Handtagsvärmare till motorcykeln.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Handtagsvärmare till motorcykeln.

Inlägg av BEEP »

Det är inga problem med att klä sig varmare men tyvärr så kyls händerna ner av fartvinden.

Enklast är att sätta en värmare inuti styret så jag börjar testa med ett 10 ohms motstånd.
DSCN3854.JPG
DSCN3867.JPG
Vid 20 watt så blir motståndet alldeles för varmt. Temperaturen fortsätter att stiga snabbt över 180 grader så jag testar med 10 watt istället.
DSCN3872.JPG
DSCN3874.JPG
Tempen blir 138 grader så nu testar jag med ett gummihandtag.
DSCN3883.JPG
DSCN3882.JPG
Temperaturen på gummihandtaget blir 65 grader. I morgon söndag ska jag fräsa av motståndet som ska passa i styret och gör nya tester för att bestämma watt-talet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av BEEP 22 september 2013, 03:34:46, redigerad totalt 5 gånger.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Handtagsvärmare till motorcykeln.

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag tror nog att du vill ha en hel del effekt.

Det krävs inte mycket effekt för att värma upp ett motstånd utan någon alls kylning till rätt höga temperaturer, när du där emot monterar det i ett styre utav metall, och ska få någon värme igenom styre, handtag och ett par tjocka handskar när det blåser en väldig massa kall luft, då kommer man i ett lite annat läge.

Men ja, det lär du nog märka när du testar sen. :)

För övrigt, om du inte bygger själv för att det är kul, så känns det inte riktigt värt arbetet när man kan köpa "riktiga" för 300 spänn. :P
http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbe ... tag-82493/
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Jag vill ha kvar orginal handtagen så därför bygger jag själv. Vi får se hur stora förslusterna blir när motståndet sitter i styret. Motståndet tål max 200 grader så det gäller att hålla temperaturen under det värdet.

"och ett par tjocka handskar när det blåser en väldig massa kall luft"
Tjocka handskar isolerar för mycket så förhoppningsvis kommer jag att kunna använda tunnare handskar när projektet blirt klart.

Edit:
Om inte det går att föra över värmen i luft så får jag ha en värmeöverförare/värmebärare. Jag har en ide om att använda stearin, vilket har fördelen att det inte är flytande när värmen är avstängd.
svanted

Inlägg av svanted »

gammal klokhet säger att om man fryser om händer och/eller fötter är man för lite klädd på kroppen.
värmen som skapas i bålet ska hålla extremiteterna varma.
om man är för lite klädd reagerar kroppen med att dra ner på blodflödet i händer och fötter för att hålla bål och hjärna varma...
det räcker med ngn grad extra så släpps blodflödet på i händer och fötter för att kyla ner kroppen...
elitskidåkare vet detta, för om det är smällkallt i spåret klär de sig extra runt bålet...
de tar inte på ryssmössor och fårskinnsvantar.

men visst, det funkar ju handtagsvärmare åckså.
de man köper är en plastfolie med metallslingor på som man lindar runt styret under handtaget..
detta för att få bra termisk kontakt,
du måste se till att motståndet har metallkontakt med styret annars kommer det att bli väldigt instabilt...
och riskerar att bli överhettat om du stannar och glömmer slå av det.
slipa/svarva ena sidan med samma radie som insidan på styret och kläm det mot mha en slangstump.
glemmy

Inlägg av glemmy »

svanted: Jag vet inte om du testat att köra MC vintertid men jag tycker att jämförelsen med längdskidåkare haltar.
Dels är hastigheten mycket högre på motorcykel och dels sitter man still.
Avkylningseffekten p.g.a. fartvinden på händerna blir mycket stor i högre hastigheter, ungefär som om det vore 20-30 grader kallare.

Här är en lösning man kan komplettera med annars :)
Bild
xxargs

Inlägg av xxargs »

Problemet med motorcykelåkande tidig vår/sen höst och vintertid är att man producerar väldigt lite värme när man långåker - man kan klä sig som en michelingubbe och ändå halvt frysa ihjäl efter en längre tur.

Man får se sig själv som en termos med varmt innehåll och kläderna bestämmer hur fort man blir kall - för kall blir man oavsett och det har hänt mer än en gång att man måste stanna och dra motorcyckeln avstängd tillräcklig lång bit för att få upp lite värme i kroppen igen vid längre färder

Håller med Glemmy att liknelsen med skidåkare med typ 385 kcal/h (447 Watt) i arbetsnivå är ganska dålig då en sådan har nästan 4 ggr högre omsättning och därmed värmeproduktion än då när man sitter stilla på en MC där kanske 100 - 130 Watt värmeproduktion skall räcka för att hålla hela kroppen tillräckligt varm - vilket är mycket svårt med den stora ytan kroppen har i blåsten även med mycket kläder på sig när det är runt nollan och lägre och fått bort all tjuvdrag.

Det jobbiga är att kroppen drar undan värmen från armar och ben för att skydda sig och behålla temperaturen i bålen och är det minusgrader ute så föreligger det risk för förfrysning av tex. fingrarna även om de är i välisolerade hanskar med ordentlig stoppning om man inte lyder varningssignalerna i tid sas. - några extra watt värme på handtagen kan i dessa situationer göra underverk eftersom det kan vara 10-falt mer värme än det som kommer med blodet från armarna etc.
svanted

Inlägg av svanted »

nej, jag har aldrig åkt långtur på mc vintertid, nog för att jag har en men har redan ställt undan den....
moppe körde man på hösten på den tiden och då höll man på att frysa ihjäl..
mest för att man inte klätt sig alls för att det typ 20° då man åkte dit och +5 klockan 03 då man åkte hem....

ni har nog rätt att energin man producerar stillasittande inte räcker till och kalla händer går dåligt att manövrera med......
men är inte kalla fötter/händer en varningssignal om att man nog ska stanna och värma sig?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Nja, jag brukar frysa rätt bra om händerna även om det inte är superkallt, kör man långt på kvällen även på tidig eller sen sommar så blir det rätt kallt. Men tror inte precis att man skulle behöva se det som en varningssignal att stanna.

Vad jag märkt är att det dock till väldigt stor del beror på att man inte rör någonting på händerna, det räcker med en korsning så att man stannar och kör iväg, så vaknar vänsterhanden till liv igen då man får frikoppla lite, högerhanden är det värre med då den inte gör så mycket mer än att vrida på handleden.

Att köra mitt i vintern är inte alls lika kallt, körde en hel del moped i isgata och då var det sällan jag frös, detta då det krävs en hel del arbete för att hålla sig uppe när man kör i kurvor med is och snö på vägen, då håller man sig igång på ett helt annat vis.
xxargs

Inlägg av xxargs »

på motorvägar får man inte stanna bara för att man fryser (då man med detta blir en trafikfara) och ytterligare faktor är att man ofta inte inser hur kall man är förrän man kliver av MC:n då kylan också dövar känseln - för skulle man stanna för att man fryser det lilla minsta om armar och ben så skulle det inte bli några sträckor körda över huvudtaget...
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

glemmy skrev:svanted: Jag vet inte om du testat att köra MC vintertid men jag tycker att jämförelsen med längdskidåkare haltar.
Dels är hastigheten mycket högre på motorcykel och dels sitter man still.
Avkylningseffekten p.g.a. fartvinden på händerna blir mycket stor i högre hastigheter, ungefär som om det vore 20-30 grader kallare.

Här är en lösning man kan komplettera med annars :)
Bild
Sådana här är ju ett måste - i minus 20 så måste handtagsvärmarna stå och maxa på 25W och vid längre rundor så fryser man ändå.
Muffarna gör att man kan köra värmarna på 1/4 dels effektpådrag och desutom tunnare handskar...

Skall man köra långt så är folieelement på 10-20W pwm reglerat i skorna bra, bilsätesvärmare över kroppen som en väst och sådana här muffar toppat med handtagsvärmare med pwm reglering perfa.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Jag ska bara förlänga säsongen en månad så handtagen behöver inte bli jättevarma.
DSCN3887.JPG
DSCN3888.JPG
DSCN3890.JPG
DSCN3891.JPG
10 watt
DSCN3895.JPG
20 watt
DSCN3900.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Ja det kan väl fungera men du kan köpa foliellement och lägga under ordinare handtagsskydd - dom finns på 5W,10 och 25W om du tänkte köra oreglerat och senhöst så lär 10W nått räcka

Ganska billigt , bygger du en pwm-reg till så köper du 25w elementena så är du hemma sen värmemässigt för ditt användningsområde - ganska bra fräs för senhöståka med 25W :mrgreen: - det smälter nästan.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Snabb fråga bara, när du värmer styret inifrån, hur fungerar det på gas-sidan? På de cyklar jag äger är gasen en plastrulle som isolerar rätt bra, och den foliematta man använder värmer gashanden mycket bättre än kopplingshanden där den även måste värma styret. Gissar att du får rätt svårt att få högerhanden varm om du värmer inne i röret då du har rätt dålig termisk kontakt mellan styre och hand på den sidan?
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Gashanden kommer fungera väldigt dåligt :mrgreen: - det handlar ju om glapp på 1mm och så.

På skoterstyren vet jag folk kört så men den lösningen är inte populär då värmeöverförningen är så dålig även där.

Klisterfolien som läggs direkt på styret resp på plastrullen burkar vara 25W och 15W t.ex.
Som kompensation för att 25 ligger drekt mot styret och gasen på den här plastrullen (isolerad).

Vette fan vad du måste brassa på med inne i styret för och få ut det genom plastrullen...blir säkert en del :mrgreen: - sen tar det ju tid också :(
Skriv svar