Uttag kombinerat antenn/nätverk

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
spufuz
Inlägg: 704
Blev medlem: 15 september 2006, 00:00:39
Ort: Tanum

Uttag kombinerat antenn/nätverk

Inlägg av spufuz »

Kan någon rekommendera eller tipsa om ett infällt uttag för montage i standarddosa som har både nätverks och antenn-uttag?
Jag skall dra TV och internet/LAN till flera rum och skulle gärna ha dessa i samma dosa.
Senast redigerad av spufuz 6 oktober 2013, 23:26:54, redigerad totalt 2 gånger.
Jiiwas
Inlägg: 77
Blev medlem: 9 september 2013, 17:00:31
Ort: Ljungby

Re: Uttag kombinerat antenn/nätverk?

Inlägg av Jiiwas »

Detta löser ditt problem. Men nackdelen är ju att det inte är ett antennuttag utan enbart en antennkontakt. Alltså ingen slutmotstånd och dämpning.

http://www.elko.se/centrumlock-rak/cent ... 2-733.html


Men det finns splittar som kan arbeta med "uttag" utan dämpning och slutmotstånd.
Denna t. ex.
http://www.elektroskandia.se/Katalog/Sk ... nPris=true
(Hoppas länken fungerar)



Annars går det med vanliga splittar, men det kan bli obalans och störningar i tv-nätet.
spufuz
Inlägg: 704
Blev medlem: 15 september 2006, 00:00:39
Ort: Tanum

Re: Uttag kombinerat antenn/nätverk?

Inlägg av spufuz »

Tack Jiiwas, tänkte faktiskt inte på dämpningen och slutmotståndet.
Tanken var att hitta en lösning som sparade in en dosa och lite jobb men det verkar faktiskt enklare/billigare att sätta två dosor ihop med en kombinationsram med 2 fack.

Ang. uttag för antenn.
Funkar det med kaskadkopplade uttag och slutmotstånd när det skall vara till marksänd digital-TV?
Vad för dämpning skall uttagen ha?
Jiiwas
Inlägg: 77
Blev medlem: 9 september 2013, 17:00:31
Ort: Ljungby

Re: Uttag kombinerat antenn/nätverk?

Inlägg av Jiiwas »

Ja det funkar med kaskadkopplade uttag, men inte för många. Max 6st 14dB uttag i serie med ett 75ohm slutmotstånd i sista uttaget. Men givetvis består valet av uttag av vilken utnivå från (antenn/förstärkare/ev. splittar), Kabellängder och vilken nivå man vill hålla i uttagen.


ex.vis så kan man behöva sätta 14dB uttag i början av slingan medans man kanske behöver gå ner till 7 dB i slutet.


Enklast är att rita upp sin anläggning på ett papper.
Skriva upp dämpningarna vid splittar uttag och kabel. Och räkna fram vilka uttag man ska ha.


Men detta behövs nog inte i ditt fall, då du nog inte kommer upp i de kabellängderna.
spufuz
Inlägg: 704
Blev medlem: 15 september 2006, 00:00:39
Ort: Tanum

Re: Uttag kombinerat antenn/nätverk?

Inlägg av spufuz »

Jag kommer troligen inte behöva någon splitter utan tror att jag klarar mig med 4 kaskadkopplade uttag.
Men om jag skulle använda en 1 till 2 splitter så får jag en dämpning på 3,7dB efter den. Är det riktigt att använda 8dB uttag efter splittern då?

Om jag nu väljer fyra kaskadkopplade så tänker jag mig att jag använder macabs 13dB (1,4dB genomgångsdämpning) på de tre första uttagen och avslutar med ett 10dB och ett slutmotstånd.
Elbutik.se skriver att man "vanligtvis" gör så.
http://www.elbutik.se/product.html/ante ... ory_id=462
Skriv svar