Vad kan detta kugghjul kallas?
- Magnus_K
- EF Sponsor
Vad kan detta kugghjul kallas?
Jag tänkte försöka bygga en enkel koppling till ett projekt och en smart lösning jag tidigare sett är två kugghjul (enligt bild) som fogas samman med fjäderkraft. När det som ska drivas går snabbare än "motorn" så kuggar det över.
I vilket fall som helst så har jag fösökt finna dessa på nätet men lite svårt när man inte vet namnet. Någon som har en aning?
Obs, bilden är snabbt gjord i sketchup men jag hoppas ni förstår vad jag är ute efter.
I vilket fall som helst så har jag fösökt finna dessa på nätet men lite svårt när man inte vet namnet. Någon som har en aning?
Obs, bilden är snabbt gjord i sketchup men jag hoppas ni förstår vad jag är ute efter.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Krille Krokodil
Re: Vad kan detta kugghjul kallas?
Freewheel mechanism av något slag är det, men sedan vad den exakta typen heter ???
- Magnus_K
- EF Sponsor
Nu börjar vi närma oss! Jag la till "axial" framför freewheel mechanism och börjar så smått få lite träffar. Tack KK.
VXB har one way bearings om du letar efter hyfsade priser.
http://www.vxb.com/page/bearings/CTGY/One-Way-Bearings
http://www.vxb.com/page/bearings/CTGY/One-Way-Bearings
- Magnus_K
- EF Sponsor
Tack tecno och swapper. Jag hade inte en aning om att det fanns one-way lager förrän jag började leta efter "mitt kugghjul". Anledningen till varför jag nog håller fast vid min idé är att dessa två hjul ska snabbt kunna tryckas ihop utan att man fösöker träffa en spår med mera. Skulle då två kuggar träffa varandra så gör ändå fjäderkfraften att vid rotation så faller allt på plats.
Tyvärr lyckas jag inte hitta något liknande på nätet men det kanske får bli en riktig CAD och be någon fräsa det åt mig.
Tyvärr lyckas jag inte hitta något liknande på nätet men det kanske får bli en riktig CAD och be någon fräsa det åt mig.
Jag förstår inte hur du menar med spår och kuggar?Magnus_K skrev:Anledningen till varför jag nog håller fast vid min idé är att dessa två hjul ska snabbt kunna tryckas ihop utan att man fösöker träffa en spår med mera. Skulle då två kuggar träffa varandra så gör ändå fjäderkfraften att vid rotation så faller allt på plats.
Det var väl ett vanligt frihjul som rekommenderades?
Magnus_K, jag tror att denna metod kommer skapa slitage och oljud. Men vad vet jag... 

>två hjul ska snabbt kunna tryckas ihop utan att man fösöker träffa en spår med mera.
synkroniseringsringar muffar
jaw coupling
synkroniseringsringar muffar
jaw coupling
- Magnus_K
- EF Sponsor
Nja, det jag svarade på var länken till envägslager. På något sätt måste man fixera "motorns" axel in i lagret. Det var det jag menade med spår. Typ kilspår... Visst går det nog men i mitt fall blir det svårt.säter skrev:Jag förstår inte hur du menar med spår och kuggar?
Det var väl ett vanligt frihjul som rekommenderades?
@Skogen: Precis den principen. Typ tjocka nord-lock brickor med invändiga splines som fjäderbelastas. Hade för övrigt inte en aning om att dom kallades för nord-lock... Tack för det!

@Digitum: Inte en aning. Min koppling kommer snurra med ca 0.5-1 RPM så nåt speciellt vinande har jag inte räknat med. Det där med slitage låtsas jag inte om!
@GFEF: Jaw coupling tycker jag om och inte speciellt svår att "träffa rätt", kanske blir en kombo!
> 0.5-1 RPM...
Jahaja.
*Det* hade ju kanske varit en intressant information
från första början!
Jag skulle gissa att de flesta såg framför
sig något som snurrade 10-100, kanske 1000, *gånger* snabbare...
Jahaja.

från första början!

sig något som snurrade 10-100, kanske 1000, *gånger* snabbare...
- Magnus_K
- EF Sponsor
Jag får väl be om ursäkt att den informationen utblev men till mitt försvar så frågade jag inte om hjälp till en lösning utan om det speciella hjulet jag försökte rita upp kändes igen av någon. Har dock fått många bra tips!
I kickstartmekanismer brukar det sitta en sån där koppling ibland. Då i kombination med en bendixskruv som separerar när man inte trampar ner.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Intressant! Så här såg det ut i någon gammal växellåda, och precis som du säger, till en kickstart:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.