Batbike 2801 batteripack

Berätta om dina pågående projekt.
Supersnigel
Inlägg: 86
Blev medlem: 4 november 2011, 13:11:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Batbike 2801 batteripack

Inlägg av Supersnigel »

Köpte en elcykel av modell Batbike 2801 med begagnat batteripack och måste såklart se hur det ser ut inuti. Här kommer ett par bilder från det miniprojektet. Tog fram kameran först efter att jag öppnat skalet, förutom en vanlig insex-nyckel behöver man också en skruvmejsel med ~2.5mm trekantig skalle. Packet ska enligt specifikation vara 36V, 7Ah med Panasonic-celler.

Kontaktdon ut från batteri till drivelektronik samt etikett. Hittar inget på nätet med numret från etiketten tyvärr.
Bild

Baksidan av packet med laddningsindikator och lås synligt. Geoby verkar vara en kinesiskt tillverkare av mindre elfordon.
Bild

Insidan med batterier och PCB. 5x6st CGR18650CG kopplade 3 och 3 parallellt och 10 i serie. Verkar stämma med 36V märkning, dock verkar 7Ah-specifikationen på batteripacken vara i överkant då respektive cell bara är specifierad till 2250mAh (=6750mAh) och då vid urladdningsströmmar på ~0.5A. Se datablad för mer info: http://industrial.panasonic.com/www-dat ... 0CE234.pdf.
Batteripackarna är kopplade till varandra med lite styvare bleck och har balanseringskablar utdragna till PCB:t. BATT+ och BATT- går också till PCB:t men i betydligt grövre kablar än balanseringskablarna.
De vita sladdarna går till en liten kapsel märkt T802-B88D 70*C, verkar vara en temperatursäkring som bryter slingan vid övertemperatur.
De svarta sladdarna går till någon typ av NTC, mätte 11k7 vid 22*C.
Utgående -pol är kopplad via en 15A säkring.
Låset på batteripacken är dels mekaniskt och dels elektriskt inkopplat i serie med ovan nämnda temperatursäkring för att bryta strömmen i alla lägen utom ON.
Till PCB:t är det även kopplat laddningskontakt och laddningsindikator.
Bild

Ovansidan av PCB:t ser ut så här. Två parallellkopplade FET:ar (IRFB3607) bryter strömmen mellan Batt- och utgående -pol. Ska testa att koppla in en opamp över för att se om R_DS(on) är stabilt och duger för strömmätning. På det tvåpoliga donet uppe till vänster kopplas termistorn in och på det fyrpoliga kopplas kontakten till laddaren (två pinnar + och två pinnar -). Ser ut som att laddningen sedan styrs med en buckregulator (U14 på bilden, märkning 5007) och FET:en (D407 BA0215) bredvid det fyrpoliga kontaktdonet. På nedre sidan är den tvåpoliga kontakten bredvid de vita kablarna kopplad till nyckelströmbrytaren och den andra tvåpoliga kontakten till laddningsindikatorn. Den niopoliga kontakten är alla cellspänningar förutom lägsta och högsta för packen.
De stora 100-ohmarna antar jag används vid cellbalansering. Har tyvärr inte kunnat se vad det står på Q11-Q13, någon som har något förslag på funktion? Namn på PCB:t verkar för övrigt vara BSP-J001-A, har tyvärr inte hittat någon mer info på det.
Bild

Här har vi baksidan. Varje cell verkar ha någon typ av ladd- eller övervakningskrets. Tycker det står S820-9AAD VK7088 på dem men får inga sökträffar, några förslag?
Bild

Det var väl ungefär vad jag hann med i helgen, nästa steg blir att slänga på en LTC6804+Atmega328+Bluetoothtransceiver för att få lite mätdata på celler och levererad effekt från batteriet under gång. Ska se om det går att klämma in någon lämplig halleffektsensor någonstans också. Letar även efter något ställe som kan leverera tomma skal samma modell som till denna pack då det skulle vara kul att bygga ett par egna utan att behöva slakta det enda originalpacket. Återkommer med uppdateringar men det tar nog ett tag då jag bara hinner pilla någon timme varje helg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Batbike 2801 batteripack

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Bra jobbat
Just batterisidan har gjort att jag har dragit mig från att bygga Elcykel.
Det måste ju komma fram vettiga lösningar, på driftövervakning, laddning och lagringskontroll.

Är det alltså 10 paket med 3 x 1.2V

Väntar med spänning ;-) på en fortsättning! Vad tror du priset skall ligga på för 36 - 48V och upp mot 10Ah?
Miramithe
Inlägg: 1423
Blev medlem: 21 januari 2013, 17:45:10
Ort: Borlänge

Re: Batbike 2801 batteripack

Inlägg av Miramithe »

Batterierna är 18650 celler. Alltså li-lon 3.7 v . Kopplade 10 i serie (3,7*10= 37) och 3 parallellt. Om jag fattat det rätt.
Supersnigel
Inlägg: 86
Blev medlem: 4 november 2011, 13:11:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Batbike 2801 batteripack

Inlägg av Supersnigel »

Batterierna är 18650 celler. Alltså li-lon 3.7 v . Kopplade 10 i serie (3,7*10= 37) och 3 parallellt. Om jag fattat det rätt.
Stämmer bra, se databladet som jag länkade till i första inlägget. 3.6V nominellt värde per cell, aktivt område 3.0-4.2V. Spänningsfallet märks tydligt när man cyklar, motorn är betydligt piggare med nyladdat batteripack än med ett halvfullt.
Skriv svar