Identifiering av fiberoptisk kabel.
- ochkl0620
- Kontakt:
Identifiering av fiberoptisk kabel.
Tjaena!
Fyndade en rulle på ca 150 meter med fiberkabel. Den har 4 optiska trådar, röd,vit,gul och blå.
Antar att det är för bredband. Finns det något intresse för sådan kabel här och är det värt något? Jag har lyst genom de 4 fibrerna och det finns inga avbrott.
Den har betäckning GOSB 904 Central tube optical fibre cables
Detta är det datablad jag hittade..
http://technetix.pl/files/Type-24PE.pdf
Fyndade en rulle på ca 150 meter med fiberkabel. Den har 4 optiska trådar, röd,vit,gul och blå.
Antar att det är för bredband. Finns det något intresse för sådan kabel här och är det värt något? Jag har lyst genom de 4 fibrerna och det finns inga avbrott.
Den har betäckning GOSB 904 Central tube optical fibre cables
Detta är det datablad jag hittade..
http://technetix.pl/files/Type-24PE.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Identifiering av fiberoptisk kabel.
Den kabeln är inte värd många kronor per meter.
Har man tillgång till utrustning för att kunna kontaktera den så den blir användbar har man oftast ingen nytta av en 4-fibers-snutt.
Jobbar man med fiber får man sådana snuttar över hela tiden.
Men jag tycker att du inte ska låta ungen leka med kabeln. I en öppen ända kan det sticka ut en oskyddad fiber och har den dessutom fått primärskyddet avskavt så är fibern bara 125um i diameter och i princip osynlig.
Sticker man sig på den så kan man få glasrester kvar under huden som ger jobbiga inflammationer.
Har man tillgång till utrustning för att kunna kontaktera den så den blir användbar har man oftast ingen nytta av en 4-fibers-snutt.
Jobbar man med fiber får man sådana snuttar över hela tiden.
Men jag tycker att du inte ska låta ungen leka med kabeln. I en öppen ända kan det sticka ut en oskyddad fiber och har den dessutom fått primärskyddet avskavt så är fibern bara 125um i diameter och i princip osynlig.
Sticker man sig på den så kan man få glasrester kvar under huden som ger jobbiga inflammationer.
- ochkl0620
- Kontakt:
Okej, då får den gå till tippen igen.
Ah det har jag inte tänkt på. Den är tejpad nu.
Ah det har jag inte tänkt på. Den är tejpad nu.
Trodde fiberkabel nästan oavsett typ var väldigt dyr per meter såvida det inte var plastfiber förstås, intressant.
Nu har jag inga aktuella priser hemma, men en 24fibers kabel (då är det riktig kabel, som inte behöver skyddsrör om man inte vill) kan nog kosta 10-12kr/m.
I alla fall, det är inte materialet som kostar när man drar opto.
I alla fall, det är inte materialet som kostar när man drar opto.
Vad kostar säg 4 fibrer i kabel för att dra i kanalisation?
Det måste jag kolla när jag är på jobbet och har tillgång till prislistor. Jag har aldrig köpt så klen kabel. 24 Fibrer är det minsta vi använder förutom till villor, då det är ett par blåsfiber.
Ok så de är så billiga det trodde jag inte. Tänkte nämligen på när jag gick i högstadiet (runt 15 år sedan) så fick vi slava en gång genom att dra fiber från bottenplanet och 4 vån upp till nätverket på elektronik avdelningen vi var på, vilket förstås skulle vara "utbildning" för oss, gratis arbetskraft kallade jag det för. Men lärarna sade att den fibern vi lade kostade mellan 220 - 240kr/m och det var enkelfiber men det var väl andra summor på den tiden gissar jag då.
Tittar jag på en panna med 2000m 4-fibers blåsfiber så kostar den (för mig) 2,77kr/m på elektroskandia.
Blir förmodligen några ören dyrare om man inte köper en hel panna.
Blir förmodligen några ören dyrare om man inte köper en hel panna.
Jag har aldrig hört enheten "panna" i dessa sammanhang. Vad är det?
En panna fiber för närmast tankarna till en stekpanna med frukt och havre.
En panna fiber för närmast tankarna till en stekpanna med frukt och havre.

http://www.melbye.com/se/produkter-1/fi ... sfiber-mm/
Hittade ingen bättre bild nu, men det är alltså en liten tunna fibern är nerlindad i.
Blåsfibern är för tunn och klen för att linda på en vanlig trumma, den orkar inte dra med sig trumman för att spolas av.
Hittade ingen bättre bild nu, men det är alltså en liten tunna fibern är nerlindad i.
Blåsfibern är för tunn och klen för att linda på en vanlig trumma, den orkar inte dra med sig trumman för att spolas av.
Ja där lärde man sig nått nytt. Här i bygden levererades blåsfibern i kartonger.