RC-styrd plog (Multiboten) Robotarmsbygge

Berätta om dina pågående projekt.
Corpze

RC-styrd plog (Multiboten) Robotarmsbygge

Inlägg av Corpze »

Hej, jag har börjat skissa samt köpa in lite prylar för att bygga en eldriven, initialt RC-styrd gräsklipparrobot. Jag kommer att använda två st sådana här: http://www.monsterscooterparts.com/righ ... hairs.html motorer (en höger och en vänstermotor, 24v)

Till själva klippdelen har jag valt att använda en gammal permobilmotor även det, fast betydligt mindre 24v, ca 3500rpm, 4ah motor.
På vintern kommer jag kanske att utrusta den med en liten plog, höj och sänkbar med ett linjärt ställdon.

Jag kommer även att utrusta den med plog fram, jag är mkt tveksam till hur den kommer att få fäste, men det blir en rolig grej iaf.

Jag kommer även att montera ett tippbart flak på den, troligtvis med samma kolv som höjer och sänker plogbladet (linjärt ställdon)

Drivmotorerna kommer jag driva med en sabertooth, antingen 2x25 om den räcker, annars får det väl bli 2x50 eller liknande.

Ramen kommer tillverkas av 25x25x2 profil, framhjulen kommer vara enkla svängbara hjul liknande dessa: http://www.monsterscooterparts.com/reduheadcaas.html

Nu har jag det mesta klart hur det skall kontrueras samt kopplas förutom en sak (blir säkert fler efter resans gång);

- Om jag vill reglera hastighet på klipparmotorn, vad skall jag använda mig utav då? Antar att en vridpott brinner upp? jag vill heller inte förlora all ström i värmeförluster.

MVH
Senast redigerad av Corpze 10 februari 2015, 19:02:27, redigerad totalt 9 gånger.
Användarvisningsbild
el34

Re: RC / Arduinostyrd gräsklippare

Inlägg av el34 »

Häftigt! Har själv funderat på att bygga mig en radiostyrd gräsklippare för skojs skull. Angående motorkontroll så kolla denna länk.

http://www.electrokit.com/byggsatser-motorstyrning.c26
Corpze

Re: RC / Arduinostyrd gräsklippare/plog

Inlägg av Corpze »

Jag vet inte om elektrokit har något som passar då det är 24v in och den måste klara av iaf 5 ampere för att ha lite headroom, men motorn kommer sannolikt inte att gå så hårt då det bara är en klipparkniv som kommer att snurra, bara om jag kör i något med kniven så kommer ju motorn att stalla.

Vad tror Ni om något sådant här: http://www.ebay.com/itm/PWM-DC-Converte ... 20d1a43d22
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Största skillnaden som jag kan se mot electrokit är att det ät mycket billigare. Och det är ju ingen dålig sak.
Corpze

Inlägg av Corpze »

Fast jag fann ingen på Elektrokit som hade mer än 16v matning och tål högre än 4A? du kanske har funnit någon? De har ju trots allt en hel del prylar :P
Corpze

Re: RC / Arduinostyrd gräsklippare/plog (Multiboten)

Inlägg av Corpze »

Under tiden jag väntar på delarna så har jag sketchat up en vädligt enkel 3D-model, jag har bara ställt plogen framför som illustrativt syfte, kanske kommer plita dit bärarmar och kolv när jag får tid och lust, Det tippbara flaket är inte med det heller (än) men det ger en idé om hur jag tänker designa den. Yttermåtten på själva ramen blir ca 400x800. med hjulen blir den ca 650 bred.

Kommer även att smita emellan och hjälpa Stefanden med hans bandvagnsprojekt också: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=58634
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
stefanden

Inlägg av stefanden »

Skall bli intressant och se när detta bygge börjar att ta form =)
Corpze

Inlägg av Corpze »

Klippaggregatet klart, klippbredd på 30cm. Justerbart i höjd med ca 15 cm.
image.jpg
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

En lite tanke. Tror inte att det är en bra idé att ha skyddet så där runt klippagregatet. Kanten på skyddet kommer vika ner gräset innan gräset når kniven,resultatet lär blir ojämn klippning. Tror nog du skall ta bort kanten på skyddet i riktning framåt på gräsklipparen.
Corpze

Inlägg av Corpze »

Ja den tanken har slagit mig, jag kommer att prova mig fram där, alternativt göra om och utöka klippbredden också.

Nu har jag modellerat lite till, närmar sig hur jag vill att den ska se ut :P
Multibotv3.jpg
Multibotv3x.jpg
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Med fristyran de e hjul och arbetsbelastning framtill, kommer den att bli svårstyrd tror Lasp.
Som dock intet vet!
Corpze

Inlägg av Corpze »

Ja det kanske den blir :/ det primära är dock gräsklippningen samt att den kanske går att använda som en lite eldriven skottkärra, i de fallen så hamnar vikten ganska centrerat vilket kanske underlättar vid styrning, alternativet som jag sitter och funderar på är om jag istället bygger en eldriven miniatyrsnöslunga istället för plogblad, den kommer ju ändå inte att kunna flytta några mängder med snö med plogen som den ser ut idag tillsammans med den typen av styrning jag använder :/
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Om du skall ha den som en multimaskin ska du nog satsa på lika stora hjul fram och 4-hjulsdrift. Styrningen löser du som man styr en stridsvagn. Bättre gräpp,tål mer last. Nackdelen är kanske att den blir lite svårare att styra som gräsklippare :humm:
Corpze

Inlägg av Corpze »

Det andra problemet som jag ser det då är strömmen, det kommer gå åt mkt mer med dubbelt så många motorer. Det jag har som plan B är en uppsättning band och löp/drivhjul från en snöslunga, de är ca 50cm långa och 15cm breda, då borde greppet inte vara för litet. Dock kommer gräsmattan att se ut som helvete då tror jag :P
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Jag byggde en radiostyrd robot eller vad man ska kalla den för länge sedan. På den hade jag fyrhjulsdrift fast med bara två motorer bak. Jag köpte enkla drev sådana som sitter på bakhjulet på en cykel. Satte ett drev på varje hjul och kopplade ihop allt med vanlig cykelkedja. Pillade ihop en egen lösning för styrningen av respektive hjulpar av sånt jag hade hemma. Skulle jag svänga så kortslöt jag ena motorn och fick då en slags motorbroms och låste ena hjulparet så den hasade. Inte den smidigaste lösningen men det fungerade. Med en sabertooth kan du svänga runt din egen axel och svänga utan att låsa hjulparet så jag tror inte det skulle göra skada på gräset då friktionen även är låg mot det underlaget.
Skriv svar