Billigt = Förfalskning !!!

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Honk
1 Anmärkning

Billigt = Förfalskning !!!

Inlägg av Honk »

Köp inte billiga kondingar från eBay. De flesta känner till det men en påminnelse sitter inte fel.
Jag var ute efter dessa 47000uF 16V Snap-in.
http://www.ebay.com/itm/6pc-RUBYCON-16V ... 1165384515

Jag ställde en skarp fråga innan eventuellt köp och fick förvånande nog ett ärligt svar tillbaka.
Se citat nedan:
--------------------------------------------------------------------------------------------
Is these RUBYCON 16V 47000UF capacitors 100% genuine or counterfeit?
I have proper test equipment and long experience as electronics developer and can test all parameters such as ESR and other features.
I will also open up one of the caps to see how they are made and what is hiding inside.
If they are fake then I must give a negative feedback and report this to eBay administration in order to get my money back.

Therefore I will ask you nicely before any purchase to avoid negative feedback and money struggle for both of us.
Is the capacitors 100% genuine Rubycon and not chinese counterfeits?
--------------------------------------------------------------------------------------------

hi there,
no these are not original Rubycon, They are copies.

Yours Sincerely,
Leemoom611
Senast redigerad av blueint 3 december 2013, 16:07:07, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: radbryt
sneaky

Re: Billigt = Förfalskning !!!

Inlägg av sneaky »

Jag antar att du anmälde annonsen efter detta svar?
Användarvisningsbild
Honk
1 Anmärkning

Inlägg av Honk »

Inte lönt eftersom samma konding figurerar hos dussintals andra eBay säljare (från orienten).
Det kan hjälpa att ställa frågan på "rätt sätt" innan event köp för att sålla bort de ruttna äggen.
sneaky

Inlägg av sneaky »

Ja, du har rätt, det sker så många bedrägerier varje dag så det är lönlöst att försöka göra något åt det...
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

En äkta Rubicon 47000µF, 16V kostar 94:-/st hos återförsäljare. Köper du 5000 st kostar de 56 kr/st. Jag tror inte någon säljer dessa för under 50 kr/st någonstans. Däremot finns det ju likvärdiga eller bättre kondensatorer från t.ex. Panasonic eller Nichicon för omkring 35-40 kr/st.
Användarvisningsbild
Honk
1 Anmärkning

Inlägg av Honk »

På Digikey får man 20st 47000uF 16V för 31:40/st och fri frakt då man kommer över 615kr i ordervärde.
Lite fler än jag behöver men vem vet, kanske jag slår till och får tag i riktiga grejor.

Länken fixad!!!
Senast redigerad av Honk 4 december 2013, 09:04:19, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

URL:en till DigiKey fungerar inte.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nu beror det väl på vilken serie man vill ha. De har lite olika data.
Digikey tar 93:- för den de har i lager.
Sedan finns det varianter de inte har i lager, minsta order 100 st för 32:- resp 43:-
http://www.digikey.se/product-search/en ... ageSize=25

Oavsett, är det väldigt mycket billigare, så är det inte riktigt korrekt, om det är en "kvalitetsvara" så är den förfalskad.
Annars så är det sekunda vara med dåliga data.
Gissar att en del tillverkare gör sig av med det som inte klarar toleranserna på detta sätt.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Oavsett så gäller fortfarande regeln , if it is to good to be true, then it is to good.
Jag har tom råkat ut för fejk dubbelhäftade värmeledande tejp för 3 US$ :)

Varför tror ni att alla OPA627 som säljs på Ebay för 10US$ är fejk (kostar en femhundring på Elfa tex, men du hittar den inte under 200-300 någonstans)
Det är inte så att en kinesisk elektronikaffär kommer över 20 rör från en fab i Texas bara sådär...

Resonemanget går att utvidga till ALLA komponenter. Hur sannolikt är det att detta inte är rebrandade Sanochin, Sanxwa eller allt vad dessa copy-paste elyter heter med inbyggda kopieringsfel (läs om capacitor plague)

Om det är för eget bruk kan man chansa om det bara gäller en enkel krets med lågspänning, och se det som lärdomspengar. Men icke annars.
Användarvisningsbild
Honk
1 Anmärkning

Inlägg av Honk »

TomasL skrev:Nu beror det väl på vilken serie man vill ha. De har lite olika data.
Digikey tar 93:- för den de har i lager.
Sedan finns det varianter de inte har i lager, minsta order 100 st för 32:- resp 43:-
Öhhhhhh....Digikey har en hel bunke olika 47000uF 16V i lager för omedelbar leverans.
Det är bara att välja och vraka. Mina krav är 2000h vid 105C och låg ESR.
2000h är inget problem eftersom den endast kommer att arbeta vid 55C max och ca 8h om dagen som mest.
En beräkning visar att man får ca 64000h livslängd vid 55C kontinuerligt (7.3år).
Vid 8h daglig drift håller dom nästan forever. :badgrin: :badgrin: :badgrin:
Tekko

Inlägg av Tekko »

Det är inte helt orimligt med priserna på ebay även om risken för förfalskning är hög. Beställer du tillräckligt stora kvantiteter av en sak så hamnar styckpriset till slut på de priser du ser på kondingar, resistorer och halvledare på ebay.

Om en säljare köper in tillräckligt av en sak för att få ner styckpriset till de ensiffriga dollar vi oftast ser så går han ju ändå med vinst då många fler köpare hellre köper hans billigare än motsvarande på ett annat ställe som köper in så små kvantiteter att priset blir mycket högre.

Sen så det pris du ser på elfa, digikey, mouser etc är ju inte bara priset på varan utan även dolda avgifter de lagt till, lite som att jag skulle sälja en vara där jag även lagt på det jag betalade i frakt när jag köpte varan.

De dolda avgifterna är typ frakt på frakten, moms på momsen, lagerföring och sånnt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det är väl rätt naturligt att man inkluderar alla kostnader vid en priskalkyl, konstigt vore annars.

Men visst, beställer du några miljoner kondingar direkt av tillverkaren, så kommer du ned i pris, rätt ordentligt.

Men på ebay, mfl ställen, Låga priser == fel i varan på något sätt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kan inte många komponenter vara (billiga) kopior, dvs fungerande prylar som bara var billiga att producera. Jag väntar på ett tiopack SIDar och anar att de INTE kommer från MOS Technology. De kanske funkar lika bra som original-SIDar emn har en annan uppbyggnad.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Det är inte alltid helt fel att beställa direkt från tillverkaren även i mindre antal. Jag har köpt kretsar i 100-tal direkt hos tillverkare. Kan ibland vara en fördel.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Precis så som många kineser också gör på Ebay när de för en tid sedan upptäckte vilka pengar de kunde göra på västvärlden när de hade fabriken som granne och då det bara blev 1 mellanhand istället för 68 innan de kommer i en kunds hand här i Sverige så blev priserna också därefter.

----

Bara för att något är billigt är inte alltid det samma som att det är skit, en kopia kan det absolut vara men den kan vara precis likadan som originalet då den kommer direkt från tillverkarna själva av den. Ett av många exempel om än dock inte elektronik i detta fall är hobbyking som tex säljer locktight i exakt samma flaskor som riktiga locktight men hos HK heter de locktite och har en annan lapp på sig än originalet, de har de största 50ml flaskorna.

Järnaffären här har exakt samma 50ml flaskor men förstås det "riktiga" locktight. Vad är skillnaden? Jo hos Järnaffären kostar flaskan 536:- och på hobbyking ca 12:- inkl frakt. Innehållet är exakt det samma och fungerar precis lika bra som det dyrare.
Skriv svar