Ja som titeln säger så planerar jag o bygga en hydrulisk press. Tanken är att den skall vara kraftig nog att kunna fungera även som en punch press eller kunna driva ett formverktyg för o pressa plåt. Så jag forskade lite i ämnet o konstatera att en 20T skulle duga för mina syften initiellt. Problemet med t.ex en hydrulisk lyft e att man väldigt sällan klarar av att mata ut dom och de finns inget som driver på de mer än du själv. Och alla som använt en sån vet hur knogarna ser ut när ngt går av på dom..
Så jag kollade runt lite o insåg att hydraulik prylar e jue inte sådär billigt att man skriker av lycka.. Sagt o gjort, ringde runt lite bland vänner, som är i branchen av "skitstora maskiner" (japp det är en officiell term).. Och ja en av dom hade en hydraulik kolv, ny som låg.. Som han trodde skulle passa den krävde bara lite som han utryckte det.. Modifikation, jaha men vad bra.. lite modifikation kan jag leva med.. Detta är vad han kasta av på min uppfart till huset..

Vi ska säga jag e ingen liten man, o 140kg cirka e min gräns för vad ja lyfter från marken utan problem.. jag tog tag i ena änden på denna o fick den kanske 20cm av backen innan ja va tvungen o ställa ner igen..
Ideen är att iaf kapa isär den i botten delen, skära ur överskottet av väggen, svetsa tillbaka botten delen igen och korta slaglängden på kolvstången. O få ner den till en 400-500mm slaglängd ist. Möjligen längre om jag kan komam på ett bra sätt o bygga ramen för den där..
Så några som har förslag på liknande projekt man kan studera alt. rent krasst på hur ramen skulle kunna se ut? Jag gissar på att detta är kolven från en grävmaskin av typ larvbands modell...