"DIY-vänlig, mest krut för pengarna"-termostat?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
danielpublic
Inlägg: 280
Blev medlem: 21 oktober 2011, 17:18:41
Ort: Krabbledes kring dig. *snap* *snap*

"DIY-vänlig, mest krut för pengarna"-termostat?

Inlägg av danielpublic »

Hej.
Det började med att jag hade ett behov av att sätta igång en fläkt inför vintern...
En sökning senare efter kollat tillgängliga produkter för syftet: "Jaha, ja jo.. en sådan(t. ex) kostade selänk, det kan jag lägga ut. Men det finns säkert något roligare samt bildande än så."

Sen undrade jag: "Hm.. vad skulle jag mer kunna använda en thermostat till?"
Vilket jag fick snabbt svar på: Temp för öl/vin/yoghurt/bakning/torkning, äggkläckare, maskodling till kommande fiskar, fördela värme i boendet, en fungerande dryckkylare etc etc. Listan blir inte kortare direkt. Visst en hel del av ovanstående kör jag inte ständigt/på samma gång, men det blir ändå en.. fyra, fem applikationer som kommer köras ganska kontinuerligt. Svårt att tänka mig att någon i omgivningen inte skulle behöva en heller för den delen.

Med min sök-fu, fann jag:
Phil Levchenko's projekt: ATtiny2313 Based Thermostat. Del 1, 2, 3. (source.zip för projektet.)
Fint med svängrum att koppla till lämpligt agg osv.

Fann även: Home Brew Heater Controller, (source).
Vilket är smidigt för enbart 12v applikationer.

Peltierelement skulle räcka "långt" för flertalet av områdena, även om man nu kan tala om (in)effektiviteten.

Frågor:
Ser dessa kretsar ut att vara sunt konstruerade ur både säkerhet-aspekt samt i övrigt?
Vad skulle dina rekommendationer vara mellan ovanstående gällande:

- Ekonomi (billigt; dugligt men säkert)
- Bildningen (vilken krets ger mig mest samt kan jag bygga vidare på?)
- (eller för all del gärna något annat/ett eget! :))

Förresten, andra förslag/tankar/faktorer på området tas Tacksamt emot!
Tackar och bockar på förhand! :)

ps. Det är väl lika bra att jag räknas som noob på området även om jag byggt repraps, men säg; kan löda och följa instruktioner samt ibland visat latenta kognitiva funktioner i regel i samband med förtärbara ämnen med stor koncentration av fett och snabba kolhydrater. ds. :wink:
bellasoda
Inlägg: 168
Blev medlem: 10 maj 2012, 13:48:52

Re: "DIY-vänlig, mest krut för pengarna"-termostat?

Inlägg av bellasoda »

Kul projekt!

Jag har också gått i samma tankar, på ett ungefär.

Jag tänkte att det absolut billigaste lösningen är att använda ett NTC-motstånd för temperaturmätning.

Oftast vill man reglera temperaturen till ett visst värde, och då hittar man ett motstånd som motsvarar NTC-motståndets värde vid den temperaturen. Därefter bygger man en spänningsdelare och en regulator som strävar efter att hålla denna spänning mitt mellan matningsspänning och jord. Simpelt och billigt. :)

En regulator tänkte jag att man kan bygga med en AVR-krets, ungefär samma som du länkade till. Jag har börjat labba med en attiny25, den är lite nyare än attiny2313. Den är käck på många sätt: kostar lite, behöver t ex ingen kristall för att fungera, och sen har den även en inbyggd temperaturmätare.

Så allt man behöver göra är att programmera sin attiny25 som kostar 19:-, sen köpa ett NTC-motstånd för 12:-, och sen ett antal vanliga motstånd, ett för varje applikation som man vill styra (potentiometer kanske?). Kanske någonting som blir varmt/kallt också, typ ett effektmotstånd, ett peltierelement eller en fläkt.

Min första tillämpning är att bygga en lagom varm metallplatta, placerad nära datorn, som ska fungera som kattmagnet. :) Jag kan nog dela med mig av lite källkod när jag är klar, om du är sugen.
Radiohead
Inlägg: 445
Blev medlem: 18 mars 2006, 17:11:02

Re: "DIY-vänlig, mest krut för pengarna"-termostat?

Inlägg av Radiohead »

Om du ändå ska ha med en mikrodator så är det där du beskriver onödigt krångligt och inexakt. Det finns termometrar såsom denna: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 8b20&cat=0 för 50 kronor styck. Du skickar en puls, sen svarar komponenten (ja, på SAMMA ledning till och med!) med en temperatur.

Det finns programsnuttar på nätet, t o m för ATtiny, t ex här: http://www.radiolocman.com/shem/schemat ... l?di=33466

Exakt, smidigt, fantastiskt!
danielpublic
Inlägg: 280
Blev medlem: 21 oktober 2011, 17:18:41
Ort: Krabbledes kring dig. *snap* *snap*

Re: "DIY-vänlig, mest krut för pengarna"-termostat?

Inlägg av danielpublic »

bellasoda:
Du får väldigt gärna dela med dig av koden och relaterat om/när du vill! Kattmagnet låter intressant!
Hm.. när jag spånar på det tänker jag mig en kaloppsgryta funnen på loppis vara lagom storlek till en katt(?). :)
Jag vill gärna tro att ett peltierelement skulle vara lagom till att både kyla dryck och värma hårboll samtidigt!
-
Radiohead:
Hur menar du nu? I båda projekten jag nämner används just den tempmätare och tio styck går på en sextio riksdaler från kineserna. Tackar och bockar för länken! :)

Hur kommer det sig förresten att den interna tempgivaren i attiny chip'en inte används utan en extern används?
(eller har jag fått något om bakfoten nu? :oops:)

---

En sådan här krets, speciellt om man hade kunnat göra den relativt modulär har som sagt väldigt många användningsområden.
Ett annat område jag kom på skulle kunna vara ett bra tillägg senare när den funkar som den är tänkt sas, är fukt och luft reglering.

· Fukt (hur gör en det enklast/billigast? Värme? Räcker det kanske tom som bevattning, genom kulmination/recirkulation tro?).
· Luft reglering (enklast en fläkt som blåser då och då?).

Då skulle man kunna driva upp akvarieväxter så kallat 'emersed' och många andra intressanta exotiskaväxter i en sådan kontrollerad miljö. Köttätande dito och fina orkidéer. Helt plötsligt blev de där 3L glasburkarna med gummipackning för 45kr på överskottsbolaget väldigt intressanta..

Men ja ja, tillsvidare kan det iof vara bra att ha i åtanke från start då det väl inte kräver något extra i väg av design av kretsen; att ha möjlighet att trycka dit dessa extra komponenter om en känner fört.

Ju mer jag tänker på det, desto märkligare blir det att det inte finns något välkänt litet projekt som är första hit hos föredragen sökmotor. Bara kattvärmaren borde ha fått ett sådant här projekt att sätta rot för längesedan. När jag nu börjat titta på hårdvaran, verkar det inte vara några dyra komponenter. Antar boven i det hela är mjukvaran, men även där som Radiohead påpekar, finns det nog tom tillräckligt för att någon som jag skulle kunna klipp o klistra ihop nån lösning. :)
Radiohead
Inlägg: 445
Blev medlem: 18 mars 2006, 17:11:02

Re: "DIY-vänlig, mest krut för pengarna"-termostat?

Inlägg av Radiohead »

danielpublic: Hoppsan, läste visst inte din post så noga, förlåt mig. Fokuserade på bellasodas post som involverade NTC-motstånd, vilket lät onödigt krångligt. Inbyggd tempsensor i attinyvar också mer än jag visste.
bellasoda
Inlägg: 168
Blev medlem: 10 maj 2012, 13:48:52

Re: "DIY-vänlig, mest krut för pengarna"-termostat?

Inlägg av bellasoda »

Jag gillar idén med ntc-motstånd för då blir lösningen portabel till andra världar. Så slipper man skriva kod för att kommunicera med varje typ av givare. (dessutom är jag ganska dålig på SPI-interfacet)

Mikroprocessorn har då en ingång och en utgång, uppgiften är att hålla ingången konstant mittemellan matningsspänning och jord med hjälp av reglering på utgången. Det fungerar alltså med olika matningsspänning och alla typer av givare som är baserade på resistivitet. :)

Jag har nu påbörjat programmeringen efter knuffen jag fick från den här tråden. Jag har även beställt delar från electrokit. Ett ntc-motstånd på 10kOhm och en resistor på 2.5kOhm tillsammans med en potentiometer på 10kOhm, det blir seriekopplat en tempregulator där varje kvarts varv på potentiometern blir 20,25,30,40,60 grader celsius. Inte helt linjärt men det bryr jag mig inte om. Istället för trådkapning får jag väl skapa en projekttråd om min kattmagnet. :) Nätaggregatet som jag har tänkt mig kan leverera 10 watt uteffekt, så det får räcka för att värma en katt hoppas jag.
Radiohead
Inlägg: 445
Blev medlem: 18 mars 2006, 17:11:02

Re: "DIY-vänlig, mest krut för pengarna"-termostat?

Inlägg av Radiohead »

Ok, det är väl en poäng antar jag. Själv hade jag dock gått digitalt då så gott som alla sensorer finns i digital form numera. Du får då full frihet i mjukvaran. (Nu ljög jag dock, själv hade jag nog inte kommit till skott :-) )

Lycka till.
Skriv svar