Heat-bed för 3D-skrivare thermistor/thermocoupler??
-
Heat-bed för 3D-skrivare thermistor/thermocoupler??
Hejsan
Hoppas någon kan vägleda mig vad som kan tänkas vara fel och hur jag fixar det!
Jag har inhandlat (på inrådan):
1 st nätaggregat 12V 30A ebay.co.uk/itm/360W-Regulated-Switching-Power-Supply-Driver-for-LED-Strip-Light-DC-12V-30A..
1 st PID temperatur kontroll ebay.co.uk/itm/UK-Shipping-Digital-PID-temperature-controler-SSR-K-Sensor-thermostats
1 st Silicone Rubber Heater store.qu-bd.com/..id_product=61
Har tänkt att limma fast silikonplattan på en aluminiumplåt som skall funka som skrivytan.
Det jag har problem med är att den inbyggda "Integrated 100k Thermistor, Beta Value 3950K" ger helt fel värd till PID kontrollen (Den säjer att rumstempen ligger på drygt 300 grader Celsius.
När jag använder den medsända "K-Type Thermocouple Temperature Sensing" får jag ett riktigt värde i PIDén.
Men jag vill ju helst använda den i silikonplattan inbakta "Integrated 100k Thermistor" !
PIDén stödjer flera olika värme sensorer (typ K,S,Wre,T,E,J,B,N,CU50 och PT100) men trodde att "100k Thermistor" innebar en K sensor?!
Hoppas att nån har något hum om detta och kan komma med nåt tips.
Har inte provat de olika sensor typerna (chicken, jag vet!)
Ha de gott
Per
Hoppas någon kan vägleda mig vad som kan tänkas vara fel och hur jag fixar det!
Jag har inhandlat (på inrådan):
1 st nätaggregat 12V 30A ebay.co.uk/itm/360W-Regulated-Switching-Power-Supply-Driver-for-LED-Strip-Light-DC-12V-30A..
1 st PID temperatur kontroll ebay.co.uk/itm/UK-Shipping-Digital-PID-temperature-controler-SSR-K-Sensor-thermostats
1 st Silicone Rubber Heater store.qu-bd.com/..id_product=61
Har tänkt att limma fast silikonplattan på en aluminiumplåt som skall funka som skrivytan.
Det jag har problem med är att den inbyggda "Integrated 100k Thermistor, Beta Value 3950K" ger helt fel värd till PID kontrollen (Den säjer att rumstempen ligger på drygt 300 grader Celsius.
När jag använder den medsända "K-Type Thermocouple Temperature Sensing" får jag ett riktigt värde i PIDén.
Men jag vill ju helst använda den i silikonplattan inbakta "Integrated 100k Thermistor" !
PIDén stödjer flera olika värme sensorer (typ K,S,Wre,T,E,J,B,N,CU50 och PT100) men trodde att "100k Thermistor" innebar en K sensor?!
Hoppas att nån har något hum om detta och kan komma med nåt tips.
Har inte provat de olika sensor typerna (chicken, jag vet!)
Ha de gott
Per
Senast redigerad av blueint 7 januari 2014, 19:28:11, redigerad totalt 2 gånger.
Anledning: urltrim
Anledning: urltrim
En 100k thermistor är ett NTC-motstånd http://sv.wikipedia.org/wiki/Negative_T ... oefficient med en nominell resistans på 100 kiloohm, och matchar inte någon av dom sensorerna som din PID-modul stödjer.
"Typ ..." där ... är en bokstav är olika beteckningar på termoelement http://sv.wikipedia.org/wiki/Termoelement där typ K är den vanligaste.
"Typ ..." där ... är en bokstav är olika beteckningar på termoelement http://sv.wikipedia.org/wiki/Termoelement där typ K är den vanligaste.
Re: Heat-bed för 3dskrivare thermistor/thermocoupler??
Märk även att SSR-relät är märkt för minst 24V växelström, och du har 12V likström till värmeplattan. Men det kanske fungerar ändå?
Nej det kommer inte att fungera, det det där SSRet är endast avsett att bryta på växelströmssidan, du vill ha ett SSR anpassat för DC om du vill använda det för att styra bädden.
Eller ja, naturligtvis kan du använda det för att bryta strömmen innan nätagget, men det är lite elakt mot nätagget att köra regleringen genom att slå på och av nätagget hela tiden...
Eller ja, naturligtvis kan du använda det för att bryta strömmen innan nätagget, men det är lite elakt mot nätagget att köra regleringen genom att slå på och av nätagget hela tiden...
-
Aj aj de va ju inga glada nyheter...
Har testkört det med den andra Thermocouplern istället å de funkar, (tänker att fräsa en bana i alu-bädden och placera den där på nåt sätt)...men Meduza säjer du att det är kass å köra över de SSRét jag har?
Finns det ett annat relä som jag skulle kunna använda? Och var hittar jag det?
Är inte så kunnig i ellära som jag skulle vilja vara.
Tackar för svar
Per
Har testkört det med den andra Thermocouplern istället å de funkar, (tänker att fräsa en bana i alu-bädden och placera den där på nåt sätt)...men Meduza säjer du att det är kass å köra över de SSRét jag har?
Finns det ett annat relä som jag skulle kunna använda? Och var hittar jag det?
Är inte så kunnig i ellära som jag skulle vilja vara.
Tackar för svar
Per
Det SSRet du har är inte designat för att reglera på DC-sidan och är inte garanterat att fungera alls på den sidan, och att använda det för att stänga av och sätta på nätaggregatet i takt med regleringen är inte heller "som man ska göra" då det är rätt elakt mot nätagget.
Du ska snarare ha ett sånt här: http://www.ebay.com/itm/330959202867 som är gjort för att användas på DC-sidan (mellan nätagget och heatbeden)
En annan sak du ska tänka på är att du med en Typ K-sensor inte ska förlänga sladdarna, sätta en kontakt på dom eller något dylikt då det är känsligt med materialövergångar som påverkar mätningen.
Du ska snarare ha ett sånt här: http://www.ebay.com/itm/330959202867 som är gjort för att användas på DC-sidan (mellan nätagget och heatbeden)
En annan sak du ska tänka på är att du med en Typ K-sensor inte ska förlänga sladdarna, sätta en kontakt på dom eller något dylikt då det är känsligt med materialövergångar som påverkar mätningen.
-
Ok, jag förstår att det kanske inte är så bra för nätaggregatet att slås på och av av reläet.
Har dock tagit bort den gängade skruven och toppen av sensorn, tror du det var dumt gjort
?
Ja ja får la köpa nytt de mä, de man inte har i huvudet får man ha i plånboken..
Stort tack Meduza
Har dock tagit bort den gängade skruven och toppen av sensorn, tror du det var dumt gjort

Ja ja får la köpa nytt de mä, de man inte har i huvudet får man ha i plånboken..
Stort tack Meduza
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ta av skruven och så borde inte vara några som helst problem sålänge du inte skadar själva mätpärlan som sitter inne framänden och inte kortsluter sladdarna, i princip kan man säga så att dom fel du kan orsaka där kommer göra att din mätning blir helt fel, så då ser du det om du har orsakat något där 
Däremot om du förlänger en sladd litegrann så kan mätvärdet driva då du får en till materialövergång.

Däremot om du förlänger en sladd litegrann så kan mätvärdet driva då du får en till materialövergång.
-
Ursäkta en dum fråga, men hur ser schemat ut för att koppla in det nya relät?
Behåller jag det gamla relät på ac sidan fortfarande och bara lägger det nya dc-dc relät mellan nätaggregat och silikonmattan?
Bifogat är det gamla schemat, sedan mitt eget schema (som det är "fel"-kopplat nu).
Hoppas du står ut!
Behåller jag det gamla relät på ac sidan fortfarande och bara lägger det nya dc-dc relät mellan nätaggregat och silikonmattan?
Bifogat är det gamla schemat, sedan mitt eget schema (som det är "fel"-kopplat nu).
Hoppas du står ut!
Du ska ha konstant nätspänning till nätaggregatet och du kopplar det nya relät mellan DC-matningen från nätaggregatet och värmebädden. Du ska alltså inte använda ditt nuvarande relä till detta.
Ber om ursäkt för extremt ful ritning, men du vill sätta en strömbrytare mellan nätagget och vägguttaget, och ditt nyköpta relä sitter du efter nätagget på 12V-sidan, dvs du ska aldrig använda ditt gamla relä.
-
Ni e grymma!
Tack så otroligt mycket!!
Tack så otroligt mycket!!