Usb-kondom ska skydda telefonen vid laddning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Usb-kondom ska skydda telefonen vid laddning

Inlägg av orvar-e »

Läste en skum artikel på SVD.
Läst artikelen?
I så fall, en usb kontakt har 4 anslutningar två för data och två för matningsspänning. Om man tar bort data anslutningarna från en usb-sladd så borde man väl inte kunna ladda eller läsa av telefonen bara genom matningsanslutningarna.
Jag menar på att den här produkten känns vääldigt onödig, då det enligt mig borde räcka att dom sålde sladdar med två istället för 4 anslutningar. Eller också är det det som är den revolutionerande USB-kondomen.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11077
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Usb-kondom ska skydda telefonen vid laddning

Inlägg av prototypen »

Det är nog bara ett skarvstycke.
Men med den "varningen" i artikeln så går det säkert att ta hutlöst betalt.

Protte
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Usb-kondom ska skydda telefonen vid laddning

Inlägg av JimmyAndersson »

Orvar-e:
"Jag menar på att den här produkten känns vääldigt onödig, då det enligt mig borde räcka att dom sålde sladdar med två istället för 4 anslutningar."

Ja? Det är ju precis vad grejen gör:
"Enligt IDG är konstruktionen enkel, kondomen förmedlar pinnar i usb
som står för laddning men inte de som står för dataöverföring."


:)
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Usb-kondom ska skydda telefonen vid laddning

Inlägg av orvar-e »

Där ser man, jag baxnade ( :shock: ) så mycket över artikeln att jag förlorade läskunnigheten på kuppen.
Synd att det finns så mycket okunnighet folk som gladeligen kommer att köpa den där värdelösa produkten.
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Usb-kondom ska skydda telefonen vid laddning

Inlägg av pbgp »

Nu vet jag inget om just den här USB-kondomen. Men det finns en vettig tanke. Saxat från Wikipedia:

"As compared to standard downstream ports, where a portable device can only draw more than 100 mA current after digital negotiation with the host or hub, charging ports can supply currents above 500 mA without digital negotiation."

Så om den sak man vill ladda, t.ex. en telefon, följer specifikationerna så kommer den inte dra mer än 100mA och laddas ganska långsamt om datapinnarna inte är anslutna. En smart USB-kondom skulle kunna medla mellan porten och telefonen för att försäkra sig om att den laddar med den högre strömstyrkan när det går.

Så.. baxna på du.. :-)
Användarvisningsbild
Wedge
Inlägg: 1026
Blev medlem: 8 juli 2012, 17:33:33

Re: Usb-kondom ska skydda telefonen vid laddning

Inlägg av Wedge »

En iPhone vill väl att datapinnarna kopplats på nåt speciellt sätt också för att ladda...? Pullup/down, resistans mellan pinnarna eller nåt...? Eller har jag drömt att jag läst det? :)
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Usb-kondom ska skydda telefonen vid laddning

Inlägg av pbgp »

Dom har något hyss för sig iaf. det verkar vara en enda soppa.
Nerre
Inlägg: 26800
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Usb-kondom ska skydda telefonen vid laddning

Inlägg av Nerre »

Det där med motstånd är bara om det inte finns en dator i andra änden. Är det en USB host i andra änden så kan telefonen förhandla via USB om hur mycket ström den får dra.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Usb-kondom ska skydda telefonen vid laddning

Inlägg av blueint »

Maxlast enligt "specifikation" vid 5V:
Standardläge: 100 mA
Förhandlat läge: 500 mA
D+/D- kortslutet: 1700 mA

Alltså försöker man använda laddare som har kortslutet D+/D-. Men det går också att skicka virus via D+/D-, alltså behöver man någon form av filter.

Men en enklare idé kanske är att sätta en rejäl kondensator mellan D+/D-. Den fyller ingen funktion om dessa är kortslutna. Men lär lågpassfiltrera kommunikationen såpass att den inte fungerar. Prisskillnaden mellan en Apple välsignad "USB-kondom" och kapacitansbaserat filter borde vara mirakulöst ;)
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Re: Sv: Usb-kondom ska skydda telefonen vid laddning

Inlägg av PHermansson »

Men du kan ju inte skicka virus om D+ och D- är kortslutna. Då får det vara ett luftburet...
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Usb-kondom ska skydda telefonen vid laddning

Inlägg av Tekko »

Du kan få virus i feletonen om du under ett samtal får för dej att dra av en rap, eller hålla luren mot röven å bränna av en prupp på nån mjäkig försäljare. Vem vet vad för virus som kan hoppa ur truten/röven in i feletonen och installera sej. :razz: :wink: :vissla: :lol:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30158
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Usb-kondom ska skydda telefonen vid laddning

Inlägg av MadModder »

Kortslut D+ och D- i skarvstycket mot telefonen men koppla inte ihop dem med datorn. Det räcker. Nackdelen är ju att USB-hosten lär klaga om telefonen försöker dra mycket ström.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Usb-kondom ska skydda telefonen vid laddning

Inlägg av netrunner »

För några månader sen var det någon som hittade en funktion för att tanka in ett root-kit-virus till iPhone via USB. Ganska oanvändbart då det inte är så smidigt att fråga folk om man får ansluta USB till deras telefon en stund.

Så "hotet" är ifall att en hackar gör en mikrodator dold i en sladdstump / adapter som laddar telefonen och tankar upp viruset. Sen ska då hackern tillverka massor av dom och limma fast dom på publika laddare på flygplatser och hotell.

Kanske något långsökt. Svårt att få vinst i ett sådant brott innan det kommer en säkerhetsuppdatering.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Usb-kondom ska skydda telefonen vid laddning

Inlägg av blueint »

Vid statssponsrad verksamhet är det fullt realiserbart. Eller vid punktinsatser för högintressanta mål. För medelsvensson är det väl ligor som modifierar publika laddstationer eller skumma laddare från Kina.
mattias g
Inlägg: 29
Blev medlem: 21 oktober 2012, 09:59:00
Ort: vara

Re: Usb-kondom ska skydda telefonen vid laddning

Inlägg av mattias g »

jag tror att risken för virus är väldigt liten jämfört med dom skador en dålig laddare kan ge telefonen.
om man ska ladda på okända usb portar så skulle något som kan garantera att telefonen inte får mer än 5v och att plus o minus inte sitter fel vara intressant.
om någon kan kombinera detta med usb kondomen och ha en lysdiod eller display för att visa att allt fungerar så är det värt några kronor.
Skriv svar