Så här när julen närmar sig, målet är att få garnera lite pepparkakor, men sen kan man klart roa sig vidare sen efter det också.
Så jag tänkte satsa på att bygga mig en "Universal Paste Extruder for 3D Printers"
http://www.thingiverse.com/thing:20733
Anledningen till att valet föll på just den var att den bestod enbart utav 3D-printade delar (utöver maskinelement som köps färdigt), och inte kräver tryckluft eller annat jobbigt. Allt som skaparen har lagt ut tyder ju även på att det kan ge hyggligt bra resultat!
Vore ju sjukt coolt om man lyckades få skrivaren att kunna dispensera lödpasta med samma extruder. Skulle garanterat gå att göra (alltså, få den att trycka lödpasta ur sin spruta), frågan är bara om man kan få tillräcklig precision i mängden pasta att trycka ut på små ytor. Men det är en helt annan historia.
Har börjat så smått med att skriva ut själva kroppen till extrudern: (Riktigt nöjd med resultatet förresten)
Imorgon tänkte jag skriva ut resten av delarna.
Har även beställt en hel massa grejer,
Från Ebay:
Nema17 stegmotor
T5 kuggrem
624 kullager
10ml sprutor
Totalt: £43
Allt taget från UK, så det inte tar extremlång tid att få hit det.
Så har jag beställt lite grejer från Maskindelen:
Rundstång
Gängstång
Brickor
Muttrar
Skruvar
Stoppring (för att sno stoppskruven ifrån

Totalt 137:-
Ska köpa ett kullager och lite fjädrar från Biltema med.
Funderar på dispensernålar till sprutorna också, hittade inga riktigt bra paket på Ebay med lite olika storlekar..
Funderar på de Swech säljer, kan de vara med luerlås möjligtvis? Och vågar man använda dem till livsmedel?
Hoppas på att jag har allt som behövs sen.
Det hela ska alltså monteras och användas på min Mendel90.
Återkommer när jag har något mer än så att säga.