Niigata HN80A "gratis vid hämtning" Frågor.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
stefanden

Niigata HN80A "gratis vid hämtning" Frågor.

Inlägg av stefanden »

Ja det är så att min gamla läromaskin på jobber skall ta pension -84 års mod, vid en liten snabb kommentar från chefen idag så ser det inte bättre ut än är det någon som skulle vilja ha den så fixa bortforslingen och den är din...

Jag skulle gärna inte se/tycka att det vore synd om den blev skrot då det är en väldigt riktig maskin, krånglade väldigt lite gjorde den också allt mycket väl tilltaget vad gäller material. Detta leder ju då till att det är ju en riktig bastant sak, botten ytan är nog ca 7x6M och ca 3,5-4m på höjden.

Arbetsområdet är väll ungefär X 1,2-1,5M Y 1-1,2M Z 0,5-1M B för bordsrotation 360grader. Verktygsmagasin med 60 platser och ett 2 palettsystem.

Då till min fråga(or):

Till att börja med är den värd att lägga ner ork på eller skulle en sån här maskin vara så fruktansvärd dyr att flytta grejja med så inte värt?

Skulle det vara värt ändå att försöka å strippa den på all kapsling samt tex verktygsmag, palettstationer och kylvattenanläggning och försöka få den så liten det går och försöka att kånka hem den.

Om inte annat skulle det gå att höra om det skulle finnas någon möjlighet att få ta styrsystem ur den och servomotorerna då det sitter ett relativt nytt(2002) fanuc 18i-M i den och ha som eventuellt styrsystem om man skulle konvertera någon gammal fräs någon gång eller är det såpas custom för denna maskin att det inte är någon ide?
persa

Re: Niigata HN80A "gratis vid hämtning" Frågor.

Inlägg av persa »

Vilken grej :tumupp:. Ingen garagemaskin precis

Svårt att säga om det är värt besväret utan att veta lite mer. Som du skriver kan det kosta multum att flytta och montera upp maskinen på nytt ställe (såvida du inte har kunskaperna och tiden att göra allt själv). Ska det göras ordentligt ska ju även ett fundament gjutas

En annan sak som kan kosta multum är mekanisk renovering. Hur är maskinen geometriskt ?. Hur är status på gejdrar och turcitebeläggningar ?. Hur repeterar maskinen ?. Är spindeln OK ?.

Hur är kapslingen på maskinen ?. Något foto vore fint

I vilka steg indexerar maskinbordet ?. Gamla Niigata indexerade som standard bara var 5:e grad. Men det fanns option på var 1:e grad och fullt styrd B-axel. Har den bara var 5:e grad är den värdelös enligt min uppfattning. Men när du skriver 360 grader menar du kanske till varje hel grad ?

Pluskonto:

Enormt stabilt maskinkoncept (bättre än dom flesta moderna maskiner)
Ombyggd med relativt modernt styrsystem

Minuskonto:

Höga flyttkostnader (lätt 100.000,- även utan fundament om man överlåter allt på flytt- och serviceproffs)

Osäkerhetskonto:

Mekanisk status
Inkapsling
Bordindexering
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Har du bara tillräcklig takhöjd, ska du så klart ta hand om maskinen. :)

Det är en hel del med jobb att plocka ut en sådan här pjäs, men fullt genomförbart.
Finns det tillgång till travers och truck där den står uppställd, så underlättar det.

Jag plockade tidigare ut en Scharmann i samma storlek.
På två man, tog det effektivt 3 dagar.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=52155

Jag hörde ett rykte att det skulle finnas en gammal HN50 i Arvika.
Är det något du känner till?
Jag är på jakt efter en reservdelsmaskin.
stefanden

Inlägg av stefanden »

Jo det är ju en bastant maskin kan man ju lugnt säga...

Jo det jag är rädd för, jämt uppmonteringen hemma skulle nog inte va hela världen då det finns skapliga kontakter med både mekaniker och elektriker som har funnits med maskinen sen den var ny.
Frågan är om det behövs ett sånt rejält fundament? som den står i lokalen nu så är den bara dumpad på golvet och sen bultad...

Om du menar geometriskt hur axlar ligger så är det ju bordet i tvärrörerse X ett torn som har rörelse Z och Y spindel upp och ner med horisontell spindel, så allt måste ju bearbetas från sidan...

Nu är jag inte helt hundra men som jag förstod så genomgick maskinen en ganska rejäl renovering vid 2002 när styrsystemet samt servon byttes, sen innan och efter det har det ju funnits diverse operatörer som kanske inte har varit allt för snälla mot den... förstått det som att maskinen har gått 4-5 skift som mest under åren så den har ju fått sin beskärda del...

Nu vet jag inte hur det är med precisionen på gejdrar osv kommer inte ihåg när den var uppmätt senast, men den gick ju i massproduktion fram tills ihöst i varje fall och spindel och kona borde väll vara någolunda då den håller ju håltoleranser på 2-3 hundradelar utanproblem tyvärr finns det ju inget kylvatten draget i spindeln om det skulle behövas heller ingen lägesställning av spindeln...

Kapslingen är heltäckande runt bearbetningsutrymmet med en gångdörr och ett 3nine utsug på taket. Kan se om jag eventuellt kan fixa något vet inte hur de ställer sig till fotografering innanför väggarna...

Hur bordet indexerar ska jag faktiskt låta vara osagt det är inte helt styrt i varjefall då det är tvungen att gå ner och låsa efter varje vridning och de delar en annan har kört var mest 0-90-180-270 grader.

Som du säger det är ju en stabil och bastant maskin, om man kollar och jämför med nyare betydligt större grejjer så är den ju väldigt rejält tilltagen... Styrsystemet är ju en fröjd enligt en annan som har jobbat i den ivarjefall.

är ju transporten jag också är lite orolig för då det förmodligen blir en väldigt rejäl summa...

Mekaniska statusen är nog inget jag direkt oroar mej för, snarare (lite) oljeläckage osv...
stefanden

Inlägg av stefanden »

Nu lyckades säter att komma imellan här också :wink:

Det är ju tyvärr det som är problemet att jag står mitt i ett garage/maskinhallsbygge så plats har jag ju till den men frågan är ju om jag kommer att få in så mycket annat sen...

jo då finns väll en drös med 4,5T eltruckar som jag förövrigt har körkort på och även en 10Tsmv. samt en 5T travers över maskinen...

Jo det känns ju som att ligger man i så borde det ju gå relativt snabbt att plocka ner då de är relativt modul byggda...

Jasså, nej det är inget jag direkt känner till faktiskt, det finns förvånansvär mycket firmor runtom som håller på med skärandebearbetning som man inte känner till...

Du vet inte säter vad det skall vara för el-matning till en sådan? Volt och Ampere? jag vet att spindeleffekten var på enligt produktionsteknikern "blygsamma" 10Kilowatt...
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Även jag har dåligt med utrymme.
Min tanke är att strippa på inkapsling, vattentankar och liknande.

Jag tyckte mesta jobbet var inkapslingen och elkablarna.
Nu kanske elskåpet inte är fristående på denna maskin?
Det underlättar om detta är monterat på maskinen.

Har du ett rejält golv, tror jag du kan chansa och ställa den direkt på golvet.
I alla fall för hobbybruk.

Jag har ingen aning om strömförbrukning, men jag skulle gissa att 63A räcker.
persa

Inlägg av persa »

stefanden skrev:Om du menar geometriskt hur axlar ligger så är det ju bordet i tvärrörerse X ett torn som har rörelse Z och Y spindel upp och ner med horisontell spindel, så allt måste ju bearbetas från sidan...
Hur axlarna ligger vet jag. Det jag menade med geometrin har med gejdrar och turcitebeläggning att göra. Enklast beskrivet: Står tornet och därmed Y-gejdrarna exakt rakt upp i 90 grader mot X- och Z-gejdrar ?. Jag vet en kille som köpte efterföljaren HN80B där tornet inte stod rakt vilket ju självklart ger vissa problem vid både borrning och fräsning. Han fick skicka Z-bädden för omslipning av gejdrar i en stor gejdslipmaskin och byta ut turcitebeläggningarna för Z-axeln. Det var inte helt billigt och rätt omständigt även om han visste att det måste göras redan när han köpte maskinen

Men man får väl förutsätta att maskinen var i gott skick 2002 efter renovering och ombyggnad. Frågan är vad som hänt efteråt. Försök få fram senaste uppmätningsprotokollet

Vilka indexeringsteg som gäller för maskinbordet borde någon rätt enkelt kunna svara på. Som sagt var inte mycket att satsa på om den bara indexerar var 5:e grad. Den frågan skulle vara helt avgörande om jag stod i kvalet om att ta mig an en sådan maskin eller inte

Hur tjock golvplatta har du hemma ?. Är den tillräckligt tjock kanske man klarar sig bara med att dra fast den i golvet. Men då tror jag det går åt minst 25 cm tjock golvplatta
stefanden

Inlägg av stefanden »

säter skrev:Även jag har dåligt med utrymme.
Min tanke är att strippa på inkapsling, vattentankar och liknande.

Jag tyckte mesta jobbet var inkapslingen och elkablarna.
Nu kanske elskåpet inte är fristående på denna maskin?
Det underlättar om detta är monterat på maskinen.

Har du ett rejält golv, tror jag du kan chansa och ställa den direkt på golvet.
I alla fall för hobbybruk.

Jag har ingen aning om strömförbrukning, men jag skulle gissa att 63A räcker.
Okej, jo kan tänka mej att det är lite arbete med den... Elskåpet vet jag inte helt hundra om det sitter i maskinen eller om det står bredvid.

Vad gäller golvet så är det nog inte mer än 15-20cm plattan är så den kan kanske bli lite tung, möjligt om man kanske skulle kunna lägga rejäla plåtar under fötterna isf...

Okej Persa då är jag med på vad Du menar med geometrin, den bör väll stämma iom att hålen inte blir ovala i den.

jo angående indexeringen där så borde det va lätt å höra med någon produtionstekniker.

Som sagt va är ju inte plattan i garaget mer än 15-20cm.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Persa menar att pelaren kan luta pga slitage.

Om jag minns rätt har en HN80 vertikal maskinskarv.
Då är detta ganska lätt att få till med en fullösning.
Lutar pelaren i sidled är det bara att justera i maskinskarven.
Lutar pelaren i längsled kan man shimsa i maskinskarven och få ett hyggligt resultat.
Den lär ju inte bli sämre än var den är nu på plats. :)

Jag skulle chansa och ställa den direkt på golvet.
Det är inte så att golvet brister.
Snarare att uppriktningen av maskinen inte "står sig" lika bra som på fundament.
stefanden

Inlägg av stefanden »

Då är jag med på noterna. Jo sitter skarven vertikalt på det viset så borde det ju vara relativt lätt att göra en fullösning...

okej på så vis då kanske det inte är hela världen för den delen...

får se om jag får lite tid att kolla lite mer på den imorgon beroende på hur mycket man har att göra i maskinen jag är i nu, Scharmann Heavycut man har gått upp sig lite i storlek ;)
persa

Inlägg av persa »

Jo visst, fullösningar kan man ju alltid göra. Frågan är ju hur noggrann man är med sin maskinpark och hur mycket man har i plånboken. Killen jag nämnde som köpte HN80B kör ju på en lite högre nivå än hobbynivå. Men det antar jag väl att du också tänker dig. Det är ju inte någon typisk hobbymaskin :)

Men detta är ju ett ickeproblem om maskinen verkar OK på senaste uppmätningsprotokoll. Har man bearbetat djupa hål i maskinen senaste tiden ?. Kör man bara korta hål har man kanske inte haft ont av en eventuellt lutande pelare. Fräser man eller använder man ursvarvningsverktyg vid krav på runda hål ?

Lite orolig är jag ändå över golvtjocklek på 15-20 cm, speciellt om det bara är 15 cm. Det är ju en tung maskin (totalt säkert närmare 20 ton) och stora massor som rör sig framförallt i Z-axeln. Sen måste du ju också kunna gjuta fast stänger i golvet för att dra fast maskinen. Ankarbult duger inte till en maskin av den här kalibern
stefanden

Inlägg av stefanden »

Fick reda på idag att maskinen tydligen redan var tingad av en lokal bearbetningsfirma, nu slipper man iaf oroa sig för att den skall gå till skrot åtminstonne.
persa

Inlägg av persa »

Synd för dig :( . Men i alla fall gott att maskinen inte skrotas. Den är nog värd ett betydligt bättre öde än skroten

Är det khk som tingat den ? Det är nog en maskin som passar bra hos honom. Eller han kanske inte finns kvar vid rodret längre
stefanden

Inlägg av stefanden »

jo tyvärr men den var nog lite väl stor för hemmabruk... Men vore för väl om den får leva vidare.

Tror bestämt att det var Perfekta industrier som skulle ha den.

Om det är firman som nu blev köpt av en firma som heter Goodtech eller liknande, enligt rykten så växte väll firman lite väl så han valde att sälja den.

Dock kan väll tilläggas att han tydligen har startat nytt igen om det nu är på mer än hobbynivå ska jag låta vara osagt.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Om den mot förmodan ska skrotas, kan du hojta till.
Skriv svar