Jag känner mig som en idiot, och jag gillar det inte.
I mina försök att mäta temperatur medelst en DS18B20 och den strömförsörjning (3V) som en RaspberryPi erbjuder går bra. Allting är kopplat likt bilden: från en utmärkta siten: http://learn.adafruit.com/adafruits-ras ... g/hardware .
Som jag har förstått det hela, så skall det gå att driva temp.sensorn med 5V istället för 3V. Genom att man på enklaste sätt bara byter ut matningen på de berörda benen men lämnar arrangemanget kring datasignalen orört.
Varför byta? Jo, beroende på längden på kablarna och antalet sensorer som skall användas så måste jag, annars fungerar det inte.
Men det fungerar inte. Jag förstår inte vad jag gör för fel... Jag har försökt googla, och hittat några trådar som ytterliggare stärker min övertygelse om att det ska gå. Vissa rekomenderar att man härjar lite med motståndets storlek, men eftersom jag är en fegis och känner mig osäker så vågar jag inte bränna en hallonpaj till =P .
Jag hoppas jag gjort mig förståd och någon vet bättre råd än mig.
"Som jag har förstått det hela, så skall det gå att driva temp.sensorn med 5V istället för 3V."
Det går fint. Däremot ger då tempsensorn 5V på utgången
och ingångarna på en Rasberry Pi klarar max 3,3V.
Så det kan faktiskt vara så att du har grillat den ingången.
Testa för säkerhetskull att plocka bort tempsensorn och koppla #4 till 3,3V eller GND
och sedan läsa av själva pinnens status, för att se om ingången fortfarande är ok.
När jag kopplar in 5V så gör jag det på båda benen bortsett från "data-benet". Efter jag prövade med 5V och inte fick något data, då testade jag att vända polerna, för att utesluta ett enkelt fel, men icke... Ingen skillnad. Därefter så testade jag med att koppla tillbaka till 3V för att se att jag inte bränt sensorn, och då fungerade det klockers igen.
Jag kan inte förstå vad det är jag gör fel. Behöver man labborera med pull-upp-motståndet?
Som jag fattat det skall det vara kopplat mellan 3v och "data-benet" på sensorn.
Om det är så att exemplet som icke fungerar, verkligen SKA fungera. Så gör jag bevisligen något annat fel, och får testa igen och igen och igen och kolla alla sladdar och testa igen ...
Nedre bilden; har du kopplat ihop GND på "Extern nätadaper" och "RasPi GND"?
Om inte, gör det.
En annan sak:
"Efter jag prövade med 5V och inte fick något data, då testade jag att vända polerna"
Nu vet jag inte exakt var du vände polerna, men den där meningen fick varningssirenerna att ljuda rejält för mig.
Testa aldrig genom att "vända polerna", du kan då permanent förstöra antingen sensorn eller processorn i ditt fall. Dubbelkolla din koppling och MÄT spänningen istället. Försäkra dig om att du kopplat rätt. Testa aldrig genom att medvetet koppla fel!
mri skrev:Nedre bilden; har du kopplat ihop GND på "Extern nätadaper" och "RasPi GND"?
Om inte, gör det.
Öhm, nä det är inte gjort. Det ska jag testa =) .
mri skrev:
En annan sak:
"Efter jag prövade med 5V och inte fick något data, då testade jag att vända polerna"
Nu vet jag inte exakt var du vände polerna, men den där meningen fick varningssirenerna att ljuda rejält för mig.
Testa aldrig genom att "vända polerna", du kan då permanent förstöra antingen sensorn eller processorn i ditt fall. Dubbelkolla din koppling och MÄT spänningen istället. Försäkra dig om att du kopplat rätt. Testa aldrig genom att medvetet koppla fel!
Ehe =) . Det är noterat, skall vara försiktig och lära mig hantera min multimeter, lovar!
Jag har 12 sensorer anslutna på följande sätt (se bild)
När jag tittar i /sys/bus/w1/devices ser jag 11 sensorer. Men om jag delar på kabeln vid (A) och testar de två delarna, så ser jag alla. Jag ser ingen namnkollision, jag har kollat sensorerna individuellt och de fungerar.
Iochmed att jag nu använder 5V så borde det inte vara något problem med kabelns längd, eller antalet sensorer. Finns det något annat som kan strula som jag missat?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av axelsonic 16 oktober 2013, 17:09:34, redigerad totalt 1 gång.
Alla sensorer har ett unikt serienummer som skall skickas med i anropet. För att få reda på serienumret får man koppla in en sensor i taget och notera dess serienummer som sedan anges i programmet för var och en av sensorerna.
Det finns visserligen program som klarar att läsa ut serienummren även när alla sensorer är inkopplade. Kolla hur det program du använder fungerar.