Jag har en handscanner som fungerar som så att när jag drar den över ett papper så är det en lång rulle i botten som snurrar samtidigt mot underlaget.
På den rullen sitter det ett stort kugghjul med långa kuggar och i scannern sitter det en UV-diod och en optisk brytare som registrerar när och hur ofta tänderna snurrar förbi.
Min fråga är om det går att ta bort optiska brytaren och sen simulera signalen med en arduino?
jag vill nämligen montera scannern fast och sen föra över ytan som ska scannas med hjälp av en stegmotor.
därför blir det besvärligt med hur det fungerar nu med hastighetsregistreringen.
Eftersom motorn kommer ha en konstant hastighet så kan jag testa mig fram för att få signalen rätt vid den hastigheten. Jag har räknat att kugget har 44 kugg och radien på rullen under är 18mm.
På 18mm bryter alltså optiska omkopplaren 44ggr. jag får då räkna ut hur långt den rörliga delen rör sig på ett varv runt stegmotorns axel och sen göra en formel för det hela i mjukvaran.
Jag hade tänkt mig att man kopplar in eller förbi optiska omkopplaren och kopplar den till en arduino och sen simulerar optiska brytarens funktion med att sätta en arduinoport hög,låg växlande i rätt frekvens, kanske över en transistor?.
Skulle det vara möjligt att bli av med den optiska brytaren? Är det möjligt att mäta vilka spänningar den får in/ut och vilka pulsstorlekar?
Sensorn har 3ben, vad är det för komponent troligtvis?
Byta Optisk brytare till arduinostyrda pulser
Byta Optisk brytare till arduinostyrda pulser
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Klas-Kenny
Re: Byta Optisk brytare till arduinostyrda pulser
Sensorn lär vara en "vanlig" tre-bens IR-mottagare för någon modulerad signal.
Så det borde fungera bra att bara löda bort mottagaren och ansluta en utgång på Arduinon rakt in i där utgången på mottagaren varit inkopplad. Vilken som är utgången är lätt att mäta sig fram till med multimeter.
Förutsatt att både scannern och Arduinon kör samma spänning, ta reda på det också först. Annars krävs någon nivåkonvertering först också.
Så det borde fungera bra att bara löda bort mottagaren och ansluta en utgång på Arduinon rakt in i där utgången på mottagaren varit inkopplad. Vilken som är utgången är lätt att mäta sig fram till med multimeter.
Förutsatt att både scannern och Arduinon kör samma spänning, ta reda på det också först. Annars krävs någon nivåkonvertering först också.
Tack för snabbt svar!
Mittenbenet har 3,2 v
De andra två skiftar från 2,9V i obrutet läge till 0,7V i brutet läge.
Om jag vill använda mittbenets ström till att växla ut över ben 1 & 3 so gör jag detta med en transistor, korrekt?
Om jag ger en transistor 1 volt eller 5 volt på "styringången", skickar den ändå oberoende av inkommen styrspänning vidare strömmen på den andra ingången?
Eller finns det en minimumspänning för att den ska släppa förbi på den andra ingången?
Har en transistor bara hög eller låg värde eller går det reglera HUR MYCKET ström den ska skicka igenom?
MOSFET har jag förstått har 2 lägen hög eller låg?
jag har några TIP122 transistorer, hade det fungerat att pulsera projektkortets(3V) egna spänning med den och mitt 5v arduinokort?
Jag testade att göra en port som växlade varje hundradels sekund på arduinon och kopplade ben 1 & 3 dit men inget hände, När jag touchade kabel från ben 1 & 3 på kontaktpunkten för ben 2 gav det signal i projektkretsen och funktionen startade.
EDIT:
När jag höll ben 1 & 3 mot arduinoporten så reagerar inte kretsen,när jag höll 1 & 3 mot 2a benet reagera kretsen och när jag höll mot projektkretsens vanliga + pol så reagerade kretsen. Måste jag koppla ihop arduinons jord med projektkretsens jord eller ? Väldig konstigt
Mittenbenet har 3,2 v
De andra två skiftar från 2,9V i obrutet läge till 0,7V i brutet läge.
Om jag vill använda mittbenets ström till att växla ut över ben 1 & 3 so gör jag detta med en transistor, korrekt?
Om jag ger en transistor 1 volt eller 5 volt på "styringången", skickar den ändå oberoende av inkommen styrspänning vidare strömmen på den andra ingången?
Eller finns det en minimumspänning för att den ska släppa förbi på den andra ingången?
Har en transistor bara hög eller låg värde eller går det reglera HUR MYCKET ström den ska skicka igenom?
MOSFET har jag förstått har 2 lägen hög eller låg?
jag har några TIP122 transistorer, hade det fungerat att pulsera projektkortets(3V) egna spänning med den och mitt 5v arduinokort?
Jag testade att göra en port som växlade varje hundradels sekund på arduinon och kopplade ben 1 & 3 dit men inget hände, När jag touchade kabel från ben 1 & 3 på kontaktpunkten för ben 2 gav det signal i projektkretsen och funktionen startade.
EDIT:
När jag höll ben 1 & 3 mot arduinoporten så reagerar inte kretsen,när jag höll 1 & 3 mot 2a benet reagera kretsen och när jag höll mot projektkretsens vanliga + pol så reagerade kretsen. Måste jag koppla ihop arduinons jord med projektkretsens jord eller ? Väldig konstigt
Ja, du behöver koppla ihop jordarna.
Jag hade också spänningsdelat till 3v om arduinon kör 5v, signalen då.
Jag hade också spänningsdelat till 3v om arduinon kör 5v, signalen då.