Problem med tele/ADSL efter stormen, alternativ 3G-lösning?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Problem med tele/ADSL efter stormen, alternativ 3G-lösning?

Inlägg av vfr »

Vi, eller egentligen Telia, har problem med vår tele/ADSL-förbindelse efter stormen i helgen. Tyvärr är det ju vi som drabbas. Det finns ett kompletterande 3G-abonnemang också som fortfarande fungerar. Fast med 3G:n så kan vi just nu bara koppla in den på en dator i taget och köra hjälpligt.

Om det här skulle löst sig inom dom närmsta dagarna så hade jag inte brytt mig, men Telia sa först att det kunde vara ända till den 19:e enligt deras tidsplanering, d.v.s en vecka. Nu har dom konstaterat att det är ett stort fel och vill ha ännu längre tid, ospecificerat hur länge. Med tanke på hur få arbetsdagar det egentligen är efter den 19:e, så är väl risken stor att problemet består långt fram i helgerna.

Jag har även under lång tid tänkt att göra en lösning för kunna använda 3G:n som manuell reserv om man får problem med tele/ADSL så då är det ju läge att försöka göra det nu. En 3G-router eller liknande löser ju en del av problemet. Men inte så som jag vill ha det. Nuvarande nätet kör med en gemensam router/brandvägg/iptelefoniserver. Tack vare att telefonservern är sammanbyggd med routern så löses många problem med att ta sig igenom branväggar/NAT. Det är byggt för att fungera tillsammans. Sätter man då t.ex en 3G-router utanför detta så skiter sig den biten och det blir ytterligare ett lager att ta sig igenom.

Det bästa hade varit en lösning som bara fungerar som ett ethernetanslutet modem, alltså precis som ADSL-modemet fast 3G. Då skulle det bara vara att koppla ur kabeln till ADSL-modemet och plugga in den i 3G-modemet istället. Inga ändringar eller konfigureringar någonstans. En lösning på det, skulle kunna vara en Raspberry Pi med 3G-dongle som tillsammans får agera på det sättet. Men jag har inte lust att lägga hur mycket tid som helst på att konfigurera upp allting manuellt, utan skulle helst vilja hitta en någorlunda färdig lösning.

Någon som har tankar runt det här, framförallt den sista biten... :)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27064
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Problem med tele/ADSL efter stormen, alternativ 3G-lösni

Inlägg av tecno »

Det är väl Felias problem att lösa ditt problem, eller? På dom bara....
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Re: Problem med tele/ADSL efter stormen, alternativ 3G-lösni

Inlägg av vfr »

Visst är det deras problem, absolut. Jag har hackat på dom rejält idag för det. Samtidigt så inser jag ju att det finns en mer eller mindre begränsad mängd resurser, som dessutom är hårt ansträngda precis efter stormen. Så om jag ska ha ngt som hjälpligen fungerar, så vill jag utnyttja det jag har på bästa sätt.

Egentligen skulle "burken" även kunna vara en komplett PC eftersom det ändå är en reservväg som ska utnyttjas begränsat. Då handlar allt om att hitta rätt programvara som får PC:n tillsammans med ett USB 3G-modem att agera som ett 3G ethernetmodem, alltså egentligen en enkel brygga utan att själv delta i trafiken eller försöka få ngn egen IP-adress.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Problem med tele/ADSL efter stormen, alternativ 3G-lösni

Inlägg av Meduza »

Funderat på en Dovado Tiny? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1439281

Vet dock inte om du kan köra flera burkar direkt mot nätet utan NAT med 3G... kan vara så att det inte stöds på leverantörssidan...
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Re: Problem med tele/ADSL efter stormen, alternativ 3G-lösni

Inlägg av vfr »

Den skulle kunna vara precis vad jag behöver! Först tyckte jag att det inte stämde alls med router och WIFI, men uppenbarligen finns det ethernet via kabel och det går att sätta den i bryggat läge. Då kan man stänga av WIFI:n och bara köra den trådad på internetsidan av min befintliga router. Borde bli utmärkt.

Någon som råkar ha en sådan över? Inte för att den var så fasligt dyr, men om det är ngn som ändå ska göra sig av med en sån så...
Nerre
Inlägg: 26802
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Problem med tele/ADSL efter stormen, alternativ 3G-lösni

Inlägg av Nerre »

Ja de flesta 3G-routrar har LAN-anslutningar som man kan använda, problemet blir ju att du med största sannolikhet hamnar bakom NAT (hos 3G-leverantören om inte annat). Och därmed har du inte direkt nån vinst av att ha "allt i samma box" längre.

Vår router stödjer "dual WAN" med 3G-modem så vi skulle kunna ha ett 3G-modem sitta i den så den automatiskt går över till det om fibern går ner, men jag har inte velat sätta upp det så eftersom mobila bredbandet skiljer sig så pass mycket från fibern (lägre hastighet, gräns för trafikmängd, ingen publik IP-adress etc) så det blir ändå en massa som inte fungerar. Istället tar jag fram vår Dovado UMR, som vi brukar ha på landet, de gånger fibern går ner. Då kommer vi ut på Nätet med våra datorer i alla fall. Hemtelefonen (som är IP-telefoni) funkar visserligen inte då, men alla i familjen har ju mobiler. TV har vi Boxer så den är inte beroende av fibern.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Re: Problem med tele/ADSL efter stormen, alternativ 3G-lösni

Inlägg av vfr »

Det fanns ytterligare ett problem med det hela, visade det sig. Dovadon stödjer visserligen bryggat läge, men bara för dom 3G-modem som har bryggat läge. Vilket naturligtvis vårt (Huawei E173) inte har.

När jag läste att Dovadon stödjer bryggat läge så antog jag ju att den funktionen skulle ligga enbart i routern och att det skulle fungera med vilket modem som helst. På det här sättet låter lite bakvänt. Normalt har man ju en routerfunktion och en modemfunktion som två byggblock som ev. kan vara sammanbyggda, vilket många är idag på ADSL-sidan. Men har man en router som går att ställa i bryggat läge så blir den ju i princip ett ethernetanslutet modem. Varför kan man då inte göra motsvarande med 3G:n? Om man sätter Dovadon i bryggat läge, varför i hela friden ska den då behöva support för det i modemet?

Förvisso finns det ju modem som stödjer det, men då får man skaffa nytt modem också och lägga ut ytterligare pengar...
Josasp
Inlägg: 404
Blev medlem: 8 mars 2009, 16:59:47
Ort: Pattaya, Thailand

Re: Problem med tele/ADSL efter stormen, alternativ 3G-lösni

Inlägg av Josasp »

Enkelt, valfri 4G Router från tradera/blocket ~500kr.
Sen en lastbalancerade router på det: http://www.amazon.co.uk/TP-LINK-TL-R470 ... ords=r470t

Du kopplar nuvarande ADSL modem i WAN1 och 4G Modemet i WAN2, sen sätter du upp R470Tn på att använda WAN2 som failover.
LAN på R740T kopplar du i WAN på nuvarande router, sätter din routers IP som DMZ och sen är det bara köra på som vanligt.
MarkIII
Inlägg: 7
Blev medlem: 2 mars 2011, 11:16:24

Re: Problem med tele/ADSL efter stormen, alternativ 3G-lösni

Inlägg av MarkIII »

Budgetvariant på router: TP-link MR3420 V1 är en 3G router som i grundversionen stödjer många modem:
http://www.tp-link.se/products/?categor ... e=complist
Går att få för 150-250:- på Blocket/Tradera etc.

Den kan enkelt flashas med OpenWRT och blir då en 4G router för samma peng: http://ofmodemsandmen.com/index.html
Skriv svar