"Hus" åt en Boris 3M med floodkylning, konstruktionsförslag.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
DavidS

"Hus" åt en Boris 3M med floodkylning, konstruktionsförslag.

Inlägg av DavidS »

Jag har en Boris 3M som jag inte tagit i drift ännu men skall ordna ett hus åt den och i framtiden köra med floodkylning.

En sak jag inte vet ännu är om den undre uppsamlingslådan kommer ställa till problem när floodkylningen är på plats.
Hål kommer göras i botten så att skärvätskan kan rinna ut till filter och pump.
Bortse från de utstickande motorerna på Y-axeln, lådan kommer göras så pass stor att allting får plats inuti.
Arean på undre delen är ungefär 70dm^2 och upp till kanten är det 5cm så det ryms 35 liter skärvätska men förhoppningsvis så rinner det ju ut ganska omgående.

Alla stegmotorer och spindeln måste ju skyddas mot stänkt på något sätt men det får jag lösa i efterhand.

Lägger med en bild på hur den ser ut för tillfället också, X-axeln har sin drivning lite modifierad och remdriften skall få en uppdatering med aluminiumfästen istället för min fina lösning med MDF och plattjärn. Anledningen till remdriften är att bredden på fräsen inte får överstiga 70cm.
Har funderingar på att hänga upp släpkedjan i taket också om det går så det inte samlas massa vätska och spånor i den.

Är det något som är helt galet eller kan det fungera att göra på det här sättet?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Re: "Hus" åt en Boris 3M med floodkylning, konstruktionsförs

Inlägg av ghost_rider »

ser bra ut, jag hade dock vänt dina distansblock så att öppningen är åt sidan eller liknande. Mindre chans att det samlas skit där i då. :)

Jag hade själv tänk att göra ett skal till min, vill minnas att jag såg en länk här på forumet för någon tysk sida som sålde billiga aluminiumprofiler?
Det skvätter inte 'så' mycket, en liten krage i plast eller liknande runt spindeln håller nere skvättandet med 60%.
De jag saknar på min är några bra bälgar :/
DavidS

Inlägg av DavidS »

Kan det vara den här sidan du tänker på: http://www.motedis.com/shop/index.php

Distanserna, menar du benen?
Har funderat på om jag skall dra ut dem på kortsidan istället men det blir lite bökigare med huven då om jag skall ha den avtagbar som jag hade tänkt nu.
Kommer ha så att jag kan vika upp huven och skrapa rent från spånor i botten efter varje körning.

Bälgar har jag också kollat lite grann efter men inte hittat några lämpliga, får göra en rejäl genomgång av vad som finns senare.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

nä jag menar distanserna till dina motorer.
Kika i min 3M tråd hur jag gjorde.
Om du har pengarna att undvara så köp eller gör en T-spårsbord, jag har sedan lutat hela fräsen för att få fall bakåt o sedan ett uppsamlingstråg i baksidan. Funkar kalas!
Skriv svar