Projekt: hydraulisk verkstadspress.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
NeoTech

Projekt: hydraulisk verkstadspress.

Inlägg av NeoTech »

Tänkte väl jag inleder en bygg tråd här.. Just för vansinnet startade började direkt..
Ja som titeln säger så planerar jag o bygga en hydrulisk press. Tanken är att den skall vara kraftig nog att kunna fungera även som en punch press eller kunna driva ett formverktyg för o pressa plåt. Så jag forskade lite i ämnet o konstatera att en 20T skulle duga för mina syften initiellt. Problemet med t.ex en hydrulisk lyft e att man väldigt sällan klarar av att mata ut dom och de finns inget som driver på de mer än du själv. Och alla som använt en sån vet hur knogarna ser ut när ngt går av på dom..

Så jag kollade runt lite o insåg att hydraulik prylar e jue inte sådär billigt att man skriker av lycka.. Sagt o gjort, ringde runt lite bland vänner, som är i branchen av "skitstora maskiner" (japp det är en officiell term).. Och ja en av dom hade en hydraulik kolv, ny som låg.. Som han trodde skulle passa den krävde bara lite som han utryckte det.. Modifikation, jaha men vad bra.. lite modifikation kan jag leva med.. Detta är vad han kasta av på min uppfart till huset..

Bild

Vi ska säga jag e ingen liten man, o 140kg cirka e min gräns för vad ja lyfter från marken utan problem.. jag tog tag i ena änden på denna o fick den kanske 20cm av backen innan ja va tvungen o ställa ner igen..

Ideen är att iaf kapa isär den i botten delen, skära ur överskottet av väggen, svetsa tillbaka botten delen igen och korta slaglängden på kolvstången. O få ner den till en 400-500mm slaglängd ist. Möjligen längre om jag kan komam på ett bra sätt o bygga ramen för den där..

Så några som har förslag på liknande projekt man kan studera alt. rent krasst på hur ramen skulle kunna se ut? Jag gissar på att detta är kolven från en grävmaskin av typ larvbands modell...
Evaldos

Re: Projekt: hydraulisk verkstadspress.

Inlägg av Evaldos »

Den var manlig kan man säga, mantelröret kan man nog kapa, svarva till en svetsförberedelse och svarva bakre locket rätt, och svetsa tillbaka.
Men om det är en cylinder till en grävmaskin så är kolvstången garanterat härdad.
Inte helt enkelt att bearbeta, men med avhärdning går det nog att bearbeta den.
Lycka till :tumupp:
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

ajo kapa kolvstången e lite i tankebanorna redan.. jag har mina misstankar om att jag får plocka isär den o släpa me mig den till en lokal industri o få den kapa i maskin modellen större än jag har.

Annars kommer det gå åt fantastsikt mkt vinkelslips skivor :D
sixis101

Inlägg av sixis101 »

Kolvstången är säkert bara ythärdad så den kan man kapa, om den är avsedd för en Volvo(Åkerman) så är den även ihålig vilket ju gör det lite lättare. Blir dock svårt om man vill ha tillbaka örat, då gäller det att ha en stor friktionssvets :D
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Alternativ mäter du den, längd, diametrar, öronhål m.m.
Kanske kan den passa mig och kanske kan jag i så fall köpa den av dig.
Kanske kan vi byta då jag har en del mindre varianter eller så kan du köpa en passande för pengarna.
:)
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Kan tipsa om http://www.alfredssonsmaskin.com/ om inte annat för lite kortare kolvar men grova. Han brukar ha lite sådant special om inte annat.

Oftast enklare att köpa en som passar bättre än att börja korta av om man inte har utrustningen själv.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Kan du inte bygga pressbordet så lågt att hela cylindern får plats?
Du vet vad skönt att aldrig behöva andra höjd på bordet.
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Säter, ja alltså tanken e jue att hela pressen skall bli cirka 1.70-80 hög ngt sånt.. jag tänkte ställa kolven i botten så den skjuter hela pressbordet uppåt.. Och därmed får så mkt slaglängd jag bara kan få ut av den.. Är som du säger rätt bekvämt o slippa ändra höjden på bordet.. Så i detta blir det bordet som står för pressandet och färdas upp eller ner med kolven helt enkelt..

O svetsa tillbaka örat igen e inte jättesvårt, det går o kärlfoga runt hela genom slipa ur ordentligt och trycka i en guide hylsa som centrerar båda rördelarna lämpligen av ngt man får ut igen. rullad aluminium eller liknande. O sen bara gå på med pinnsvetsen. Har gjorts förut har jag sett på t.ex maskinisten.
Skriv svar