Håller med dig, med det mesta.
Spam kan man visserligen även få utan att skriva sin mail på knasiga ställen. Det finns program som slumpvis testar olika kombinationer av ord och skickar ut mail för att se om någon har dessa mailadresser.
Det har faktiskt hänt att jag registrerat ett program och någon vecka sedan har jag fått massa "konstiga" mail. Kan tillägga att webhotellen där jag har de flesta mailadresserna har inbyggda spam-rensare som är mycket bra.
Backup är bra. Förutsatt att man gör det ofta och kör en viruskoll innan.
Jag har hittat ett bra användningsområde för mjukvarubrandvägg: Som en liten monitor över nätverket när man konfigurerar hårdvarubrandväggen.
Bäst att tillägga: Bara för att man har ett antivirusprogram så innebär inte det att man är 100% skyddad mot virus. Men ett antivirusprogram som man inte uppdaterar är lika 'bra' som att inte ha något alls.
Men ändå ska man aldrig ta emot filer som man inte är 100% på vad det är. Även man vet vad det är, så skadar det inte att viruskolla dem.
Som Microbasic jag laddade ner av Icecap: Jag gjorde samma koll som jag brukar: Kollar filnamnet och längden på filen. När zip-filen var nerladdad så körde jag en viruskoll på filen. Absolut inte för att jag trodde att Icecap skulle ge mig virus, utan som en invand rutin som jag alltid gör när jag lägger något på datorn.
Tack för filen förresten Icecap. Det fungerar fint!