jag undrar om det är möjligt att se live video med en hastighet av 9,6 kbps eller lägre och om det går vilken upplösning blir det i så fall.
när frågan ändå är uppe så undrar jag också om det går att ha både ljud och bild med så låg hastighet.
detta är inget kommande projekt utan något som jag kom att tänka på eftersom internet blir snabbare och bildkvalitén förbättras hela tiden så det skulle vara roligt att jämföra med den lägsta möjliga hastigheten.
om man kan se att det är en suddig bil eller se skillnad på en människa och en hund så räknar jag det som en bild.
live video med modem 9,6 kbps eller lägre ???
Re: live video med modem 9,6 kbps eller lägre ???
Beroende vad du kallar "live"
Du får över kanske 900bytes sec.
30x30 pixlar 1fps och svartvitt utan komprimering. Något högre medkomprimering.
Kör du 1/20fps så har du 18k, då kan du i alla fall få över en grynig jpeg.
9600bps är inte riktigt gjord för live video
Du får över kanske 900bytes sec.
30x30 pixlar 1fps och svartvitt utan komprimering. Något högre medkomprimering.
Kör du 1/20fps så har du 18k, då kan du i alla fall få över en grynig jpeg.
9600bps är inte riktigt gjord för live video
Först får du kanske specificera lite bättre vad live video är.
Alltså bilder/sekund, minsta bredd och höjd, m.m.
Men jag tror att det är näst intill omöjligt att strömma något där man ser vad det föreställer med ljud till.
Kul frågeställning hur som helst
Alltså bilder/sekund, minsta bredd och höjd, m.m.
Men jag tror att det är näst intill omöjligt att strömma något där man ser vad det föreställer med ljud till.
Kul frågeställning hur som helst

vet inte var gränsen går för vad man får kalla för video men det skulle vara intressant att få se en film i 30x30 pixlar och några andra storlekar förstorat ett par gånger för att testa hur mycket man kan se.
Du kan göra ett försök med RealVideo men på 9,6 kbit/s lär kvaliteten bli usel hur än du gör.
Det beror väl lite på vad du kör med för codec. Att köra "rå" video är ju inte genomförbart, men det är det väl å andra sidan nästan aldrig nån som gör.
CuSeeMe klarade sig med rätt låga hastigheter, men det var å andra sidan låg framerate också.
H.264 ska väl såvitt jag förstått vara rätt effektiv, men frågan är hur hög framerate och uplösning du behöver?
CuSeeMe klarade sig med rätt låga hastigheter, men det var å andra sidan låg framerate också.
H.264 ska väl såvitt jag förstått vara rätt effektiv, men frågan är hur hög framerate och uplösning du behöver?