Frågor om 3D-skrivare

Användarvisningsbild
Nisse

Frågor om 3D-skrivare

Inlägg av Nisse »

De många trådarna här på EF om 3D-skrivare är mycket frestande. Nu har det uppstått lite frågor.

Först om maskinval. Det finns ju mycket olika varianter av både färdiga maskiner, byggsatser och helt DIY. Jag är inne på att satsa på en helt färdig maskin som är redo att köra direkt ur lådan.
Vad tycker ni man ska satsa på för maskin man har en budget runt 20kkr?

Nästa fråga handlar om material och dess egenskaper.
Hur flexibelt är det man skriver ut? Kan man skriva ut tunna saker som skall fjädra lite och vilket material bör man välja då?

Tack på förhand för svar och tips!

/ Nisse
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Frågor om 3D-skrivare

Inlägg av Meduza »

Vad tycker ni man ska satsa på för maskin man har en budget runt 20kkr?
Helt klart Ultimaker 2, http://www.ultimaker.com

Hur flexibelt är det man skriver ut? Kan man skriva ut tunna saker som skall fjädra lite och vilket material bör man välja då?
Beror helt på vilket material du väljer och hur mycket "fjädra lite" är, men rent generellt så kan vi säga så att ABS flexar mer än PLA som är rätt hårt och sprött, PET och dylika amorfa plaster flexar mer än ABS, Nylon flexar mest och är segast.

Nylon börjar bli lite i överkant för de flesta hotends som rätt fort går sönder om man printar nylon då deras PEEK-lining degraderar runt 248 grader och de vanligaste sorterna av nylon vill ha runt 245 för att printa bra, dvs obra kombination i längden, men den som sitter i tex Ultimaker 2 klarar det från scratch.

Kan förtydliga att jag har inget att göra med Ultimaker på något annat sätt än att jag har bra erfarenheter av deras maskiner och gillar konstruktionen.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Senast redigerad av tecno 27 oktober 2013, 10:13:24, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Wow, snacka om trådkapning, ett svar sedan tas tråden i en helt annan riktning. :D

Har nu googlat intensivt, men hittar ingen info om att ultimaker klarar nylon. Har du någon bra sida med information Meduza så får du gärna länka till den.

Fortsätt gärna komma med tips på bra nyckelfärdiga maskiner runt 20kkr!

Mvh
Nisse
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Nisse: Allt som behövs är att hotenden klarar att gå upp över 250 grader, och då nya hotenden på nya Ultimaker2 (inte Ultimaker Classic) inte längre har någon del i PEEK och mycket bättre kylning av sin övre del ska detta inte längre vara några problem, jag har inte sökt efter om dom har specificerat exakt att Nylon fungerar och jag gissar att dom helst inte gör det då det trots allt kräver lite mer av användaren då det fortfarande är relativt nytt.

Jag kan tillägga att en av anledningarna att du inte har hittat så mycket info är att dom flesta som har beställt får sina levererade typ nu i dagarna, den släpptes för mindre än en månad sedan, men jag har varit och pillat lite på det första exemplaret i Sverige som 3DVerkstan.se köpt in och ser ingen anledning att den inte borde kunna köra Nylon, men du kan ju alltid prova ställa frågan till Ultimakers kundtjänst, dom brukar vara snabba på att svara!

Andra alternativ:

Makerbot Replicator 2
Up!
CubeX
Solidoodle
Cartesio
Leapfrog
Och säkert 50st till...
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Jo jag är med på att det handlar om vilken temp hotend klarar. Men jag lyckas inte hitta den infon om Ultimakers hotend, ännu mindre vilka material den är byggd av.

Du som pillat på en, vad är maskinens hölje byggt av? De tidigare var ju trä.

Tjipp
Nisse
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Här finns det lite info om att dom har gjort en ny hotend:
https://www.ultimaker.com/blogs/news/20 ... ke-it-easy
The hot end is completely redesigned making it even more reliable. By using a cover and cooling several parts, the temperature of the hot end is more predictable and less sensitive to external elements. Our hot end is also all lot safer because it’s almost fully made of metal so you’ll never get a melted peek. The improved electronics take care of reliable control and monitoring of all of the electronic components in the printer.
Ska inte lova något, men det jag har hört ryktesvägen är att dom har satt begränsningen i firmware på 300C temperatur, då det är det högsta dom anser vara säkert att värma hotenden till.

Höljet tror jag är 6mm Dibond (sandwichmaterial med aluminiumsidor och polyetenkärna) och dom translucenta sidorna är frostad akryl eller polykarbonat, vet ej vilket.

Sen har dom ju även heated bed på den nya UM2.
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Så var några frågor skickade till Ultimaker, återkommer när de svarat.

Någon som har erfarenheter av Makerbots Replicator 2?
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Idag kom svaren från Ultimaker :-)

Can it print Nylon filaments?
It's possible to print Nylon filaments.

What is the max temp of the extruder?
The max temp of the extruder is 270.

What would the shipping cost to sweden be?
The shipping costs are between 20 and 50 euro's.

How long is the delivery time?
If you order now the lead time of the order is 6 weeks.
The delivery time is approximately 3 days.

Sex veckor, hmmmm, julklapp kanske?!
Skriv svar