Jag påbörjade detta projekt så smått i fjor men kom aldrig riktigt loss.
Projektet är ett tidtagarur för utomhusbruk, 6 st siffror (hh:mm:ss), det jag skulle behöva ha hjälp med är att skapa en enkel krets mha realtids komponenter samt lite bollplank ang val av komponenter o liknande.
Tanken är att utgå ifrån mina arduinokunskaper och bara skala upp det det hela. Klockan kommer som sagt att visa tiden tills ett knapptryck aktiverar tidtagningen och segmenten visar då enbart tidtagningen.
Segmenten kan antingen köpas eller göras själv, helt beroende av resterande av kretsen.
T: Hjälp med sportklocka
- ghost_rider
-
Re: T: Hjälp med sportklocka
Skippa realtidskretsar, det är mer strul än nytta (ställa tid, folk har åsikt om skillnaderna mellan deras tid och din mm).
Planera för att ta in signal från en GPS som har serieport ut. NMEA 0183 protokollet är enkelt att avkoda och tiden kommer i klartext.
Planera för att ta in signal från en GPS som har serieport ut. NMEA 0183 protokollet är enkelt att avkoda och tiden kommer i klartext.
- ghost_rider
Ok, men borde man ändå inte ha en realtidskrets som 'lagrar' gpstiden under den period som man ev. inte kommer att ha gpstäckning?
Nu vet jag inte hur det är med täckning och räckvidd, men det händer att min gps tappar synken med satelliten i skogen. Klockan kommer att ev stå i tät skog o ibland på ett öppet fält
Nu vet jag inte hur det är med täckning och räckvidd, men det händer att min gps tappar synken med satelliten i skogen. Klockan kommer att ev stå i tät skog o ibland på ett öppet fält
-
En klocka i en GPS har oftast minst 10ggr bättre noggrannhet än RTC lösningar.
Nej är du ute så har GPS täckning så du får en mycket noggrann klocka oavsett täthet på skogen.
Nej är du ute så har GPS täckning så du får en mycket noggrann klocka oavsett täthet på skogen.
Och µC'n kör man med kristall och man kan relativt enkelt "faslåsa" en timer till att synkronisera med GSM-tiden och förlorar den sedan kontakten med GSM ett tag kommer den att fortsätta ett bra tag i synk.
- ghost_rider
Ok, ni har övertygat mig
Blir att lägga till en gps modul med extern antenn.
I och med att ingen direkt nappar på 'tjänsten', så är det kanske bäst att lägga upp en projekttråd och ta problemen som de kommer?

Blir att lägga till en gps modul med extern antenn.
I och med att ingen direkt nappar på 'tjänsten', så är det kanske bäst att lägga upp en projekttråd och ta problemen som de kommer?