Problemet jag har är att amplituden på utsignalen är ganska liten +-0.24v. Symetriskt kring 2.55V. Jag skulle vilja mäta förändringar i utsignalen på ca 0.00008V-0.0008V. (0.08-0.8mV) Till detta skulle jag behöva en upplösning på 16bitar. (0.000076V/bit)
Är detta rimligt? Eller ska man försöka sig på någon form av förstärkning av signalen? Med 10bitar kommer jag i alla fall inte att kunna mäta tillräckligt noga. Jag kan maximalt förstärka 10ggr innan jag kommer utanför mätområdet på 5V. Och då får jag en maximal upplösning på 0.000488V/bit sett från givaren. Visserligen inom önskat intervall men ändå inte tillräckligt bra.
Eftersom det är vanligt att bättre idéer dyker upp när man vet hela "sagan" kommer bakgrunden här.
Ska mäta ström i min elbil. Shunten finns redan och är 50mV/500A. Jag skulle vilja mäta ner till 0.1-1A. Har en isolerande förstärkare från texas instruments gjord för ändamålet AMC1200. Men jag inser nu (lite försent) att den bara förstärker 8ggr. Och om jag har räknat rätt blir jag tvungen att mäta med noggrannheten 0.08mV för att få till mitt önskemål om 0.1A noggrannhet.
Sen kommer ju frågan om hur stora fel som uppstår vid förstärkning osv. Störningar mm.
Jag tyckte att AMC1200 verkade vara en grej som skulle lösa mina problem med strömmätningen. Men jag tycker inte jag kommer ända fram.

/Knut