Man kan ju misstänka att jag fått till någon injustering fel, eller haft av någon kabel.
Revolvern är en fyrkantsrevolver med 4st positioner.
Den är helt elektriskt manövrerad med hjälp av en 2-hastighets asynkronmotor.
Förloppet vid indexering är följande:
1. Motorn startar moturs på högvarv.
Då låses revolvern upp och börjar rotera moturs.
2 Motorn startar medurs på lågvarv.
Revolvern backar medurs till närmaste verktygsposition och låser.
Hur detta fungerar rent mekaniskt behöver vi gå in på.
Det finns två sätt att utföra indexering.
1. Manuellt. En fjädrande strömbrytare på panelen.
"Duttar" man till på denna, indexerar revolvern ett steg och låser.
Håller man den inne, snurrar revolvern så länge knappen är aktiverad.
När man släpper denna, backar revolvern till närmaste position och låser.
2. Från NC-styrningen. Via en T-kod.
Här väljer man T-kod, från 1-4, och revolvern indexerar automatiskt till rätt position och låser.
Problemet.
Manuellt fungerar det hela som det ska.
Vid körning från NC-styrningen blir det problem.
Till en början fungerar allt som det ska, indexering sker till rätt position och låsning sker.
Men, efter att revolvern låst, startar den cykeln på ny kula.
Alltså roterar ett helt varv, till rätt position, och låser.
Sedan upprepas detta, och man kan bara avbryta genom att trycka "Återställ Register".
Här är ritning på hur motorn är inkopplad.
Det ser ut att vara 3st kontaktorer inblandade.
4c1142, 4c1144 och 4c1146.
4c1142 verkar vara för högfartslindningen, 4c1146 för lågfartslindningen.
4c1144 verkar kortsluta lågfartslindningen när högfartslindningen är inkopplad.
Jag ber om ursäkt för den dåliga bildkvaliteten.
Min kamera är defekt. Jag hoppas det är läsbart ändå. Det måste finnas någon signal som kvitterar till styrsystemet att indexeringen är slutförd.
Man kan ju misstänka att felet ligger i denna region.
Här är ritningar på relä-logiken.
I mitt fall gäller det "universal revolver oben".
Nu har ni något att bita i.
