LED-belysning i draglådor (kökslådor)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
PeterH

LED-belysning i draglådor (kökslådor)

Inlägg av PeterH »

Tänkte försöka bygga en lösning för att belysa lådorna i köket och även i badrummet om det blir bra. Tanken är att montera LED-lister i underkant på bänkskivan för översta lådan och underkant av lådan för att belysa den under osv.

Det skulle vara smutt om man kunde få LED-listen att (relativt) långsamt öka ljusstyrkan när lådan öppnas och också att långsamt sänka ljuset när man stänger, gärna inställbara tider för de båda. Min tanke är att använda tungelement eller mikroswitchar för att känna lådans läge.

Jag vet att IKEA har belysning till sina nya kök men jag vet inte vilken lösning dom valt, men jag är ganska säker på att dom inte brytt sig i att dimma ljuset... :vissla:

Innan jag börjar uppfinna hjulet tänkte jag kolla om någon av er har sett färdiga små kort för att kunna dimma LED-lister på ett passande sätt? Jag hittade dessa typer på Ebay men jag vet inte om dom är optimala för mitt användningsområde, någon som testat dessa?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Re: LED-belysning i draglådor (kökslådor)

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Ser ut att vara en bra start.
Ta hem några stycken, jag sänder dig gärna någon meter ledlist.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Tack för erbjudandet Lasp, men jag har redan köpt så det finns ett antal meter (ville prova färgtemp). Jag funderar på att köpa några för att leka med, dom är ju så billiga att det inte finns en chans att göra något eget billigare...

Min fundering var främst om den dimmar som jag önskar och om det går att koppla en NO/NC brytare. Den kanske vill ha en puls (knapptryck) för att fungera som tänkt.
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

IKEAs belysning sitter det en ir diod och en fotocell som känner av när man öppnar en låda, ingen fördröjning, bara på och av.

Hitta en liten film på tuben som kan vara av intresse, bifogar även direkt till hemsidan med schema och så.

Film:

Hemsidan: http://pcbheaven.com/circuitpages/LED_F ... ut_Dimmer/
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Låter som att jag måste åka förbi IKEA och titta på ur dom monteras...

Tack för länkarna, ser ut att vara en enkel lösning, ska labba lite :tumupp:
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Var på IKEA här om dan och då hade de dessa i lådorna: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40245227/

Där ser man ju ir dioden och fotocellen.

Vet att dom har/hade liknade som drevs på batteri som jag har ligger i en låda nu. som jag hade i en garderob.
och den funkar så att den känner av när något rör sig och släcker när det varit still en stund, men dom drog massa batteri om jag minns rätt och inte helt optimalt.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Dom kändes lite klumpiga... :humm:

En annan fundering, har för mig att någon sökte, och fick tips om, skenor/lister att montera ledlisterna i, typ kanalplast fast genomskinlig... Någon som minns? (sökfunktionen är enligt mig kass i forumet och jag hittar ALDRIG det jag söker :evil: )
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Borde det inte gå att köra en accelerometer för mäta hur mycket lådan har förflyttat sig, kör man rätt så går det att köra batteridrivet.
Drar man inte i lådan på ett tag så släcker man ljuset.

MMA8653FC kostar ca 10kr.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Prexis såna kanaler jag tänkte på, tack. Om man hittar dom till lite bättre pris är det ju kanon, skall ha ca: 20 stycken! :shock:

accelerometer är ju en intressant idé, men det kommer väl kräva en mikroprocessor också antar jag? Angående spänning så blir det nog nätanslutning via trafo för jag orkar inte med batterilösning för detta ändamål... :vissla:
Skogen

Inlägg av Skogen »

Räcker väl med en belysning i underkant av bänkskivan, borde lysa upp hela lådhurtsen.
Har ju ändå bara en låda utdragen åt gången.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag vill inte ha ljuset PÅ lådan utan I lådan :D (med din lösning så lyser alla fronter upp när jag drar ut nedersta lådan) Jag har ju takbelysning när lådorna är ute så det är själva effekten av att det lyser inuti lådorna jag vill åt...
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

att det lyser inuti lådorna
Tänker du dig att montera dessa längst bak i lådorna?
Skogen

Inlägg av Skogen »

PeterH skrev:Jag vill inte ha ljuset PÅ lådan utan I lådan :D (med din lösning så lyser alla fronter upp när jag drar ut nedersta lådan) Jag har ju takbelysning när lådorna är ute så det är själva effekten av att det lyser inuti lådorna jag vill åt...
Ska man se vad som finns i lådorna är det ju bäst om det lyser uppifrån, och då måste man inte heller tända takbelysning.
Men ska du bara ha det som en gimmick så...

Du kanske har för lite att göra :D
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Har inte alla för lite att göra :vissla:

Jag har tänkt mig att montera dom i den främre delen av lådan/bänken ovanför så att ljuset hamnar "en bit in i lådan", det behöver ju inte belysa längst bak där man ändå inte kan nå prylarna. Tanken är att ljuset skall hamna lite längre bak än där man kan förväntas plocka upp prylarna, dvs. ca:10 cm bakom kanten ovan... Jag har sett att vissa kök har sin belysning längs sidorna av lådan så det ska jag kolla upp hur en sån lösning kan göras...
Skriv svar