Rimligt pris på Habegger 102 (Schaublin 102) svarv

Holmen75

Rimligt pris på Habegger 102 (Schaublin 102) svarv

Inlägg av Holmen75 »

Hej!

Jag har en gammal Habegger JH102 (Samma svarv som Schaublin 102) som jag har renoverat till fint skick. Svarven är som bekant en Schweizisk liten precisionssvarv/urmakarsvarv. Den är monterad på originalbänken med inbyggd pump och behållare för kylvätska. Motor med 2 hastigheter både framåt och bakåt (kan styras med knät). Just nu är svarven utrustad med revolver med 6 verktygsplatser.
Eftersom svarven inte passar mina behov så vill jag sälja den. Problemet är bara att jag inte har en aning om vad man kan ta för en sån här svarv. Att det bara är revolver och ingen tvär-/toppslid förstår jag drar ner på priset. Dock passar alla Schaublin och Habeggers tillbehör på svarven så man kan köpa och plocka på den utrustning man vill. Det finns inga på blocket att jämföra med och de som finns på svenska maskinförsäljningssiter och på Ebay är vansinnigt dyra (15000-30000:-).

Kan man begära ett par tusenlappar? Vad är rimligt?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
cypher

Re: Rimligt pris på Habegger 102 (Schaublin 102) svarv

Inlägg av cypher »

Beror nog mycket på vad som finns till maskinen. Att köpa till utrustning kan ju vara utomordentligt dyrt vilket betyder att en bar maskin inte betingar sådär jättemycket.

Säkert också av intresse vilket år maskinen är från. Jag vet inte om det finns både maskiner med glidlager och rullager?

Det är få i dagens samhälle som kan ställa en revolversvarv.

Fint jobb hursomhelst, vad har du gjort med maskinen förutom ny färg?

Vem vet, kanske hittar du en köpare här. Risken är väl bara att de förstör den med stegmotorer. :)
Senast redigerad av cypher 15 oktober 2013, 21:16:57, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Äkta Schaublin = högre priser, kopia tja...
Tyvärr lär du inte få så mycket för den då det finns för lite tillbehör typ avsaknad av tvärslid. Ser ut att vara fint ommålad :tumupp:
Holmen75

Inlägg av Holmen75 »

cypher skrev: Säkert också av intresse vilket år maskinen är från. Jag vet inte om det finns både maskiner med glidlager och rullager?
Den är lagrad med dubbla vinkelkontaktlager SKF 7208-C15 i bak och ett dubbelradigt högprecision rullager NN3009 i fram.

Det jag har gjort är att bara att plocka ner svarven, gjort rent all, putsat upp och målat. Allt mekaniskt var i fint skick så jag har inte behövt byta så mkt alls.
Bug_x

Inlägg av Bug_x »

Gissar på 2-5 kkr med enbart det på bilden.

Med en tvärslid, dubbdocka, snabbfäste och lite verktyg så 9-14 kkr.

Med revolversvarv gäller det att hitta rätt köpare, få som har ett behov av dom.

Lycka till o fin svarv :tumupp:
Skriv svar