Räkna bort högtalarens volym?
Räkna bort högtalarens volym?
Jag håller på att rita en 6e ordningens bandpasslåda och stötte på en fundering efter att ha simulerat fram lådan...
Volymerna är väldigt känsliga för kurvan har jag märkt, och då en högtalare tar en viss plats, borde jag öka volymen på lådan efter hur mycket plats den tar i lådan? och isåfall, vilken del av högtalaren, bara korgen eller volymen med membranet?
Volymerna är väldigt känsliga för kurvan har jag märkt, och då en högtalare tar en viss plats, borde jag öka volymen på lådan efter hur mycket plats den tar i lådan? och isåfall, vilken del av högtalaren, bara korgen eller volymen med membranet?
Re: Räkna bort högtalarens volym?
Teoretiskt sett borde man nog göra det (om det är en stor magnet osv). I praktiken har jag aldrig gjort det, men de enda byggen jag har gjort över 4:e ordningen är för bilstereo och då spelade dessa variationer inte någon roll i praktiken.
Enl denna sida så snor den 5,5 liter, det är ju helt klart en del...
http://www.usspeaker.com/beyma%2012lx60-1.htm
http://www.usspeaker.com/beyma%2012lx60-1.htm
- Electricguy
Jo 5,5L är faktiskt ganska så mycket. Frågan är ju om dom räknade bort det utrymmet vid referensdesignen eller inte. Så lådan inte blir för stor istället..
Jag kör WinISD för att simulera lådan, ett av värdena som är angett på högtalarens parameter är Sd som överenstämmer med volymen på högtalaren så den kanske tar det med i beräkningen när jag ändrar lådans volym så vet den om att 5,5 liter avgår från volymen
Högtalarens volym skall alltid räknas bort, det kan bli väldiga skillnader om man missar det.
Förr kunde man ofta strunta i det för lådorna blev så stora (en tolva ofta upp mot 100liter) att några liter hit eller dit kvittade men idag när man kan få OK prestanda (och högtalaren är byggd för det) med typ 20-30liters volym för en 12" så spelar det stor roll.
Förr kunde man ofta strunta i det för lådorna blev så stora (en tolva ofta upp mot 100liter) att några liter hit eller dit kvittade men idag när man kan få OK prestanda (och högtalaren är byggd för det) med typ 20-30liters volym för en 12" så spelar det stor roll.
Är det inte VAS som är volymen som själva elementet tar upp ?
http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=2746
där står en förklaring iallafall...
där står en förklaring iallafall...
Cms är ett värde på hur pass följsam upphängningen är. Destå mjukare, destå högre värde. Den används även när man vill räkna ut Vas, som är den lyftvolym som ger samma fjäderverkan som högtalarens upphängning. (Tänk på luften inuti en uppblåst ballong, den fjädrar).
Vas = p x c² x Sd² x Cms
Faktorerna ovan behöver ju lite mer förklaring, p är luftens densitet och c är ljudhastigheten, Sd är högtalarens aktiva konarea, man brukar ta konens diameter plus en tredjedel av kantupphängningen när man räknar ut den. Eftersom vi vet värdena på c och p så är samma ekvation också.
Vas = 141744 x Sd² x Cms (Tänk på att Sd i denna ekvation anges i m²)
Första gången under alla år som jag har fått Vas förklarat. Tidigare nöjde jag mig med att det var en skum variabel som skulle in i formlerna bara. Och att det oftast innebar en väldigt stor låda vid högre Vas värde...
Ja det var tider det när man gjorde beräkningsprogram i Pascal baserade på Dr Backes formler (samt körde Volvo 240 upp och ner på storgatan i Årjäng) =)
Ja det var tider det när man gjorde beräkningsprogram i Pascal baserade på Dr Backes formler (samt körde Volvo 240 upp och ner på storgatan i Årjäng) =)
Element heter det. Blir väldigt konstigt när man ska räkna bort en högtalars volum eftersom högtalare är allt tillsammans, tänk däck, fälg och hjul...
Purre, är du en såndäringa självutnämnd språkpolis? (jag har varit borta från EF ett tag så det gäller att uppdatera sig på vilka som är språkpoliser)
Förövrigt skulle det isåfall heta högtalarelement för det finns många typer av element.
Förövrigt skulle det isåfall heta högtalarelement för det finns många typer av element.
OT:
Varför motverka kunskap! Jag tycker det är bra att medlemmar hjälps åt till att bilda ett gemensamt språkbruk. Ibland kan det bli väldigt luddigt om orden inte specifikt står för vad som menas.
Varför motverka kunskap! Jag tycker det är bra att medlemmar hjälps åt till att bilda ett gemensamt språkbruk. Ibland kan det bli väldigt luddigt om orden inte specifikt står för vad som menas.