Tipsa om vilka mjukvaror ni använder (CNC)

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
cosmox
EF Sponsor

Tipsa om vilka mjukvaror ni använder (CNC)

Inlägg av cosmox »

Hej på er,

Jag tänkte att det kunde vara intressant för oss nybörjare att få en inblick i vilka mjukvaror ni, lite mer erfarna cnc-maskinister, använder.

Skriv gärna några rader om vilka program ni använder, till vad och varför ni använder just den mjukvaran (pro's and con's). Gärna hela hela förloppet från CAD och vidare om ni orkar.

Själv sitter jag och försöker hitta ett program för att göra reliefer av bilder (typ tavelramar och sånt). Just nu lutar det åt ArtCam Express 2013. Men jag måste läsa på mer om vilka moduler (som köpes separat) gör vad först. Mach3 kommer bli styrningen på min maskin och CAD'ningen kommer ske i lite olika program som det ser ut just nu (Lightwave, Sketchup och Solidworks) beroende på vad som ska göras.

EDIT: Här är en länk till ArtCam's hemsida för den nyfikne: LÄNK
danielr112

Re: Tipsa om vilka mjukvaror ni använder (CNC)

Inlägg av danielr112 »

Aspire för att rita och Mach3 för att köra samt Eagle för att rita ev kort.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Partmaster för CAD och CAM som körs i Mach3 alt KMotionCNC. Det är CAM som är det viktiga.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

CamBam för att rita enkla grejer i samt CAM-bereda sånt jag ritat i Inkscape eller Solidworks.
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Ni får gärna utveckla om varför de programmen ni kör föll er i smaken. Jag kan dock förstå att det kan vara svårt att precisera. Jag tror det skulle vara intressant att veta (för oss nOObs).

Många CAM och CAD-program, tex, gör väl i princip samma saker men kanske har olika arbetsflöden?
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

CamBam för priset och att han tillåter 40 fria gånger vilket fik mig fast. Jag gillar det skarpt för att man kan rita enkla konstruktioner direkt i, samt att det innehåller wizard för kugghjul.
Också enkelt att lägga upp verktygsbibliotek samt kopiera tidigare maskinoperationer.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Eagle för att det funkar.
Aspire för att det funkar. Och det är som gjort att göra skyltar och jag gör mycke skyltar.
Mach3 för att det funkar

Varken eagle eller mach3 var direkt dyrt. Aspire däremot sög men har kört igenom ganska många skyltar så pengarna är istort sett betalda.

Är sugen på Cambam också men inte kunnat motivera det då Aspire har kunnat det mesta så här långt.
hummel

Inlägg av hummel »

Jag håller på att testa MeshCam som verkar lovade. Men det kräver lite mer testande innan jag kan uttala mig.
http://www.grzsoftware.com Finns även till Mac OS X.
Skriv svar