Omron CPM1-kabel

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
pheer
EF Sponsor

Omron CPM1-kabel

Inlägg av pheer »

Är det någon som har tillgång till programmeringskabeln för en omron CPM1 PLC? Elfa ska ha 3397kr för en sådan! Själva PLCn kostar 2547kr. Såvitt jag vet så är det enda den göra att omvandla spänningsnivåerna rs232<->ttl. Så då tänkte att det inte borde vara så svårt att fixa det själv med en max232, men då behöver jag pinouten...
Nimo

Re: Omron CPM1-kabel

Inlägg av Nimo »

Hej. Denna tråd har ju ett par år på nacken, men jag har en liknande fråga. Jag har en CPM1 som jag skulle behöva exportera programmet från för att sedan programmera en CPL1 som använder USB. Är det någon i stockholmstrakten som har till gång till en CQM1CIF02 eller liknande och kan hjälpa mig att exportera programmet mot ersättning?

Mvh
//Björn
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Jag bor förvisso inte i Sthlm-trakten, men kan hjälpa dig om du vill. Har programmeringskablar till CPM-modellerna, samt de nyare CJ1 m.fl
Omron skryter lite med att det ska vara mycket enkelt att flytta program mellan olika modeller, men jag tror inte det att det kommer fungera helt av sig själv.
Om jag inte minns fel så har t.ex utgångarna på CPM1 adresser från 10.0, medan CP1L addresseras från 100.0.
En trevlig sak med de nya modellerna är att programkommentarer och symbolnamn lagras i PLC:n och går således att få med när man tankar upp programmet. I CPM1 funkar inte detta, vilket innebär att man kan få upp ett rätt svårtolkat program när man hämtar det. Det bästa vore nog om man hade tillgång till originalprojektet.

Edit:Gjorde några ändringar (felaktigheter). Syns i kursivt
Nimo

Inlägg av Nimo »

Ok. Du har möjligtvis inga ärenden till stockholm innan ~19 juni?
Ev kommer vi att ta upp maskinen igen till stockholm under hösten, den står vanligtvis i Lidköping.
//Björn
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Är väl dåligt med det. Har väl inga direkta ärenden om man säger så. Kommer nog befinna mig där i slutet av juli, men då åker jag hoj så jag vet inte om jag vill ta med mig en massa prylar.

Är det ett komplext program? Hur stor är PLC:n och är det många expansionsmoduler på den? Om det är relativt enkelt så kan jag nog ordna med en konvertering här ifrån. Beror lite på om ni kan ta maskinen ur drift i ett par dagar. Isf kan ni skicka upp PLC:n så jag kan tanka ur programmet.

Edit:
Har ni någon kringutrustning som kommunicerar med PLC:n? Typ HMI, eller någon fältbuss?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Jag kommer att vara i närheten av Lidköping 22:a juni och skulle då kunna hjälpa till att lösa detta. Kan förstås även komma tidigare, men då kostar resan lite (20 mil enkel).
Loner

Inlägg av Loner »

Är det löst?

/L
TERdON
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TERdON »

Hade tillgång till dylika kablar på mitt förra jobb, dock inte längre. Tyvärr är kontakten dessutom av specialversion som jag tror är svårt att få tag på, så pinouten hjälper inte mycket ensam heller.

Det kan dock vara värt att kontakta Omron direkt - de har betydligt lägre priser på sådana prylar än Elfa, som fläskar på ett rätt rejält påslag (>100%, minst, både på PLC och kabel...). Är du företag borde det gå bra att köpa direkt, kanske något tveksammare som privatperson men om inte annat kan de kanske peka dig till en något billigare distributör.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Annars kan man använda CPM1-CIF01 och jag har för mig men jag kan ha fel, att OMRON hade kastat om anslutningrna på comporten så man fick modifiera den vanliga comportskabeln.

Bild
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Vi är ju uppenbarligen flera här som har kabeln men pheer har nog löst sitt problem vid det här laget och från Nimo har inte hörts ett knyst ;)
pheer
EF Sponsor

Inlägg av pheer »

Ptja, jag löste det genom att skruva sönder plcn till molekyler och sedan kasta den.
edit: dessutom har jag konstruerat en egen plc, se signatur.
Loner

Inlägg av Loner »

BEEP skrev:Annars kan man använda CPM1-CIF01 och jag har för mig men jag kan ha fel, att OMRON hade kastat om anslutningrna på comporten så man fick modifiera den vanliga comportskabeln.
Ja Omron harav nån anledning lagt "nollan" på pinne 9 och inte på pinne 5 som i vanlig rs-kabel.

/L
Skriv svar