Driva 200+ lysdioder med batterier?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Sajen006

Driva 200+ lysdioder med batterier?

Inlägg av Sajen006 »

Tjenare forumet!

Jag har ett planerat projekt, en skylt med lysdioder med syftet att användas vid en konsert. Jag kommer att använda mellan 200 och 400 lysdioder (3 V, 20 mA) och lämpade motstånd. Hela skylten kommer att dra mellan 2 och 3 A. Jag har allt klart för mig utom en sak, hur jag ska kunna driva denna strömkrävande kretsen från batterier. Viktigt är att batterierna inte väger alltför mycket (bly-syra batterier är därför uteslutna) eftersom den ska hållas upp i luften under en längre tid. Det krävs också en batteritid på minst 2 h från en uppsättning batterier. Jag har funderat på att koppla ett par, tre 9V-batterier, men är fundersam över om de ger tillräckligt med kräm för att driva lysdioderna i dryga två timmar.

Har ni några förlag på hur man kan driva skylten med batterier, om det ens är möjligt? Är batterier syftade på radiostyrda bilar ett lämpligt alternativ?

Tack på förhand!

//Samuel J

PS. Detta är mitt första foruminlägg, så jag har ingen vidare koll på hur man skriver inläggen på "rätt" sätt, tips inom detta område uppskattas också! DS.
danielr112

Re: Driva 200+ lysdioder med batterier?

Inlägg av danielr112 »

Om du behöver driva det i 2 timmar och det drar 3A behöver du 6Ah vid den spänningen du funderat på.
9v batterier kan du glömma.

Skaffa ett LiPo batteri. Dom är små och behändiga och kommer räcka till din applikation.
Sajen006

Inlägg av Sajen006 »

Tackar!

Inte så insatt i batterier ur Li-Po-klassen, vilken spänning är lämplig att kolla på? De modeller på 6 Ah eller mer som jag har hunnit hitta har legat strax över tusenlappen vilket är en för stor kostnad för min budget, men dock är det ju laddbart. Är det ett alternativ att koppla samman två eller tre batterier för att uppnå önskad kapacitet? Hur gör jag isådanafall och vilken kapacitet är lämpligast? Finns det några andra, billigare alternativ utöver LiPo eller är det helt uteslutet?
TobiasEinarsson

Inlägg av TobiasEinarsson »

LiPo ger normalt 3.7V, här finns två på 6 Ah:
http://www.lawicel-shop.se/prod/Pol-Lit ... 52/SWE/SEK
http://www.electrokit.com/batteri-lipo- ... 0mah.45688

Tyvärr verkar Lawicels (som är en dryg hundring billigare) inte finnas i lager för tillfället.

Glöm inte att skaffa en LiPo-laddare också (och se till att den passar till det tilltänkta batteriet)
Sajen006

Inlägg av Sajen006 »

Jo, men det verkade ju utmärkt! Mina lysdioder går på 3-3,6 V så det är ju perfekt! Blir ett simpelt kopplingsschema också, men kanske lite mindre strömsnålt, men det får det vara värt! Går ju alltid att skaffa ett extra batteri så kan man ha en backup!
Leveransstatusen är inget större problem, batteriet är bland det sista jag behöver och har ca 3 månader tills min deadline, så det ska vara rätt lugnt! Antar att de levererar till Sverige?

Tack så mycket för hjälpen, uppskattas verkligen!
gkar

Inlägg av gkar »

Glöm inte att sätta rätt motstånd i serie med lysdioderna annars går de sönder!

Ett alternativ är att sänka strömmen till lysdioderna till ca 5mA. Det kommer att lysa rätt bra ändå med rätt lysdioder, och du klarar dig med 1/4 av batterikapaciteten.
Sajen006

Inlägg av Sajen006 »

Motstånden har jag full koll på, men har inte en aning om hur jag sänker strömmen, skylten ska synas ordentligt så jag kanske får dra ner den till 10 mA istället, kanske ett alternativ med en potentiometer så kan jag variera ljusstyrkan efter behov?
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Skall det blinka eller endast lysa fast sken?

200 lysdioder med 20mA -> 4A
400 lysdioder med 20mA -> 8A

Antar att du kommer att köra 5-10mA?

Är det rätt typ av dioder? Det finns dioder som lyser utav h...... så du kanske
klarar dig med mindre antal?

Swech
gkar

Inlägg av gkar »

Strömmen sätt av motstånden.
Sajen006

Inlägg av Sajen006 »

Skylten ska lysa med fast sken då den hamnar ur synk med konserten i annat fall, men kanske bygger in en blinkkrets om jag känner för det. Mina lysdioder är högintensiva (13 000 mcd) så de kommer att synas, även vid 10mA. Problemet är att skylten ska han text/en logga på som firmas av lysdioderna, så de kan inte sitta för glest!

Jag antar att jag kan dra ner strömmen med ett kraftigare motstånd alternativt en potentiometer/variabelt motstånd?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

200 lysdioder *0.020 mA *3V *2*3600 sekunder = 86 400 joule.

10 st LR6 batterier kanske fixar det precis. Eller ett standard laptopbatteri (57 kJ). Alternativt 12V 7Ah gel-blybatteri (151 kJ).

Elförsörjningen skulle iaf jag ordna med en inköpt SMPS konstantströms-drivare för att få någon som helst driftsekonomi i det hela. En hake med 200 lysdioder i serie blir att spänningen hamnar på 600V men det kan man lösa med flera parallella slingor och dito drivare.
Sajen006

Inlägg av Sajen006 »

Tanken är att koppla i paralella serier om två (7,4V) tre (9V), fyra (12V) eller sex (18V) för att kunna hålla ner spänningen till en hanterbar nivå.

Jag söker en simpel krets med så få utgifter som möjligt och en låg vikt. Att kanna ladda om batteriet är en stor fördel då det drar mycket ström.

Jag lutar i nuläget mot ett LiPo-batteri mellan 5 och 7 Ah för simpelhetens skull och då det passar väl in på mina krav! Det kanske finns bättre alternativ, men det känns som en enkel och funktionell lösning!
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Step-up SMPS till konstantspänning på t.ex 24V och flera parallella slinger med eget seriemotstånd kanske är en mer kostnadseffektiv lösning.
Användarvisningsbild
Digitum

Inlägg av Digitum »

Och PWM för att reglera ljusintensiteten kanske.
Sajen006

Inlägg av Sajen006 »

Vad ligger en SMPS på prismässigt? Har en mycket begränsad budget och batterierna ligger redan på gränsen av vad jag har råd med. Billiga SMPS kan skicka tillbaka störningar som kan skada batteriet, så det är inte något bra alternativ om jag inte har en budget som räcker till.

PWM är också ett alternativ, men vad jag vet (rätta mig om jag har fel) så kräver det en microcontroller såsom en Arduino vilket jag inte har ännu. Om det finns en billig PWM-lösning så kan de funka!
Skriv svar