Självklart går det att bygga med moderna komponenter! Det är i grunden en långsam PWM reglering och det svåraste att veta är vilken spänning den ska reglera till, resten är enkelt.
Själva spänningen kan drivas med en P-MOSFET som kan ge strömmen som behövs, PWM-regleringen sker med en op-amp och spänningsreferensen skapas med en zenerdiod på 5,6V eller en äkta spänningsreferens.
Komponentlistan blir:
1 st kraft P-MOSFET.
1 st lågeffekt N-MOSFET eller NPN (NPN ger ett par motstånd mer).
1 st op-amp som kör rail-to-rail.
8 st motstånd. (10 st vid NPN transistor)
1 st timingkondensator, t.ex. en foliekondensator på 1µF.
Lite avkopplingsmateriell.
EDIT: Schema:
InstrumentRegulator.png
Q1 är en P-MOSFET transistor som kan driva mätarströmmen. Klarar den kanske 10A eller mer är det
rikligt och det blir ingen värmeutveckling.
Q2 är bara för att vända fasen på signalen från op-ampen. En synnerligt okritisk typ.
R8 & C3 är för att filtrera drivspänningen till op-ampen. Kanske lite överkurs men det förstör inget.
R1 är för att säkra att Q1 stänger av ordentligt. Ganska okritisk värde.
R2 & R3 är spänningsdelare som ska säkra att det medelvärde som bildas motsvarar spänningen över zenerdioden D1.
R4 & C1 bildar en frekvensbestämmande koppling. C1 bör vara en rimlig kvalitet foliekondensator på 1µF.
R4 bör vara
minst 10x R2 || R3!
R5 & R7 ger en positiv återkoppling och får det hela att växla ganska ordentligt, förhållandet mellan dom måste alltid vara att R5 > R7! Ett vanligt förhållande är ung. R5 = 10x R7 men det kan variera en hel del.
R6 ser till att strömmen genom D1 är hög nog till att spänningen är rimligt stabil, C2 avkopplar då denna bara för en ordens skull.
De slutgiltiga värden beror alltså på exakt vilka komponenter man väljer, vilken PWM-hastighet man vill ha (välj en låg för att undvika störningar) och vilken medelspänning som det ska regleras till.
CN1 pin 1 matas det in +12V.
CN1 pin 2 ansluts till GND.
CN1 pin 3 är utgången till instrumenten.
Och nej, jag har aldrig byggd en sådan själv men jag känner till regulatorn och dess funktionssätt, schemat är bara kastat ihop och jag ger ingen garanti för någonting.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.