LED displayer

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Gävle Resistorn

LED displayer

Inlägg av Gävle Resistorn »

Man kan säga att jag är en nybörjare inom elektronik. Så jag har en fråga angånde LED displayer. Hur ska man kopla på plus och minus?? Behöver jag nån driv krets för att få den att lysa?? Jag har sex stycken Kingbright SA52-11HWA om det kan vara till hjälp.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Du har alltså 6 st. 7-segment LED-display, de har gemensam katod enligt denna och di ska inte koppla + och - på ett visst sätt. Vad du ska är att mata varje enskild LED med en lämplig ström när du vill ha den att lysa.

Till detta finns det ett antal kretsar (7-segment dekodrar), t.ex. 7447, 4055, 4056, 4511, 4513, 4543 (min favis), 4558 som kan omsätta 4-bit binär (BCD) kod till ett tal, kretsarna kan även lite annat med att låsa ett tal osv.

Så allt beror på vad du vill göra, vill du visa ett fast tal kan du koppla katoden till + och ett motstånd från varje anod på de LED du vill ska ljusa till GND, Motståndets värde ska vara så att det flyter lämplig ström genom LED:n.
Gävle Resistorn

Inlägg av Gävle Resistorn »

Tackar för infon. Så om man bara vill få dom att lysa så behöver man inga extra kretsar okej. Men vilken pinne är anoden?? Jag förstod inte schemat.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Gå på biblioteket o låna lite böcker om grundläggande elektronikkunnande, det ä oändligt mer effektivt än att jag ska beskriva det steg för steg, min utbildning tog 6 år och det är mer än man kan skriva här.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Du behöver resistorer i serie för att inte förstöra dispayen. Precis som Icecap skrev.
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Pinne 3 och 8 är anoder.

Pinne 1 är nedre raden längst till vänster, sen räknar man moturs.
Samma sak gäller för integrerade kretsar (IC).
(På IC finns det dessutom en grop som markerar ben 1)
Skriv svar