Dinglande sladd från en kuldosa, tillåtet?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
grodan

Dinglande sladd från en kuldosa, tillåtet?

Inlägg av grodan »

Det var svårt att komma på en bra rubrik...

Jag undrar om det är tillåtet i Sverige att montera en kuldosa på väggen där man har strömkablar och koppla denna till en ca 1,3 m sladd med grenuttag på andra änden? Sladden ska alltså inte vara fastsatt i väggen..

Problemet är att jag har ett väguttag bakom kylen som sticker ut väldigt mycket eftersom uttaget är ytmonterad. Jag kunde inte hitta ytmonterade uttag med tillräckligt låg profil. Kuldosan som jag hittat är bara 3 cm hög.

Hoppas mina förklaringar inte är allt för förvirrande :roll:

Tack på förhand!!
Lysresistor

Re: Dinglande sladd från en kuldosa, tillåtet?

Inlägg av Lysresistor »

Tror inte det är tillåtet - men någon som vet säkert får svara på den biten.
Det är i vilket fall ingen bra idé. Det låter också som att du tänkt placera grenuttaget på golvet under kylen i utrymmet bredvid kompressorn, och det är en riktigt dålig idé.

En liten skiss på hur det ser ut skulle hjälpa.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Detta är egentligen mer en fråga för byggahus-forumet, men iaf.

Du säger inget om materialet som dosan sitter på, det går inte att fälla in den då?
Du säger heller inte varför du vill ha en lägre profil?
En fast installation av en grendosa har jag svårt att tro är OK.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Man kan ansluta apparater med sladd direkt i en dosa, men då måste dosan ha dragavlastning. Om man får hänga en grendosa, det vet i katten. Låter mycket tveksamt.

Kan du inte sätta vägguttaget på ett annat ställe? Kylen har ju inte helt slät baksida så det borde vara plats någonstans? Om du nu får plats med din kulodosa så är det en smal sak att klamra en bit kabel på väggen. Dessutom brukar uttaget till kylskåp sitta precis i ovankant av kylen så man kommer åt att koppla i stickproppen utan att flytta kylen. Är det ett alternativ?

Annars, borra in en rotdosa bakom kylen. Sätt en förhöjningsram som är till för strömbrytare om sladden är klamrad på väggen så du får in sladden i dosan. Då får du ett uttag som är 2-3 cm högt. Uttaget kommer då sitta i förhöjningsramen men sticka in i rotdosan. Notera att förhöjningsramen och uttaget inte passar ihop, jag orkade inte goggla bätte.

Rotdosa:
http://www.elbutik.se/category.html?category_id=1960

Förhöningsram:
http://www.elbutik.se/product.html/plus ... y_id=15086

Uttag:
http://www.elbutik.se/product.html/eljo ... ory_id=314

EDIT: Eller ring en elektriker!
grodan

Inlägg av grodan »

Tack för svaren! Nu börjar jag förstå att det var en riktigt dålig ide..

Försökte rita en schematisk bild i paint, men det failade..

Precis, grenuttaget ska vara i det lilla utrymmet bredvid kompressorn.

Dosan ska sitta på betong, så det blir nog svårt att borra ut ett tillräckligt stort hål för att göra väggkontakten infälld.
Kontakten som den är nu sticker ut 6 cm från väggen, vilket gör att kylskåpet står ut för mycket. Jag tänkte minska detta avstånd till 3 cm. Så att det ser bättre ut och det finns tillräcklig glipa för att kylgrejen bakom kylen kan kylas.. :)

Anders, detdär var en väldigt bra ide med att placera kontakten på ett annat ställe!! Då kan jag dra en fastsatt kabel en bit ovanför kylen, wohoo :)

Elektriker är dyra..
Millox

Inlägg av Millox »

Det är tillåtet.

Men det är lite tveksamt om det går att göra det så det följer standarden. Men bara du gör en riskbedömning så ska det nog gå bra.

CE-märkningen ställer till det iom att du inte får ändra på en CE-märkt apparat, vilket jag antar att du tänkte göra. Det är nog lättare att hitta en elektriker som kan tänka sig bygga om kylen till fast montage än koppla in en skarvdosa fast. För det är en sak som inte är tillåtet, att koppla in den själv.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Millox förslag med fast anslutning är en dålig idé en riktigt dålig idé.
Anders föreslår dosa - klamrad kabel och fast uttag, det är en bra idé

Protte
Nerre

Inlägg av Nerre »

Fast installerad kyl lär väl kräva en arbetsbrytare före och den lär ju inte direkt ta mindre plats (på en normal kyl är ju stickproppen "frånskiljare").
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Lite bängligt att byta fast installerad frys, när jag bytte så drog jag ur den gamla och stoppade i den nya.

Protte
Millox

Inlägg av Millox »

Månne vara ett dåligt tips, men det är tillåtet och är inbyggnadsdjupet ett problem så har man nog inte mycket annat att ta till.

Arbetsbrytare krävs inte, frånskiljning kan göras vid säkringscentralen.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Man kan ju flytta vägguttaget så det är ovan skåpet.
Dock har jag svårt att tro att det inte finns plats vid kompressorutrymmet, dessutom skall ju skåpet stå en bit från vägg för luftcirkulationens skull.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Ja, det föreslog jag tidigare som en av alla lösningar. Det finns en stor naktdel med att ha uttaget långt ner och det är att sladden då kommer ligga på golvet när man ska putta in skåpet mot väggen. Det är omöjligt att få in skåpet om man har en sladd liggandes på golvet.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Inte alls, häng upp med typ 'gummiband'.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Millox skrev: Arbetsbrytare krävs inte, frånskiljning kan göras vid säkringscentralen.
Nu kan jag iofs inte standarden för kylskåp, men för många andra typer av utrustning krävs det att antingen har produkten en inbyggd frånskiljare (allpolig brytare med minst 3 mm brytavstånd, stickpropp eller apparatintag) eller så ska installationsanvisningen villkora att det ska sitta en brytar invid utrustningen som är klart och tydligt märkt att den är frånskiljare.

För många typer av utrustning krävs också att installationsanvisningen säger att produkten inte får placeras så att stickproppen blockeras (om den är frånskiljare), men vet inte om det gäller för kyl/frys. Det gäller för medicintekniska prylar och mät-, styr- och laboratorieutrustning i alla fall (de standarder som jag kan bäst).

Det handlar inte enbart om att göra den spänningslös vid arbete utan även om att OM en apparat börjar ryka eller brinna så ska man kunna stänga av den.

Det innebär att om man klipper stickproppen på en kyl och installerar den fast så gäller inte dess typgodkännande längre. Den som gör detta övertar då tillverkaransvaret och därmed även produktansvaret (d.v.s. kan bli ansvarig för eventuella skador som uppstår vid en olycka).
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

TomasL skrev:Man kan ju flytta vägguttaget så det är ovan skåpet.
Dock har jag svårt att tro att det inte finns plats vid kompressorutrymmet, dessutom skall ju skåpet stå en bit från vägg för luftcirkulationens skull.
När jag köpte ny frys, Samsung, så fanns inte detta utrymme vid kompressorn längre. Baksidan är helt slät, så jag blev tvungen att dra ut kabel och sätta uttaget ovanför istället.
Skriv svar