Frågor om 3D skrivare DIY varianten
- tecno
- Inlägg: 27229
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Frågor om 3D skrivare DIY varianten
Om man vill bygga själv från scratch, vilket tema ska man gå på? Vilka programvaror är lämpligaste och varför?
Heatbed, är det nån som har layout för detta så man kan etsa själv?
Fler frågor kommer vartefter.
Heatbed, är det nån som har layout för detta så man kan etsa själv?
Fler frågor kommer vartefter.
Re: Frågor om 3D skrivare DIY varianten
Är verkligen "heatbeden" gjord av kopparlaminat.
Det är ju inget speciellt lämplig metall att göra värme element av.
Det är ju inget speciellt lämplig metall att göra värme element av.
Re: Frågor om 3D skrivare DIY varianten
tecno: Här har du Joseph Prusa's Heatbed MK1: http://www.thingiverse.com/thing:3919
Vilket tema man ska gå på är helt en personlig preferens, men jag hade gått på en kartesisk modell som rör en bowdenmatad hotend i X-Y och printytan i Z
Firmware hade jag kollat på Marlin och Slicer hade jag tittat på Cura
Vilket tema man ska gå på är helt en personlig preferens, men jag hade gått på en kartesisk modell som rör en bowdenmatad hotend i X-Y och printytan i Z
Firmware hade jag kollat på Marlin och Slicer hade jag tittat på Cura
Re: Frågor om 3D skrivare DIY varianten
Jag har samma tankar men lider lite av megalomani så jag har funderingar på att skaffa saker som är långa nog. Har allvarliga tankar om att bygga en 3D-printer som har en utskriftvolym på 2000 * 1000 * 1000 mm. Jag anser mig ha löst en del av problemen som kan uppstå och löst dom på ett skalbart sätt men det blir väldigt mycket jobb att få byggt allt.
Min tanke är just som Meduza skriver: hotend i X & Y och bädden i Z.
Jag planerar dock efter autobyte av hotend så att den kan ha fler olika plaster/färger med autobyte så just nu funderar jag på bytet och mekanismen för detta.
Min tanke är just som Meduza skriver: hotend i X & Y och bädden i Z.
Jag planerar dock efter autobyte av hotend så att den kan ha fler olika plaster/färger med autobyte så just nu funderar jag på bytet och mekanismen för detta.
Re: Frågor om 3D skrivare DIY varianten
Varför är inte det lämpligt? Största anledningen gissar jag att är att det finns väl utbyggd produktionskapacitet för just den tekniken vilket gör den billig.metric skrev:Är verkligen "heatbeden" gjord av kopparlaminat.
Det är ju inget speciellt lämplig metall att göra värme element av.
Re: Frågor om 3D skrivare DIY varianten
Kräver hög ström för att leverera effekt, kräver stor area på matnings kablage.
Bara en tanke det är kanske koppar som används.
Bara en tanke det är kanske koppar som används.
Re: Frågor om 3D skrivare DIY varianten
Det är ju bara att göra längre och smalare banor med tunnare kopparfolie om man vill få upp spänningen. De jag har sett har inte varit i närheten av så smala som normala mönsterkort. Så det är nog snarare en önskad spänning man använder.
Re: Frågor om 3D skrivare DIY varianten
Vanligt kopparlaminat har väl ett lagertjocklek på 70µm. Sedan är resten en fråga om att välja längden och bredden på värmeelementet.
Enda nackdelen med FR4 är väl den maximala arbetstemperatur men värmebädden ska väl inte vara mer än 140°C hoppas jag.
Enda nackdelen med FR4 är väl den maximala arbetstemperatur men värmebädden ska väl inte vara mer än 140°C hoppas jag.
Re: Frågor om 3D skrivare DIY varianten
Varför byta, kan man inte har flera hotends intill varandra med olika färger i?Icecap skrev: Jag planerar dock efter autobyte av hotend så att den kan ha fler olika plaster/färger med autobyte så just nu funderar jag på bytet och mekanismen för detta.
Vid färgbyte lägger man på en offset på x antal mm i sidled och kör vidare med nästa färg.

Re: Frågor om 3D skrivare DIY varianten
Man brukar väl ligga kring 60 grader på heatbed. Så ett etsat pcb är väl perfekt.
Re: Frågor om 3D skrivare DIY varianten
Finns väl en liten risk för att oanvända hotends tar i det man skriver ut? Men annars känns det ju som en vettig lösning. Det blir ju typ som i en bläckstråleskrivare.Gimbal skrev: Varför byta, kan man inte har flera hotends intill varandra med olika färger i?
Vid färgbyte lägger man på en offset på x antal mm i sidled och kör vidare med nästa färg. :humm:
Re: Frågor om 3D skrivare DIY varianten
Vad har du tänkt för storlek på munstycket med en sån gigantisk utskriftsyta? Jag vill inte ens tänka på hur lång tid det skulle ta att skriva ut med ett "standard" 0.4mm munstycke och 0.1mm lager...
Re: Frågor om 3D skrivare DIY varianten
Varför inte 2000*6000*1500mm så att man kan skriva ut en bilkaross i ett svep. Det lär väl ta ett år eller så men i alla fall. Varför inte printa en kanot? 

- tecno
- Inlägg: 27229
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Frågor om 3D skrivare DIY varianten
Har någon länk till ett 'läsbart' filformat (här vägrar jag Eagle) typ bild eller pdf så man får ett hum om hur dessa görs.tecno: Här har du Joseph Prusa's Heatbed MK1: http://www.thingiverse.com/thing:3919
Senast redigerad av tecno 27 oktober 2013, 15:16:05, redigerad totalt 1 gång.
- tecno
- Inlägg: 27229
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Frågor om 3D skrivare DIY varianten
Snarare 16µ och 35µVanligt kopparlaminat har väl ett lagertjocklek på 70µm