Enkel tongenerator med ICL 8038

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
jeansmannen

Enkel tongenerator med ICL 8038

Inlägg av jeansmannen »

:D För att bl.a. kunna laga gitarrförstärkare behövde jag en tongenerator. Jag hade kunnat använda datorn men jag ville bygga en. Generatorn består av en VCO och få övriga komponenter och genererar sinus, sågtand och fyrkantvåg med låg distorsion. Vad som inte framgår alldeles tydligt av schemat är att kopplingen kräver dubbla spänningar. (T.ex. +9V och -9V)
På bilden har jag inte kapat axlarna eller monterat rattar, men det kommer. Jag monterade en extra omkopplare för att välja vågform.
Fronten gjordes i det utmärkta, och gratis, programmet TinyCad. OBS ! Fel TinyCad ritar man schemor i. FrontDesign skall det vara. Programmet är egentligen framtaget för att rita instrumentbrädor för båtar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av jeansmannen 11 januari 2014, 12:45:02, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Re: Enkel tongenerator med ICL 8038

Inlägg av MicaelKarlsson »

Stiligt, har du gjort några mätningar på den färdiga tongeneratorn?
Användarvisningsbild
jeansmannen

Inlägg av jeansmannen »

:D Jadå, men tyvärr har jag ingen distorsionsmäter. Men det ser bra ut på oscilloskopet. Enligt databladet är distorsionen max. 1% på sinusvågen.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Låter ju trevligt!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

8038 är en trevlig sak, tyvärr lite svår att få tag på idag (tror jag).
Ska man bara ha något enkelt att labba med duger den jättebra.
Jag är också väldigt förtjust i olika Exar-kretsar.

Från AliExpress köpte jag inom () en signalgeneratorganska billigt.
Användarvisningsbild
jeansmannen

Inlägg av jeansmannen »

:D Närå, köpte 10 st från Hongkong. Levererades på några veckor. Ingen tull, ingen moms.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Hur är frontpanelen gjord?
Utskriven på någon självhäftande plastfilm eller vad? :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

jeansmannen skrev::D Närå, köpte 10 st från Hongkong. Levererades på några veckor. Ingen tull, ingen moms.
Jag har några 2SJ50/2SK135 jämte 10 stycken SID-kretsar, alla från Kina. Undrar hur mycket som fungerar som det ska ....

Det finns en firma i USA som säljer nostalgtronics. DEn heter någonting i stil med Unicorn Electronics.
opampen

Inlägg av opampen »

Snygg design! Trevligt projekt, har själv byggt generatorer med både 8038 från Intersil och 038 från Maxim. 038 slutade tillverkas för några år sedan. Valde ett frekvensområde från 50 Hz- 10 MHz. Kretsen gick upp till 20 M, men kvaliteten på vågformen avtog därefter. Som utgångssteg-förstärkare/buffer använde jag en bredbandig op som heter EL 2040. Byggde även en wienbrygga med dessa två op. 10Hz-600 KHz denna typ av gen. har ju som bekant mycket låg distorsion.

En fråga; ska du inte ha någon typ av drivsteg för kantvåg och sågtand? Det är bra att ansluta någon form av buffer eller drivkrets för att inte belasta kretsen och för att kunna förstärka/dämpa utsignalen. Du kan ju då också få olika utimp. som t.ex. 5O ohm eller 600 Ohm vilket är vanligt när man mäter på t.ex. audio. Eller du kanske kommer med en sådan senare?
Senast redigerad av opampen 13 januari 2014, 01:07:02, redigerad totalt 1 gång.
opampen

Inlägg av opampen »

Jo, tittade precis nu på Bihab.se och dom säljer faktiskt både 8038:an och en annan fin funktionsgenerator krets, en gammal trotjänare som heter XR2206. Går upp till 1 MHz. Har använt den i ett projekt för några år sedan. Så dessa går att få tag på!
Skriv svar