Ämnet kanske inte anger exakt vad jag är ute efter, ber mod ändra isf!
Jag har köpt en ny hylla som jag tänkte sätta in en ledlist i, tanken är att listen skall tändas när luckan öppnas. Funderar lite på hur löser jag detta enklast. Har googlat och sökt en hel del, men verkar inte hitta något intressant mer än detta.
brytare
Rent teoretiskt kan jag dra den till minuspolen efter led-drivaren. Men jag vet inte om det blir omständigt eller fult. Snyggast hade väl varit om man hade någon form av ljussensor. Men då gissar jag på att man måste bygga något själv? Det enda jag kan göra är att löda iprincip.
Skulle jag köpa komponenter så har jag absolut ingen aning om vad jag skulle köpa isf.
Jag tänkte att någon här kanske har gjort något liknande och redan har något färdigt som kan dela med sig? Jag lär väl knappast vara den första i världen som har tänkt på något sånt här?
Led brytare/sensor
Re: Led brytare/sensor
Det enklaste är nog som du anger. Det finns dock brytare man kan dölja med lite hantverk, man kan fräsa in en magnet i dörren och ha ett infräst tungelement som brytarelement. Beroende på strömmen som behövs till LED-listan kan man behöva att förstärka med en N-MOSFET men det är inget problem alls.
Tanken är att köpa ett färdigt led-set som innehåller strömadapter också. Men du menar att jag kan behöva sätta in en MOSFET då det blir visst spänningsbortfall iom den extra ledaren jag drar från adaptern till dörrbrytaren?
Nej, MOSFETen kan behövas om LED-listen drar mer ström än tungelementets brytförmåga. Då går det s.a.s. bara en styrström genom tungelementet och den större strömmen går bara genom MOSFETen.
Sådär, nu är det fixat..
Köpte den här sensorn från clasohlson och lödde ihop det själv. Fungerar klockrent till dessa lister.
Väntar bara på vit anslutningskabel så det blir lite snyggare dragning i skåpet!
Sensor klarar max belastning på 500mA mellan 5-12 volt, den belastas med runt 300mA med två lister vilket inte borde vara några större konstigheter
Får se hur länge det håller.
Köpte den här sensorn från clasohlson och lödde ihop det själv. Fungerar klockrent till dessa lister.
Väntar bara på vit anslutningskabel så det blir lite snyggare dragning i skåpet!
Sensor klarar max belastning på 500mA mellan 5-12 volt, den belastas med runt 300mA med två lister vilket inte borde vara några större konstigheter

Får se hur länge det håller.