förgrena kabel ute.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
frownlayer

förgrena kabel ute.

Inlägg av frownlayer »

Jag har en kabel som löper under takfoten från ena till andra ändan. nu vill jag sätta en lampa längst upp vid nocken under takfoten. problemet är bara att kabeln som går upp dit sitter på "snålaste vägen", så man kan inte få ut några extra centimeter för att få i det i en ip44 kopplingsdosa. Det måste ju finnas en dosa som man bara "skarvar" på så man kan få ut en extra lampa. bara klippa kabeln på lämpligt ställe och sedan sätta dit kablarna så man får en ny förgrening ut. utan att byta ca 30 meter kabel bara för att få några centimeter extra. förslag någon?

Kod: Markera allt

in fas---------|---------|----------ut fas
in nolla-------|---------|----------ut nolla
in jord--------|---------|----------ut jord
                 |  |  |
                 |  |  |
            nya ledningar ut
Användarvisningsbild
CPMS

Re: förgrena kabel ute.

Inlägg av CPMS »

Håll dosan över kabeln, markera på kabeln hur mycket du kan skala av den. Skala av kabeln och klipp ledarna så en sida räcker fram till ev. plintar. Sätt upp dosan och stoppa in kablarna. Skarva andra sidan med FK-stumpar och toppklämmor, koppla in stumparna på plinten och lägg in nya kabeln på plinten.
Senast redigerad av CPMS 19 januari 2014, 00:13:49, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

En dubbeldosa ger ju några cm extra marginal för en sådan lösning.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

jag hade gärna sluppit dessa småstumpar. men jag har varit inne på den idén. det måste ju finnas någon som kommit med någon produkt så man slipper skarva massa. bara en 4-kantig kloss med 3 hål i varje sida(en var för fas/nolla/jord). som man sedan monterar i en vanlig dosa.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Går ju att ta bort ev. plint i dosan och använda 5-poliga Wago 222, klipp kabeln på mitten i dosan och koppla in ledarna i dom yttersta hålen och den nya kabeln i något av dom mittersta.

Ledarna borde räcka men bäst att prova på några teststumpar först.
untitled.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Det finns inget annat ställe du kan föreställa dig att du kan vilja ha en förgrening i framtiden? Då skulle jag sätta två dosor med en ny bit kabel mellan.
Bittämjaren

Inlägg av Bittämjaren »

Det här kan möjligen lösa ditt problem

http://global.wago.com/en/products/prod ... /index.jsp
eller denna
http://global.wago.com/en/products/prod ... /index.jsp

Jag tror denna här prylen gör att "stamledningen" inte behöver flyttas eftersom den ser ut att kunna skarva ända mot ända samt en tredje avtappning för lampan.

Edit: fler val
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Att den medföljande plinten i en dosa faktiskt har använts är tydligen ett starkt tecken på att det är en hempulare som gjort installationen, eller så är det en elektriker som haft slut på toppklämmor/wago/ubåtar (eller haft annat specialskäl att använda plinten) :)

Jag håller med andra i tråden, skarva med några centimeter kabel inne i dosan, och ta en tillräckligt stor dosa.

Tänk på att det här är behörighetskrävande och du därmed egentligen inte borde behöva ställa frågan :vissla: (gäller givetvis i Sverige, i andra länder kan reglerna se ut på annat sätt)

P.S. just under takfoten så är kraven på kapsling inte så hårda, om jag minns rätt så är det inte mycket hårdare krav än för torra rum inomhus, men det verkar ändå dumt att ta klenare IP-klass än vad man normalt har utomhus i allmänhet.

Glöm inte att grejerna måste tåla UV-strålning, ytterligare ett skäl att ge sig på IP44-grejer med en gång trots att du egentligen nog klarar dig med lägre IP-klass.

Captain Obvious hälsar att det är alltid en fördel att gå in från undersidan på dosor & co när de sitter utomhus, för att undvika att det kommer in fukt genom kabelgenomföringen...
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Om inte minnet sviktar så är det 21 som man klarar sig på under takfoten.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

jag har funterat på att ta 3st av dessa. sätta ihop och sedan sätta en dosa runt. det blir bara ca 16mm högt om man lägger de på sidan.

bara trycka in och ut(ny) på de med 2st. och ut på den med bara en. då får jag lite extra längd utan att skarvar.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om du väljer dem så kommer hela installationen att använda megafon för att skrika "det här är ett hempul gjort av någon som hört talas om styrskåp å sånt" :wink:

Men du, om kabeln är utanpåliggande, finns det inte några centimeter att "ta" av i någon ände av kabeln? I så fall kan du ju göra jobbet att flytta kabeln ett par centimeter under befintliga klammers. Går givetvis bara halvsmidigt med vissa sorters klammer, med andra kan det nog bli riktigt jobbigt.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

jo. det ska ju inte bli något hemmapul. jag tycker bara att någon måste haft detta problemet innan. elektriker bruka tycka om "plug and play", utan massa skarvande.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Nu är jag inte elektriker, men det enda vettiga sättet om det inte finns kabel att hämta hem som räcker till en skarv så är det väl att sätta en extra dosa en bit ifrån (som någon redan föreslagit) och skarva fram en längre bit. Använd för ändamålet avsedda skarvar.
neezzen

Inlägg av neezzen »

Jag kan svara på hur en elektriker hade gjort. Vi hade antingen använt 1 st U56 IP65 dosa E-nr: 1438245 och sen skarvat de för korta kablarna inne i dosan med FK och WAGO. Precis som andra redan föreslagit :) Alternativt hade vi använt två dosor på lämpliga ställen och sedan bytt kabeln emellan dem till en ny bit som är tillräckligt lång. Som du också fått förslag på av andra :)Vi elektriker (och våra kunder) gillar inte att krångla till det när vi inte måste..

Lycka till!
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

jag får väl se till att göra en sån ;). vissa gånger finns ju massa specialprodukter bara lite svårt när man inte har några namn.
Skriv svar