http://elektronikforumet.com/forum/view ... 13&t=66288 Dock var det en del problem, dels är det väldigt bökigt
att dra igång. Men framför allt har det ingen central punkt utan delar körs endast
vare gång sidan laddas vilket skapar problem vid t.ex. automatisering.
Därför vill jag börja om med nått som är mer genomtänkt från grunden och blir lättare
att arbeta med. Något jag ser idag när man bygger nån typ av automatisering hemma
är att det alltid grundar sig i ett stängt system, vilket jag tycker är väldigt tråkigt.
Därför skulle det vara kul att skapa ett öppet alternativ.
För att lyckas med en lösning som passar för flera behövs det input från flera håll och
därför vill jag driva utveckling på ett sånt sätt att alla kan kommentera och bidra.
Förhoppningsvis finns det tillräckligt många intresserade på detta forum för att det
ska kunna bli något bra

Jag har börjat lite smått på en server i Java och försöker nu få till en bra grund som
är lätt att bygga vidare på. Som utgångspunkt har jag skapat en hierarki med
interface för att föröka hitta så många gemensamma punkter som möjligt i varje
steg i djungeln av enheter som man skulle vilja ha in. Just nu ser den ut såhär
men ska såklart utökas vartefter. Dock vill jag inte slänga på för mycket på
en gång så det finns massor med tomma utan vill utöka dessa lite försiktigt i takt
med utveckling av plugin och gränssnitt.
Servern i sig ska inte göra jättemycket utan stöd för olika enheter kommer bestå
av plugin. Och gränssnitt mot användaren kommer antingen också vara plugin eller
helt externa klienter.
Plugin som jag håller på med just nu är stöd för Tellstick, samt Nexa och kommer
först och främst utökas med främsta anledning att ha något att testa med. Här
är ett klassdiagram med på dessa plugin för att ge en ide om hur plugin skrivs
http://yuml.me/d333da33 Som ni ser implementerar man helt enkelt bara de
interface som passar bäst för enheten. Som ni också ser har jag inte kommit till
att kunna ta emot signaler än.
Gränssnittsmässigt är jag på en del punkter väldigt nöjd med "förra versionen av
RAXA" så jag kommer troligtvis att återskapa nånting liknande.
Är det några som har tankar eller funderingar redan nu så är det såklart väldigt
kul. Jag ska försöka få upp en demoversion av "gamla RAXA" för att höra vad
andra tycker om gränssnittet då jag är lite sugen på att börja med det för att
kunna testa lättare.
Puh vad mycket text det blev. Hoppas att någon orkade ner hit