Klas-Kenny experimenterar med 3D-printing av godsaker

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Klas-Kenny experimenterar med 3D-printing av godsaker

Inlägg av Klas-Kenny »

...typ kristyr, choklad och annat spännande. :D
Så här när julen närmar sig, målet är att få garnera lite pepparkakor, men sen kan man klart roa sig vidare sen efter det också.

Så jag tänkte satsa på att bygga mig en "Universal Paste Extruder for 3D Printers"
http://www.thingiverse.com/thing:20733

Anledningen till att valet föll på just den var att den bestod enbart utav 3D-printade delar (utöver maskinelement som köps färdigt), och inte kräver tryckluft eller annat jobbigt. Allt som skaparen har lagt ut tyder ju även på att det kan ge hyggligt bra resultat!
Vore ju sjukt coolt om man lyckades få skrivaren att kunna dispensera lödpasta med samma extruder. Skulle garanterat gå att göra (alltså, få den att trycka lödpasta ur sin spruta), frågan är bara om man kan få tillräcklig precision i mängden pasta att trycka ut på små ytor. Men det är en helt annan historia.

Har börjat så smått med att skriva ut själva kroppen till extrudern:
DSC_0310.JPG
DSC_0311.JPG
(Riktigt nöjd med resultatet förresten)

Imorgon tänkte jag skriva ut resten av delarna.

Har även beställt en hel massa grejer,
Från Ebay:
Nema17 stegmotor
T5 kuggrem
624 kullager
10ml sprutor
Totalt: £43
Allt taget från UK, så det inte tar extremlång tid att få hit det.

Så har jag beställt lite grejer från Maskindelen:
Rundstång
Gängstång
Brickor
Muttrar
Skruvar
Stoppring (för att sno stoppskruven ifrån :P )
Totalt 137:-

Ska köpa ett kullager och lite fjädrar från Biltema med.
Funderar på dispensernålar till sprutorna också, hittade inga riktigt bra paket på Ebay med lite olika storlekar..
Funderar på de Swech säljer, kan de vara med luerlås möjligtvis? Och vågar man använda dem till livsmedel?

Hoppas på att jag har allt som behövs sen.

Det hela ska alltså monteras och användas på min Mendel90.
Återkommer när jag har något mer än så att säga. :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Gimbal

Re: Klas-Kenny experimenterar med 3D-printing av godsaker

Inlägg av Gimbal »

:D Kan ju bli riktigt skojigt. :tumupp:
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Fått ut lite bitar idag, nu borde jag ha alla de 3D-printade delarna.

Fick även rita och skriva ut ett T5 10-tänders remhjul, hittade inga sådana till vettiga priser i närområdet. Duger säkerligen ypperligt bra med ett 3D-printat.
Och fick rita själv då jag inte hittade något tillräckligt "slimmat" för att passa in på extrudern.

Tyckte den blå färgen blev gullig mot det vita, passar bra till att skriva ut sötsaker. :P
DSC_0312.JPG
Eller jag har förresten någon bit till jag kommer behöva skriva ut. Extrudern passar egentligen in på min X-släde, måste till med någon specialbit för att trycka till ändlägesbrytaren, annars kommer det inte sluta bra.

Och alla grejer från Ebay förutom remmen har skickats hitåt!
Landin

Inlägg av Landin »

Riktigt snygga utskrifter, blir roligt å följa :)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Har fått hem nästan alla grejer, och i alla fall byggt ihop hela extrudern. :)

Ser ut så här nu:
DSC_0135.JPG
DSC_0136.JPG
Har dock inte fått hem sprutorna. Efter att ha googlat så misstänker jag att de sitter i tullen. Hade inte en aning om att man inte kunde importera det hur som helst. Så antagligen lär jag väl få ett brev från tullverket snart där de vill veta vad jag ska göra med dem så jag inte ska knarka eller något. :doh:
Hur man nu gör det utan kanyler, men men, vad vet jag, har inte så mycket erfarenhet inom det området.
För övrigt, undrar vad de säger i tullen om jag berättar att jag ska "3D-printa med glasyr" :roll:

Ska löda motorsladdarna på en DSUB-kontakt med, så jag kan koppla in den. Så fort jag letat reda på pinout'en för den anslutningen.
Seroster

Inlägg av Seroster »

Jag har försökt köpa sprutor med kanyler från apoteket med "jag behöver dem för små mängder olja i finmekaniska sammanhang" - inte fan gick det, jag ser väl för mycket ut som en lodis.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Vad är den korrekta ursäkten för att köpa? ;)
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag fattar inte, om nu apoteket säljer något utan krav på recept så ska dom fan inte kunna hindra någon från att köpa, oavsett användningsområde! Då skulle ju ICA kunna neka folk att köpa socker och jäst för det går att bränna sprit med det :doh:

Edit: har ni kollat djuraffärer eller hos veterinärer? Man brukar använda sprutor med lite grövre kanyler till att ge smådjur medicin i munnen...
Senast redigerad av PeterH 8 december 2013, 00:00:11, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Seroster skrev: - inte fan gick det, jag ser väl för mycket ut som en lodis.
Då är det väl absolut inga problem! Då kan du bara ställa dig i kön vid ett sånt där "drog-avvänjar-dela-ut-gratis-kanyler-stånd" och plocka på dig några? :tumupp:
Anders Olsson

Inlägg av Anders Olsson »

Angående att köpa sprutor utan kanyl så hittade jag dessa efter en snabb googling: http://www.bataccenten.se/db/db.pl?k1=K ... _vara.html
Borde väl gå att hitta på fler ställen, så länge man klarar sig utan kanyl, tycker jag.
Kanyler brukar för övrigt vara snedkapade i spetsen, så vill man använda kanyl för 3D-skrivar-ändamål lär man tänka ut ett sätt att kapa kanylen rak i änden utan att förstöra den.

EDIT: Verkar finnas djurbutiker som säljer också http://www.zooimporten.se/doseringsspru ... c-354.aspx
sneaky

Inlägg av sneaky »

Jag beställde från dealextreme för länge sedan och den gången fick jag hem dem utan problem. För att ta bort den vassa spetsen så använde jag en dremel med en vanlig kapskiva, fungerade utmärkt.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Bra med tips!
Får se först hur det går med de jag beställt, förhoppningsvis dyker de upp förr eller senare. :)

Gällande att inte ha spets så är väl det optimala att köpa dispenseringsnålar istället för kanyler.
Swech säljer, men jag är osäker på om man vågar använda dem till matvaror. Får skriva till honom och fråga någon gång om han inte ser i tråden.

En liten uppdatering till, monterade en DSUB för att koppla in extrudern.
Avståndet mellan hålen på kontakten var NÄSTAN samma som på stegmotorn, så jag fixade dit gängstång och sen böjde till den lite så det gick få dit kontakten på ett hyfsat bra vis. :P
Fick även montera ett 100k-motstånd för annars så klagade skrivaren på att tempgivaren var trasig, hittade inte direkt hur man slog av den funktionen i firmware, så det fick bli den enkla varianten. Kan ju vara rätt skönt att ha den funktionen ifall det skulle vara ett riktigt problem någon gång med den vanliga extrudern. :)

Så här blev det i alla fall:
DSC_0137.JPG
Har då även testkört extrudern, verkar fungera fint!
Litet problem att remmen glider åt sidan när man backar den sista biten.. Vet inte hur långt man kommer behöva backa som mest sen, får se om det blir ett problem.
Sen så går den baklänges jämfört med den vanliga extrudern, det kan ju bli lite problem. Om någon sitter på en bra lösning för det så blir jag glad. :)
Landin

Inlägg av Landin »

Som jag förstår kan det justeras i mjukvaran.
Eller så byter du plats på spolarna, a sidan blir b sidan.
Användarvisningsbild
Hedning

Inlägg av Hedning »

Seroster skrev:Jag har försökt köpa sprutor med kanyler från apoteket med "jag behöver dem för små mängder olja i finmekaniska sammanhang" - inte fan gick det, jag ser väl för mycket ut som en lodis.
ELFA
Precisionsdoseringsnål - finns under
Elektronik & Automation > Verktyg / Lödning > Lödning >
Doseringsutrustning > Doseringsnålar och patroner

.. och dom skiter i hur man ser ut, särskilt vid näthandel.

Alla satser (som jag sett) för fyllning av patroner till bläckstråleskrivare innehåller
sprutor 10 - 20 ml med kanyler med rak spets. Senaste köpet på Ebay gav ett
dussin med långa (ca 40 mm) nålar. Går att köpa dessa separat utan bläck.
PrecisionColors har 8 för 7,5 $ t.ex.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Beställa via webb hos Apoteket?
Skriv svar