Finns det något värde i en isoleringstrafo?
Finns det något värde i en isoleringstrafo?
Hejsan! Vi har vad jag tror är en isoleringstrafo ligger i garaget, märkt med 220V 9.5A in, 220V 9.1A ut.
Finns det något intresse/värde på en sådan eller är det bättre att låta Trania metall köpa den som kopparskrot? Är det något värde så blir det väl budgivning i säljes avdelningen!
Mvh
Finns det något intresse/värde på en sådan eller är det bättre att låta Trania metall köpa den som kopparskrot? Är det något värde så blir det väl budgivning i säljes avdelningen!
Mvh
Re: Finns det något värde i en isoleringstrafo?
Den borde du kunna få någon hundring för i alla fall, mycket praktiskt att ha för ökad personsäkerhet vid felsökning.
>märkt med 220V 9.5A in, 220V 9.1A ut
En isoleringstrafo är nästa krav för felsökning eller arbete på nätanslutna apparater .
Alla radio/ tv reparatörer hade sådana vid sina arbetsbänkar.......
Måste var intressant för alla som bygger eller arbetar med 220V utrustningar......
En isoleringstrafo är nästa krav för felsökning eller arbete på nätanslutna apparater .
Alla radio/ tv reparatörer hade sådana vid sina arbetsbänkar.......
Måste var intressant för alla som bygger eller arbetar med 220V utrustningar......
Nån hundring är nog i underkant om den klarar nästan 10 A.
Väg den och titta på kilopriset på koppar (nu består visserligen trafon av en kärna också, men för ett överslag kan man ignorera det).
Väg den och titta på kilopriset på koppar (nu består visserligen trafon av en kärna också, men för ett överslag kan man ignorera det).
Det är möjligt, men kopparn är dyrare:)
Jag menar bara att man ska ju absolut inte sälja den för billigare än skrotvärdet.
Jag menar bara att man ska ju absolut inte sälja den för billigare än skrotvärdet.
-
För några veckor sedan lämnade jag en gammal 245'a på skroten. Några kilo kopparrör passade jag på att göra mig kvitt samtidigt. Kilopriset för koppar var 27kr/kg. Jag fick drygt 200kr för kopparn och totalsumman för allt var knappt 1000kr. Hade jag fått kopparpris för alltsamman så hade det blivit över 30 000kr.
Att bara titta på kopparpriset kan ge en ganska skev bild av det hela. Om du har blandat skrot så får du ett mycket lägre pris än vad en ren metall betingar. Det är bla. därför kabeltjuvarna bränner kablarna så att de får bort det som sänker priset.
Nu vet jag inte riktigt hur skrotarna räknar, men kommer du med en trafo. Så kan det tänkas att de väger den och att du får ett pris som är lägre än järnpriset eftersom det är sammansatt metall i den. Separerar du koppar och järn så får du betydligt bättre betalt. Så att titta på vad man får för den dyraste metallen, kan göra en väldigt besviken om man går på skroten.
Helt klart är en isolationstrafo mer värd i fungerande skick än vad skrotpriset betingar.
Att bara titta på kopparpriset kan ge en ganska skev bild av det hela. Om du har blandat skrot så får du ett mycket lägre pris än vad en ren metall betingar. Det är bla. därför kabeltjuvarna bränner kablarna så att de får bort det som sänker priset.
Nu vet jag inte riktigt hur skrotarna räknar, men kommer du med en trafo. Så kan det tänkas att de väger den och att du får ett pris som är lägre än järnpriset eftersom det är sammansatt metall i den. Separerar du koppar och järn så får du betydligt bättre betalt. Så att titta på vad man får för den dyraste metallen, kan göra en väldigt besviken om man går på skroten.
Helt klart är en isolationstrafo mer värd i fungerande skick än vad skrotpriset betingar.
- SeniorLemuren
Sått in en blänkare i något båtforum t.ex maringarderoben eller bryggsnack. Den är nödvändig om du ligger med landström.
Man kan få rätt bra betalt för järnet i en trafo också, eftersom det innehåller speciella tillsatser (kisel tror jag) för att fungera bra magnetiskt. Dessa tillsater (fast i mycket mindre mängder) är önskvärda i någon form av ståltillverkning, och följaktligen betalar metalltillverkare bra för sorterad trafoplåt. Vid något tillfälle de senaste åren har man kunnat få 10 kr/kg för transformatorer, trots att det är blandad metall.
Jag skulle vilja köpa den till rätt pris. Men då du befinner dig lite långt bort geografiskt blir den kanske för dyr att skicka...
Så jag tycker att du ska testa att lägga ut den till försäljning, det kostar ju inget
Det borde ju finnas någon i din närhet som vill handla
Så jag tycker att du ska testa att lägga ut den till försäljning, det kostar ju inget

Det borde ju finnas någon i din närhet som vill handla

Att lägga ut på Tradera eller i säljes här kanske kan vara en idé. Jag köpte en isolertrafo av halva den storleken på Tradera för några år sedan och då gick den på runt 1000 kr. Jag hade varit intresserad om jag inte redan hade haft en som är tillräckligt stor.Bumpe skrev:Hejsan! Vi har vad jag tror är en isoleringstrafo ligger i garaget, märkt med 220V 9.5A in, 220V 9.1A ut.
Mvh
Köpte nyligen en isolertrafo också, mycket smidigt när man behöver mäta på utrustning som inte är isolerad från elnätet (primärsidan på switchade nätdelar t ex).
Den kan nog vara värd en del om du lyckas nå rätt köpare.
Den kan nog vara värd en del om du lyckas nå rätt köpare.
Ett foto av märkplåten kan kanske vara på sin plats, då det lika väl kan vara en spartrafoHejsan! Vi har vad jag tror är en isoleringstrafo ligger i garaget, märkt med 220V 9.5A in, 220V 9.1A ut.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Man knappast ren 220->220, det verkar ju en smula onödigt.
220->240 däremot, det är en annan femma.
220->240 däremot, det är en annan femma.
Visst är det så, men TS vet ju uppenbarligen inte riktigt, så för att skingra alla tvivel så vore nog ett foto på sin plats.