruktionen borde vara tuffare mot detta med tanke på vad motorstyrningen är till för. Folk bygger ju robotar och battlar med dessa. Synd att den pajade för dig,dom är ju inte helt billiga att införskaffa direkt :(
Skriv svar