Jag har byggt ihop en prototyp till en pumpstation åt en kund som ska använda den i ett projekt mot deras kund. En PLC, två frekvensomformare, två pumpar och lite kringutrustning. Allt funkar som det ska men vi skulle behöva förbättra dokumentationen. I dagsläget har jag ett schema ritat som man ritar kretsscheman i EAGLE. Kunden efterfrågar ritningar enligt ”vanligt standard för elritning” och om man frågar lite mer specifikt säger hen IEC617, IEC1082 och IEC750 (IEC1346). Jag har även fått ett exempelschema från kunden på hur det kan se ut (exempel på ett helt annat system).
Då jag är mekatroniker och inte industriautomatör är jag inte bekant med att rita scheman på deras sätt. Jag skulle kunna sätta mig in i det och göra det själv, men det känns ganska ineffektivt då jag måste jaga standarder och skaffa ny mjukvara m.m.
Finns någon här som kan tänka sig att hjälpa till att "översätta" mina scheman till ”vanligt standard för elritning” enligt standarderna ovan? För branschen normalt konsultarvode utgår såklart. Om möjligt bör det göras så fort som möjligt, gärna förra veckan...
Om någon är intresserad kan jag beskriva ytterligare och maila över befintliga scheman etc.
/Gunne
gunne.ekelin@gmail.com
070-7191318
EDIT: Jag har nu fått hjälp med detta av en forummedlem.