Uppkonverterare för RTL-SDR sticka

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
sebgus
Inlägg: 408
Blev medlem: 11 december 2007, 09:51:17
Ort: Göteborg

Uppkonverterare för RTL-SDR sticka

Inlägg av sebgus »

Tjo!

Efter ett långt uppehåll från forumet ska jag försöka mig på ett litet projekt.

Introduktion
Många vet säkert om de finurliga DVB-T stickorna som man med lite mjukvara kan göra om till en liten, smidig och billig radiomottagare. De har dock ett antal begränsningar, bland annat frekvensomfång. Beroende på vilken sticka man har kan man komma ner till 24-50 MHz. Om man vill längre ner i frekvensspektrumet så kan man lösa detta genom att antingen kringgå tunern på DVB-T stickan eller använda en uppkonverterare. Med det senare alternativet får man oftast bäst prestanda och det finns ett antal lösningar på marknaden, ex. Ham it up och SDR up-100.

Varför bygga en egen?
Ham it up saknar en LNA/förstärkare på kortet så signalen ut från kortet blir väldigt svag om man inte har en extern LNA. SDR Up-100 har inbyggd förstärkare men killen bakom projektet verkar inte sälja dem längre. Sen är det helt enkelt kul att ha ett projekt att pilla med.

Hårdvara
Både Ham it up och SDR Up-100 använder sig av Mini-Circuits passiva ADE-1+ mixer tillsammans med en 100/125 MHz kristall. SDR Up-100 använder sedan en LNA för att förstärka signalen. Jag tänkte köra en lite annorlunda approach genom att använda en SA602AD som integrerar oscillator, mixer och förstärkare. Om det funkar som jag tror att det gör kommer kortet att bli mer kompakt och billigare.

Väldigt enkel skiss:
Bild

Jag smällde ihop en liten testkrets för SA602AD-komponenten som jag kommer att få om två veckor ungefär.
Bild

Under tiden jag väntar på kortet får jag roa mig med att designa och simulera lågpass/bandpassfilter.

Lågpassfiltret
Här tänkte jag använda ett 7:e ordningens elliptiskt filter för skarp cutoff. Har kollat på två olika designer med olika cutoff-frekvens. Endast ideala komponenter än så länge.

Bild

Bandpassfiltret
Här blir det ett 7:e ordningens butterworth filter. Samma har, två olika designer. Försöker att filtrera ut LO-signalen på 125 MHz.

Bild
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7159
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Uppkonverterare för RTL-SDR sticka

Inlägg av psynoise »

Välkommen tillbaka. Jag har nog inte sätt dig sedan du flydde landet för ett bra tag sedan :).

Jag själv är nyfiken på hur det gick med simulering av bandpassfiltret. Fick du fram någon modell som passar verkliga komponenter för dessa frekvenser?
Användarvisningsbild
sebgus
Inlägg: 408
Blev medlem: 11 december 2007, 09:51:17
Ort: Göteborg

Re: Uppkonverterare för RTL-SDR sticka

Inlägg av sebgus »

Haha, det var länge sedan! Såg att ni hade gjort något kandidatarbete på S2, Brad Pitch? :D Kul namn!

Vid så här låga frekvenser (nästan DC 8)) så tror jag det räcker att använda någon enkel lumpad modell för kapacitanserna och induktanserna. Vid högre frekvenser är det bättre att använda mätdata (S-parametrar) från komponenttillverkaren (ex. Coilcraft). Jag tror jag kommer vara lat nu och köra med mätdata från någon tillverkare, men vi får se. Beror på hur mycket tid jag får över. Kanske hinner sitta lite med modeller i helgen.

Fick ett trevligt mail tidigare i veckan:
Your boards have been depanelized and shipped to you!
Jag borde ha korten i slutet av denna vecka, tjoho!

Läggdags. :doubt:
Användarvisningsbild
sebgus
Inlägg: 408
Blev medlem: 11 december 2007, 09:51:17
Ort: Göteborg

Re: Uppkonverterare för RTL-SDR sticka

Inlägg av sebgus »

Dags för en uppdatering!

Har inte hunnit att sitta med några filter, men PCBer och SMA kontakter har kommit!

Bild

Bild
Ser lite billig ut? 8)

Nu väntar jag bara på mixern/oscillatorn, kommer förhoppningsvis nästa vecka.
Användarvisningsbild
calmar
Inlägg: 540
Blev medlem: 23 november 2005, 13:14:41
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Uppkonverterare för RTL-SDR sticka

Inlägg av calmar »

Intressant.
Är inte SA602:n väldigt känslig för starka signaler på ingången dock?
Det är iofs RTL-SDR-stickorna också, iaf de jag har testat, så det kanske gör varken till eller från, lågpassfiltret tar ju bort den vanliga rundradion i vart fall.
Användarvisningsbild
sebgus
Inlägg: 408
Blev medlem: 11 december 2007, 09:51:17
Ort: Göteborg

Re: Uppkonverterare för RTL-SDR sticka

Inlägg av sebgus »

Om man kollar databladet går den i hård kompression vid ca -20 dBm och är rätt så linjär upp till ca -27 dBm, det borde duga tycker jag. Man får prova och mäta helt enkelt :)
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2566
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Re: Uppkonverterare för RTL-SDR sticka

Inlägg av PaNiC »

Spännande, jag är spekulant på ett par om det faller väl ut :).
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11390
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Uppkonverterare för RTL-SDR sticka

Inlägg av Klas-Kenny »

Samma här, skulle gärna ta en om det blir bra!
Skriv svar