Några bilder på mina PCB-expriment

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
NULL

Några bilder på mina PCB-expriment

Inlägg av NULL »

Bild 1-3:
Jag köpte självhäftande ickeledande 35my-kopparfolie som jag körde genom min vax-skrivare.
Etsningen blev prefekt, men när jag satte dit lödkolven smälte häftmassan.
Dessutom var häftmassan kladdig där kopparen hade etsats bort, men det hade jag kunnat leva med...
Skulle man hitta en med häftmassa som tål temperaturen, ska man se till att man får en rulle med stor diameter för att undvika att man veckar kopparen när man rullar av tejpen, och att kopparen inte har veck så klart.
Kopparfolie1.jpg
Kopparfolie2.jpg
Kopparfolie3.jpg
Bild 4-6:
Moddade en laminator jag köpt på tradera(Proove DT0276 eller LA46?).
Det var väldigt enkelt, även om jag borde göra en plåt för de öppna delarna. En stor plastdel som jag tog bort bara med såg, och sen lossande jag en skruv lite så jag kunde ta bort den övre guide-plåten på ut-sidan.
Men 300W verkar vara för lite...
Laminator1.jpg
Laminator2.jpg
Laminator3.jpg
Bild 7-9:
Testade "Press-and-Peel", som visades sig vara en beläggning på plastfilm.
Där kunde jag inte ha fullt ös på strykjärnet, skulle ha cirka mitten på värmen.
Men resultatet var svårt att få bra ändå, om man kollar noga på den blå filmen ser man svarta rester av tonern som inte flyttade sig till kortet.
Etsningen gick därimot bra, ingen etsning genom filmen som på Toner Transfer(sista bilden), med tunnare koppar som följd.
Tog sen och prövade att lägga på lödmask med Toner Transfer. Skrivaren är min Samsung CLP-510N och pappret vanligt Xerox laserskrivarpapper, men jag värmde på det gröna med laminatorn, och skulle fått bättre resultat med strykjärnet(högre värme).
Försökte sen lägga på en gul silkscreen med Samsungen, men jag tror att den gula färgen är till för en ljus bakgrund(additiv färgblandning), för på den gröna bakgrunden syndes den knappt. Så jag la på en svart silkscreen med min Laserjet 4P.
Värmde som sagt med ett strykjärn. Där kan jag använda fullt ös utan att det blir speciellt dåligt, och mönstret syns genom pappret när plasten i tonern smälter.
Press-and-Peel1.jpg
Press-and-Peel2.jpg
TonerTransfer.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av NULL 8 januari 2014, 05:51:12, redigerad totalt 2 gånger.
bearing

Re: Några bilder på mina PCB-expriment

Inlägg av bearing »

Intressant!
Vilken vaxskrivare använder du?

Enligt följande länk finns det kopparfolie färdiglaminerad med film att köpa.
http://www.instructables.com/id/DIY-Fle ... -Circuits/
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

:D Det är därifrån jag fick idén, så jag skaffade en av modellerna han listar upp.
Jag har också köpt tre olika flexibla filmer av den typen han nämner, men jag kom på att det ju fanns koppartejp som är betydligt billigare, tyvärr funkade den inte.
Men nu har jag testat det iallafall. =P
Jag räknar kallt med att de flexibla pcb'erna funkar alldeles utmärkt, men hålmonterat är inte så lämpligt utan extra stöd...
-
Apropå vaxskrivare; Jag skaffade en som var hyfsat sjyst, men den hade lite igensatta skrivarhuvud-hål(de funkar som en bläckstråleskrivare med termohuvuden), så jag köpte en dålig till för inga pengar alls. För de är attans kompakta, och jag ville inte skruva sönder den första. Den andra hade ännu sämre skrivarhuvud, som jag tog ur och gjorde rent. Men det funkade inte, jag gissar att man måste samtidigt värma upp huvudet till vaxets normala temperatur, och samtidigt blåsa bakvägen med tryckluft för att få ut skräpet. Men smält vax sprutande med 8 bar överallt, inte jag iallafall... den står i förrådet om någon har möjlighet att göra rent huvudet.
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Jag har monterat komponenter nu, och upptäckte att Toner Transfer-lödmask inte var en sån lysande idé, den smälter för att lödkolven kommer för nära...
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Inte etsning, kemi iallafall.

Jag har använd Natriumpersulfat kvar sen jag bytte till Järntriklorid. Den ville jag se om man kunde återgenerera.
I en annan tråd fick jag reda på att man behövde en Platina-anod för det, så det har varit liggande ett tag.
Nu fick jag tag på en på ebay.co.uk och testade på ett stag till ett extraljus. Jag alltså lägger på koppar på stålbitar som jag har betat rena i saltsyra innan.
Nu vet jag inte om Natriumpersulfat var ett olämpligt ämne, men jag testade olika spänningar och lite annat och vidhäftningen var inget vidare och hastigheten låg.
Skriv svar