Editor?
Editor?
*SUCK*
Använder Multi Edit modell uråldrig (9.10.01 från 2004) och jag är mycket nöjd med den. Den är textbaserat och kan(/är) anpassas till t.ex. C, CPP, TXT filer osv. När jag använder den till texteditering använder jag ofta den möjlighet som finns för att ange att sök-och-byt-ut ska ske från radstart osv.
Men nu är min arbetsdator en Win7 Pro 64 bit och nu hänger Multi Edit inte med längre. Och då tänkte jag att det borde finnas ett antal här som rent faktisk använder något liknande.
Jag använder INTE den till att skriva program i (fast jag såklart kunde om jag ville) men ibland gör jag smärre justeringar i programmeringsfiler med den editor så det är inte en fulllärtat programmeringseditor jag söker men snarare en ganska universell - som inte bloater ner datorn och som inte kör Java eller liknande skit.
Tips?
Gratis är bra men inte nödvändigtvis livsavgörande.
Använder Multi Edit modell uråldrig (9.10.01 från 2004) och jag är mycket nöjd med den. Den är textbaserat och kan(/är) anpassas till t.ex. C, CPP, TXT filer osv. När jag använder den till texteditering använder jag ofta den möjlighet som finns för att ange att sök-och-byt-ut ska ske från radstart osv.
Men nu är min arbetsdator en Win7 Pro 64 bit och nu hänger Multi Edit inte med längre. Och då tänkte jag att det borde finnas ett antal här som rent faktisk använder något liknande.
Jag använder INTE den till att skriva program i (fast jag såklart kunde om jag ville) men ibland gör jag smärre justeringar i programmeringsfiler med den editor så det är inte en fulllärtat programmeringseditor jag söker men snarare en ganska universell - som inte bloater ner datorn och som inte kör Java eller liknande skit.
Tips?
Gratis är bra men inte nödvändigtvis livsavgörande.
Re: Editor?
Jag har UltraEdit32.
Jag köpte en "life-time" licens, så jag har obegränsade
uppdateringar så länge som produkten finns kvar.
Jag använder den som generell editor eftersom
den bl.a har ett redigerbart HEX läge.
Den är absolut inte i Java med tanke på hur snabbt den
startar upp, några sekunder till ett tomt fönster.
Visst, den är inte gratis, men den fungerar jäkligt bra.
$59.95 inkl 1 års uppdatteringar.
$83.93 inkl 2 års uppdatteringar.
$179.85 inkl obegränsade uppdateringar.
De har bra support, för något år sedan fick jag med justeringar
av deras FTP stöd (man kan editera filer över en FTP-länk
direkt) för OpenVMS FTP server.
Jag köpte en "life-time" licens, så jag har obegränsade
uppdateringar så länge som produkten finns kvar.
Jag använder den som generell editor eftersom
den bl.a har ett redigerbart HEX läge.
Den är absolut inte i Java med tanke på hur snabbt den
startar upp, några sekunder till ett tomt fönster.
Visst, den är inte gratis, men den fungerar jäkligt bra.
$59.95 inkl 1 års uppdatteringar.
$83.93 inkl 2 års uppdatteringar.
$179.85 inkl obegränsade uppdateringar.
De har bra support, för något år sedan fick jag med justeringar
av deras FTP stöd (man kan editera filer över en FTP-länk
direkt) för OpenVMS FTP server.
PSPad kör jag och har gjort länge. Jag programmerar inte så ofta i den men den har i alla fall en del finesser för det som syntaxmärkning och så känner den igen funktioner och variabler i en hel del språk. Det viktigaste för mig som oftast använder den för cnc-kod i olika former är att den kan jämföra text på ett snyggt sätt och att den har reguljära uttryck så man kan automatisera lite. Gratis.
http://www.sublimetext.com/
Den ser väldigt enkel ut på ytan men den är enormt kraftfull. En bra tutorial: http://net.tutsplus.com/articles/news/p ... ee-course/
Den ser väldigt enkel ut på ytan men den är enormt kraftfull. En bra tutorial: http://net.tutsplus.com/articles/news/p ... ee-course/
Ska kolla på den. Det fanns ett inlägg (som försvann illa kvickt) om Notepad++ och jag håller på att testa NP++ just nu, jag inser dock att jag saknar den funktion som reformatterar text till en viss radlängd.
Multi Edit finns numera till Win 7 men priset är kännbart och jag skulle gärna ha det på 4 datorer så det får ju bli en avvägning. Men jag får testa lite olika o se vad som fungerar för mig.
Hoppla, det kom in tips medan jag skrev. Tack, ska kolla.
Multi Edit finns numera till Win 7 men priset är kännbart och jag skulle gärna ha det på 4 datorer så det får ju bli en avvägning. Men jag får testa lite olika o se vad som fungerar för mig.
Hoppla, det kom in tips medan jag skrev. Tack, ska kolla.
alt+q i sublime textIcecap skrev:jag inser dock att jag saknar den funktion som reformatterar text till en viss radlängd

Sublime verkar inte vara gratis. Den har inga begränsningar i prövotid men vill ha betalt om man tänker använda den.
Helt rätt. Dock är licensen personlig och man kan använda den var man än är och det tycker jag om. Ska utvärdera den lite, omedelbart verkar den rimlig OK men jag känner att jag saknar lite funktioner och några fungerar på ett "fel" sätt enl. min vana.
Men mycket kan vara en fråga om inställningar och justering.
Men mycket kan vara en fråga om inställningar och justering.
Mycket kan ändras via inställningar och det finns även en uppsjö av plugins som kan ge funktionalitet man söker. Jag behövde till exempel koppla upp mig via ftp och ändra en fil igår, 30 sekunder senare så var det installerat och klart att köra.
Det som jag har stört mig på mest hittills är att vissa tangentbordskombinationer inte stämmer överens med våra svenska tangentbord. De går ju visserligen att binda om.. men, det borde funka från start kan man tycka.
Det som jag har stört mig på mest hittills är att vissa tangentbordskombinationer inte stämmer överens med våra svenska tangentbord. De går ju visserligen att binda om.. men, det borde funka från start kan man tycka.
Jag använder http://www.textpad.com/ för generellt småfixande, lite regexar och liknande.
Startar snabbt och klarar stora filer utan att stå på näsan, har syntax-highlight för många gamla udda språk (det var därför jag började använda den för 10+ år sedan) och är enkel att anpassa.
Bättre än övriga som nämnts vågar jag inte påstå men lite billigare i alla fall med $27 för en "single user" evighetslicens du får köra på flera datorer med enbart dig som användare.
Startar snabbt och klarar stora filer utan att stå på näsan, har syntax-highlight för många gamla udda språk (det var därför jag började använda den för 10+ år sedan) och är enkel att anpassa.
Bättre än övriga som nämnts vågar jag inte påstå men lite billigare i alla fall med $27 för en "single user" evighetslicens du får köra på flera datorer med enbart dig som användare.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Jag fastnade för Notepad++ och använder det till allt.
Senaste upptäckten var att det kan uppdatera via FTP (med mera) helt osynligt.
Lite annat av det som jag gillar med Notepad++:
En utmärkt detalj är att det känner av ifall den öppnade filen har ändrats utanför programmet.
Då får man en fråga om man vill uppdatera och ett tryck på "Yes" uppdaterar blixtsnabbt skärmen med ändringarna.
Det innebär att det blir väldigt smidigt om man har Notepad++ och samma dokument uppe på flera datorer.
Apropå ändringar så kan man även ångra (CTRL+Z) i flera steg efter att man har sparat.
Flikar är också trevligt. Har man inte sparat så är fliken precis lagom rödmarkerad.
Sedan finns det bra makro-möjligheter och en hög plugins för allt möjligt.
Konvertering mellan de fyra vanligaste talsystemen och ASCII finns som medföljande plugin.
Man kan fälla ihop delar som hör ihop, t.ex sub-rutiner, loopar, mm.
Gruppera, sortera, ordna i projekt, anteckningar, olika stilar på olika delar, osv finns också.
Det finns funktioner för det mesta i textväg. Utmärkt sök/ersätt-funktion t.ex.
Man kan ha olika "sorters" tabbar utifrån t.ex vilket språk man pysslar med.
Tab-knappen är fiffig. Den fungerar förstås som en vanlig tab.
Men låt säga att man har markerat flera rader med olika många "tabbar" och vill att de ska ha lika många.
Då kör man först shift+tab (dvs tab bakåt) tills alla är längst till vänster. Sedan är det bara att tabba åt höger
tills de är där man vill. Den håller alltså koll på tabbarna individuellt trots att flera är markerade.
Detta fungerar även om man har ställt in så att tab ska generera ett visst antal mellanslag.
Icecap:
"funktion som reformatterar text till en viss radlängd"
Om jag förstått rätt så ska funktionen alltså "dra ut" texten så den täcker hela raden?
Dvs om jag har texten "hej" och har en rad som är 5 tecken lång, så blir det alltså såhär: "h e j".
Ovanlig funktion för en texteditor, men jag skulle inte bli förvånad om det finns.
Tyvärr minns jag inte vad funktionen brukar heta.
Senaste upptäckten var att det kan uppdatera via FTP (med mera) helt osynligt.
Lite annat av det som jag gillar med Notepad++:
En utmärkt detalj är att det känner av ifall den öppnade filen har ändrats utanför programmet.
Då får man en fråga om man vill uppdatera och ett tryck på "Yes" uppdaterar blixtsnabbt skärmen med ändringarna.
Det innebär att det blir väldigt smidigt om man har Notepad++ och samma dokument uppe på flera datorer.

Apropå ändringar så kan man även ångra (CTRL+Z) i flera steg efter att man har sparat.
Flikar är också trevligt. Har man inte sparat så är fliken precis lagom rödmarkerad.
Sedan finns det bra makro-möjligheter och en hög plugins för allt möjligt.
Konvertering mellan de fyra vanligaste talsystemen och ASCII finns som medföljande plugin.
Man kan fälla ihop delar som hör ihop, t.ex sub-rutiner, loopar, mm.
Gruppera, sortera, ordna i projekt, anteckningar, olika stilar på olika delar, osv finns också.
Det finns funktioner för det mesta i textväg. Utmärkt sök/ersätt-funktion t.ex.
Man kan ha olika "sorters" tabbar utifrån t.ex vilket språk man pysslar med.
Tab-knappen är fiffig. Den fungerar förstås som en vanlig tab.
Men låt säga att man har markerat flera rader med olika många "tabbar" och vill att de ska ha lika många.
Då kör man först shift+tab (dvs tab bakåt) tills alla är längst till vänster. Sedan är det bara att tabba åt höger
tills de är där man vill. Den håller alltså koll på tabbarna individuellt trots att flera är markerade.

Detta fungerar även om man har ställt in så att tab ska generera ett visst antal mellanslag.
Icecap:
"funktion som reformatterar text till en viss radlängd"
Om jag förstått rätt så ska funktionen alltså "dra ut" texten så den täcker hela raden?
Dvs om jag har texten "hej" och har en rad som är 5 tecken lång, så blir det alltså såhär: "h e j".
Ovanlig funktion för en texteditor, men jag skulle inte bli förvånad om det finns.
Tyvärr minns jag inte vad funktionen brukar heta.
Jimmy: Inte den funktion. Tänk en text med långa rader utan radbrytning. Sedan kan man ställa en "optimal bredd" för just .TXT-filer och placerar man cursorn på en sådan megalång rad och aktiverar re-formatteringsfunktionen bryter den ner raden till hela ord som är upp till den optimala bredden och gör så med alla rader i den sektion.
Exempel (skrivit utan radmatning):
Denna rad är jättelång om man önskar en radlängd på 40 tecken. Detta betyder att det kunde vara trevligt med en funktion som kunde bryta ner den på ett sätt som just sker i denna editor som används för att skriva i denna ruta.
En reformattering ger då:
Denna rad är jättelång om man önskar en<radbryt>
radlängd på 40 tecken. Detta betyder att<radbryt>
det kunde vara trevligt med en funktion<radbryt>
som kunde bryta ner den på ett sätt som<radbryt>
just sker i denna editor som används för<radbryt>
att skriva i denna ruta.
Sublime Text har något liknande men sätter in citationstecken o skit. Sannolikt en inställningsfråga men jag har inte hunnit med den biten än.
Exempel (skrivit utan radmatning):
Denna rad är jättelång om man önskar en radlängd på 40 tecken. Detta betyder att det kunde vara trevligt med en funktion som kunde bryta ner den på ett sätt som just sker i denna editor som används för att skriva i denna ruta.
En reformattering ger då:
Denna rad är jättelång om man önskar en<radbryt>
radlängd på 40 tecken. Detta betyder att<radbryt>
det kunde vara trevligt med en funktion<radbryt>
som kunde bryta ner den på ett sätt som<radbryt>
just sker i denna editor som används för<radbryt>
att skriva i denna ruta.
Sublime Text har något liknande men sätter in citationstecken o skit. Sannolikt en inställningsfråga men jag har inte hunnit med den biten än.
-
sublime
notepad++
ultraedit
3 tre använder vi på jobbet och jag trivs med alla tre.
notepad++
ultraedit
3 tre använder vi på jobbet och jag trivs med alla tre.